[ad_1]
به گزارش آفتاب شرق
به گزارش گروه اجتماعی ، علیرضا رئیسی اظهار کرد: ایران در مجاورت دو سرزمین بومی فلج اطفال افغانستان و پاکستان قرار دارد و به علت ترددهای مکرر رسمی و غیررسمی در خطر جدی و مداوم ورود ویروس از این دو سرزمین است.
او گفت: با دقت به تشدید مهاجرتهای قانونی و غیر قانونی به علت تغیرات سیاسی در سالهای تازه در افغانستان و این چنین تداوم گردش ویروس در این دو سرزمین و افزایش 12 برابری ابتلا به فلج اطفال در پاکستان و 4 برابری در افغانستان در سال 2024 در قیاس با سال 2023، خطر ورود ویروس وحشی فلج اطفال به ایران بیشتر از پیش افزایش یافته است.
وی با گفتن این که عملیات ایمن سازی تکمیلی به گفتن یکی از با اهمیت ترین استراتژیهای ریشهکنی فلج اطفال از سال 1373 تا بحال در سرزمین اجرا میشود، افزود: انجام این عملیات در نگه داری دستاورد عاری بودن سرزمین از بیماری فلج اطفال از سال 1379 تا بحال نقش مهمی داشته و امسال نیز بر پایه برنامه ریزی انجام شده، این عملیات به طور فعال و خانه به خانه در دو مرحله به فاصله یک ماه برای کلیه کودکان زیر 5 سال ایرانی و غیرایرانی ساکن در مناطق پرخطر و با منفعت گیری از قطره خوراکی فلج اطفال انجام میشود.
رئیسی در ادامه گفت: مرحله اول عملیات در 22 دانشگاه علوم پزشکی واقع در استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، بوشهر، یزد، جنوب کرمان، فارس و خوزستان در 15 تا 17 دی ماه انجام شد و مرحله دوم از تاریخ 27 تا 29 بهمن در حال انجام است.
وی او گفت: واکسن خوراکی فلج اطفال مورد منفعت گیری در سرزمین در طی سالهای قبل تا بحال، تشکیل موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی بوده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با گفتن این که در مرحله اول نزدیک به 840 هزار کودک قطره خوراکی فلج اطفال را دریافت کردند، تصریح کرد: بیشترین تعداد واکسیناسیون در استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان انجام شد.
وی این چنین او گفت: دیگر استانهای سرزمین در بهار سال 1404 واکسیناسیون فلج اطفال را برای کودکان ساکن در مناطق پرخطر انجام خواهند داد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی
[ad_2]
منبع
