ایرباس درحال بازدید نوع جدیدی از بالها است و امید دارد که با آن بتواند نحوه پرواز هواپیماها را منقلب کند. ایرباس در سال ۲۰۲۱ این بالها را در هواپیمای «Cessna Citation VII» تعبیه کرد. این هواپیما با بالهای تازه برای اولینبار در ۶ نوامبر (۱۵ آبان) سال جاری از فرودگاه تولوز-بلاناک در فرانسه به پرواز درآمد. بالهای تازه ایرباس در مصرف سوخت زیاد بهینه شدهاند.
بر پایه پست شرکت ایرباس در ایکس، اگر آزمایشها پیروزیآمیز باشد، ایرباس راهی انقلابی برای بهبود نحوه منفعت گیری هواپیماها از بالهای خود اراعه خواهد کرد که مصرف سوخت را در آنها افت میدهد. ایرباس میگوید این پروژه بر روی شتابدادن و قبول فناوریهایی متمرکز شده است که آیرودینامیک و کارکرد بالها را برای همه هواپیماهای آینده بهبود و بهینهسازی میکند.
بالهای انقلابی ایرباس؛ افت مصرف سوخت و انتشار کردن کمتر CO2
ایرباس هواپیمای Citation VII را به این بال آزمایشی تازه تجهیزکرد. ایرباس میگوید این بال با پیکربندیهای موتور تازه این شرکت برای پشتیبانی به افت انتشار کردن کلی CO2 سازگار است. سوزاندن سوختهای فسیلی همانند بنزین علتایجاد تغییرات اقلیمی مداومی در سیاره ما میبشود. ایرباس از چرخه انتشار کردن CO2 در دنیا سهم کوچکی دارد و تلاش میکند تا قدمهایی برای افت انتشار کردن گازهای گلخانهای که صنایع گوناگون تشکیل میکنند، بردارد.
این شرکت دقیقاً درمورد بالهای آزمایشی تازه چیزی به اشتراک نگذاشته است. بااینحال اگر ایرباس واقعاً در ساخت این بالها موفق بشود و بتوان از آنها در هواپیماهای دیگر نیز منفعت گیری کرد، ردپای کربن این شرکت زیاد افت مییابد. ساخت بالهای تازه تنها یکی از پروژههای زیاد ایرباس است که در آن تلاش شده انتشار کردن گازهای گلخانهای هواپیماها را افت دهد و آنها را در مصرف سوخت کارآمدتر کند.
از مطرحهای ایرباس جزییات بسیاری در دست نیست اما بههرحال این چنین اقداماتی از سوی شرکتهای بزرگی همانند ایرباس برای افت مصرف سوخت میتواند تأثیرات زیاد مثبتی بر تغییرات آبوهوایی زمین بگذارد.
منبع