به گزارش آفتاب شرق
متخصصان انها گفتند: دادههای مربوط به رانندگی در شناسایی افرادی که در معرض خطر افت توانایی شناختی می باشند از تکیه صرف بر سن و آزمونهای حافظه موثرتر می بود.
دادههای رانندگی مرتبط با ماشین میتواند افرادی را که در معرض خطر افت توانایی شناختی می باشند، اشکار کند و متخصصان میگویند این دادهها امکان پذیر بهتر از تکیه صرف بر سن و آزمونهای حافظه باشد و پیش از آنکه هرگونه اتفاقی رخ دهد به شناسایی تغییرات مغزی پشتیبانی کند.
دکتر «گانش بابولال»، نویسنده این مقاله از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، او گفت: شناسایی زودهنگام رانندگان سالمندی که در معرض خطر تصادف قرار دارند، یک برتری در قضیه سلامت عمومی است اما شناسایی افرادی که ایمن نیستند کار دشوار و زمانبری است.
دکتر گانش افزود: در قیاس با هنگامی که تنها به عواملی همانند سن، امتیازهای آزمونهای شناختی و این که آیا فرد دارای یک عامل خطر ژنتیکی مرتبط با بیماری آلزایمر است یا نه نگاه کنیم، ما دریافتیم که با منفعت گیری از یک دستگاه ردیاب دادههای جیپیاس میتوانستیم با دقت بیشتری اشکار کنیم چه فردی دچار مشکلات شناختی شده است.
برای انجام این مطالعه که شرح آن در نشریه «نورولوژی» (Neurology) انتشار شد، ۵۶ فرد مبتلا به اختلال شناختی خفیف که پیشدرآمد بیماری آلزایمر است و ۲۴۲ فرد سالم از نظر شناختی با میانگین سنی ۷۵ سال، آزمون تواناییهای ذهنی انجام دادند و یک دستگاه ردیاب داده روی خودروهای آنها نصب شد.
حالت همه شرکتکنندگان که همه انها در اغاز این مقاله دستکم هفتهای یک بار رانندگی میکردند در ادامه به زمان مقداری بیشتر از سه سال پیگیری شد.
در اغاز این بازدید الگوهای رانندگی شرکتکنندگان شبیه می بود اما با گذشت زمان، بزرگسالان سالمند مبتلا به اختلال شناختی خفیف بهمرور زمان هر ماه کمتر رانندگی کردند، زیاد تر مسیرهای یکسان را طی میکردند و زیاد تر در شب رانندگی نمیکردند.
فاصلههای متوسط سفرهای شرکتکنندگان، این که هر چند زمان یک بار از حد مجاز شدت فراتر رفتند و این که هر چند زمان یک بار روال خود را تحول دادند به این کار پشتیبانی کرد که پیشبینی شود آیا یک شرکتکننده دچار اختلال شناختی خفیف شده است یا نه، و یقیناً با دقت ۸۲ درصد.
بعد از افزودن عواملی همانند سن، اطلاعات دموگرافیک یا اصطلاحا «جمعیتشناختی»، امتیاز آزمون شناختی آنها و این که آیا آنها ژنی مرتبط با بیماری آلزایمر داشتند یا نه، دقت پیشبینیِ افت توانایی شناختی به ۸۷ درصد بهبود یافت.
در عین حال هنگامی که متخصصان فقط به آزمونهای شناختی و ژنهای مرتبط با آلزایمر دقت کرده بودند، بدون آنکه هیچ اطلاعاتی درمورد رانندگی را بازدید کنند، این دقت برابر با ۷۶ درصد می بود.
دکتر بابولال او گفت: بازدید حرکت رانندگی روزانه افراد، یک روش نسبتا کمهزینه و بیدردسر و نامحسوس برای پایش تواناییهای شناختی و توانایی کارکرد افراد است.
این میتواند پشتیبانی کند رانندگانی که در معرض خطر قرار دارند، سریعتر برای مداخله زودهنگام شناسایی شوند پیش از آنکه تصادف کنند یا شرایطی نزدیک به تصادف برایشان پیش بیاید که اکنون زیاد تر همینطور است و شناسایی، زیاد تر دیرهنگام و بعد از حادثه صورت میگیرد. یقیناً ما در عین حال باید استقلال، حریم خصوصی و تصمیمگیری آگاهانه افراد را محترم بشماریم و مطمعن حاصل کنیم که استانداردهای اخلاقی در این گونه موارد مراعات خواهد شد.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی
