شنبه, اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۴

هیاهو برای هیچ؛ واردات خودرو اقتصادی در سال ۱۴۰۲ رسما شکست خورد!

مریم یزدانی
5 Min Read


افت قیمت خودرو در بازار همزمان با افزایش نرخ ارز، پدیده ای غریب در بازار خودرو کشورمان بود که قاعدتا نباید اتفاق می‌افتاد اما به لطف بمباران خبری مسئولان مربوطه و نمایندگان مجلس پیرامون آزاد شدن واردات خودرو نو و دست دوم این اتفاق طی ماه‌های اخیر در بازار خودرو رقم خورد و نتیجه آن حالا مشخص شده، قیمت‌های دو میلیاردی برای شماری از اقتصادی‌ترین خودروهای جهان!

اعلام قیمت ۲.۵ میلیاردی برای فیات ۵۰۰ و قیمت ۲ میلیاردی تویوتا کرولا با موتور ۱.۲ لیتری، مانند سطل آب یخی بر سرمنتظران ارزانی خودروهای وارداتی فرود آمد و احتمالا شوک این قیمت‌ها در هفته آینده بر روند بازار نیز تاثیر خواهد گذاشت. علاوه بر آن به نظر می رسد که تیراژ واردات خودرو نیز بسیار اندک باشد و همین تیراژ محدود نیز بعید است در بازه زمانی باقی مانده تا پایان سال ۱۴۰۲ به دست مصرف کننده نهایی برسد.

تیراژ اندک؛ پاشنه آشیل واردات خودروهای ۲۰۲۳

کارشناسان بازار خودروماه هاست که از قیمت بالای خودروهای وارداتی با توجه به تعرفه های بالای مصوب دولت صحبت می کنند، اما حتی این کارشناسان نیز تصور نمی‌کردند که قیمتی در حدود ۲.۵ میلیارد تومان برای فیات ۵۰۰ اعلام شود. خودرویی که در زمره ارزان‌ترین خودروهای اقتصادی بازار اروپا قرار می‌گیرد و با تنها ۶۹ اسب بخار قدرت و حجم موتور ۱ لیتری، تنها قابلیت استفاده درون شهری دارد.

جالب‌تر آنکه نسخه ۲۰۱۵ فیات ۵۰۰ با سنی در حدود ۷ سال، حدود ۱.۵ میلیارد تومان قیمت دارد و حالا پرسش این است که عرضه مدل ۲۰۲۳ با قیمت ۲.۵ میلیاردی، چه تاثیری بر بازار مدل‌های قدیمی خواهد گذاشت؟ آنطور که از شواهد امر بر می‌آید بعید است که قیمت نسخه های قدیمی کمتر از ارقام فعلی شوند و حتی شاید، در بلند مدت شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی قدیمی موجود در بازار نیز باشیم!

این شرایط وقتی رنگ و بوی جدی‌تری به خود می گیرد که بدانید فیات ۵۰۰ در این زمینه تنها نیست و اتفاقا مورد مشابهی در خصوص تویوتا کرولا ۲۰۲۳ نیز وجود دارد که قرار است در محدوده قیمتی ۲.۳ الی ۲.۵ میلیارد تومان راهی بازار شود و نمونه‌های قدیمی تر مربوط با موتور قدرتمندتر این روزها در محدود ۲ میلیارد تومان معامله می‌شوند و بعید است که قیمت نمونه‌های قدیمی با وجود نمونه جدیدتر و ضعیف‌تر ۲۰۲۳ دچار کاهش شود.

از سوی دیگر مدیران «نامی خودرو» به عنوان شرکتی که ادعای واردات ۴ محصول نیسان را دارد، از تیراژ حدود ۱۵۰۰ دستگاهی برای عرضه این خودروها در سال ۱۴۰۲ خبر می‌دهند و این درحالیست که در حدود ۳۰ هزار نفر متقضای خرید خودروهای وارداتی هم اکنون درصف انتظار حضور دارند.

لیست قیمت خودروهای وارداتی جدید در سامانه یکپارچه، آبان ماه ۱۴۰۲:

خودرو قیمت در مبادی ورودی قیمت نهایی برای مشتری (تقریبی)
کیا سلتوس ۲,۱۵۵,۱۰۰,۰۰۰ ۲,۸۰۱,۶۳۰,۰۰۰
تویوتا کرولا ۱,۷۴۷,۳۰۰,۰۰۰ ۲,۲۷۱,۴۹۰,۰۰۰
هونگچی H5 ۲,۲۹۱,۸۰۰,۰۰۰ ۲,۹۷۹,۳۴۰,۰۰۰
بستیون T77 ۱,۶۵۱,۶۰۰,۰۰۰ ۲,۱۴۷,۰۸۰,۰۰۰
جتا VS5 ۱,۶۹۵,۷۰۰,۰۰۰ ۲,۲۰۴,۴۱۰,۰۰۰
جتا VS7 ۲,۰۲۲,۵۰۰,۰۰۰ ۲,۶۲۹,۲۵۰,۰۰۰

عجیب آنکه حتی خودروهای چینی نیز نتوانستند سد قیمتی ۱ میلیارد تومان را بشکنند و قریب به اتفاق قرار است در انواع وارداتی با قیمتی بیش از ۱.۴ میلیارد تومان به دست مشتری منتظر برسد و دور از انتظار نیست که همان خودروها نیز در بازار آزاد تا ارقامی در حدود ۲ میلیارد تومان قیمت بخورند.

با این حساب باید گفت که از یک سو تعرفه بسیار سنگین وضع شده توسط دولتمردان و از سوی دیگر کمبود منابع ارزی و تیراژ اندک واردات، باعث خواهد شد که تا حداقل امسال، واردات انبوه و ارزان قیمت اتفاق نیافتد و این امر اساسا برخلاف تمامی وعده‌های مطرح شده توسط قانون‌گذاران و مدیران مربوطه در وزارت صمت تلقی می‌شود.



منبع

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

Share This Article