رنو از یک مدل تازه برای بازار کشورهای درحالگسترش رونمایی کرد. این ماشین کاردیان نام دارد و در دسته کراساوورهای کوچک شهری قرار میگیرد. کاردیان درحقیقت جانشین ساندرو استپوی محسوب میبشود و از قیمت زیاد رقابتی برخوردار است. این ماشین با یک موتور کمحجم سهسیلندر و گیربکس ششسرعته دوکلاچه داخل بازار خواهد شد.
ابعاد رنو کاردیان
رنو کاردیان طولی برابر با ۴۱۱۹ میلیمتر و عرضی برابر با ۲۰۲۵ میلیمتر دارد. ارتفاع این ماشین ۱۵۹۵ میلیمتر و فاصله محوری آن برابر با ۲۶۰۴ میلیمتر است. فاصله کف اتاق این کراساوور از سطح زمین به ۲۰۹ میلیمتر میرسد. برای قیاس باید او گفت ساندرو استپوی حاضر در بازار ایران ۴۰۲۳ میلیمتر طول، ۱۷۵۳ میلیمتر عرض و ۱۵۴۹ میلیمتر ارتفاع دارد. فاصله محوری و فاصله کف تا زمین این ماشین نیز بهترتیب برابر با ۲۵۸۸ و ۱۷۵ میلیمتر است.
طراحی بیرونی
با وجود ماهیت اقتصادی، محصول تازه رنو برای کشورهای درحال گسترش طراحی مدرن و جذابی دارد. در نمای مواجه با چهرهای جسورانه و تهاجمی روبرو هستیم و کاردیان فراتر از یک خودروی ارزانقیمت بهنظر میرسد. چراغهای مهم حاضر در این قسمت ساختاری دو تکه دارند. در حد فاصل چراغها و روی جلوپنجره عریض، لوگوی بزرگ رنو جلب دقت میکند. سپر جلوی کاردیان متشکل از اشکال هندسی گوناگون است و در تکه میانی ورودی هوای حجیمی دارد.

رنو کاردیان در نمای جانبی هم طراحی قابلقبولی دارد. اکثر سطوح و پنلهای حاضر در این نما صاف و مسطح می باشند و بهغیر از چند خط مختصر و ملایم، خبری از زوایای تیز یا حجمپردازیهای اغراقآمیز نیست. در این نما طراحان رنو تلاش کردهاند با منفعت گیری از رنگ مشکی برای ستونها و نصب قطعات محافظ پلاستیکی برای رکاب و لبه گلگیرها پیکره کاردیان را از آن حالت یکنواختی خارج کنند. این کراساوور کوچک در تریمهای بالارده با رینگهای ۱۷ اینچی به دست مشتریان میرسد.

چراغهای C شکل شاخصترین ویژگی رنو کاردیان در نمای عقب است. این چراغها یادآور دیگر محصولات کمپانی ازجمله کایگر می باشند. سپر عقب کاردیان برجسته طراحیشده و خطوط بسیاری روی آن بهچشم میخورد. روی سپر خبری از خروجی اگزوز نیست و انگارً طراحان این قطعه را در پشت سپر مخفی کردهاند.

طراحی داخلی
کابین رنو کاردیان را میتوان مدرن و بهروز توصیف کرد. داشبورد این ماشین ساختار زیبایی دارد و در تکه میانی میزبان یک نمایشگر ۸ اینچی ایستاده لمسی است. فرمان کاردیان سهشاخه طراحی شده و المانهای سنتی رنو را روی خود دارد. در تریمهای بالارده، تزئینات چوبی، پیانویی و مطرح فلز می باشند و در پشت فرمان یک نمایشگر دیجیتال ۷ اینچی اطلاعات مورد نیاز راننده را اراعه میکند.

از دیگر ویژگیها و امکانات دلنشین رنو کاردیان باید به مواردی همانند شیفتر دنده الکترونیکی قشنگ و خوشفرم، ترمز پارک برقی، شارژر بدون سیم، شش کیسه هوا، ترمز اضطراری خودکار، رادار نقطه کور و کروز کنترل تطبیقپذیر اشاره کنیم.
مشخصات فنی رنو کاردیان
رنو کاردیان بر پایه پلتفرم ماژولار CMF گسترش اشکار کرده است. نیروی این کراساوور تازه توسط موتور ۱ لیتری سه سیلندر توربو فراهم میبشود. این موتور علیرغم حجم کم خود، توانایی تشکیل ۱۲۵ اسب بخار قوت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. نیروی این موتور از طریق گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه خودکار به چرخهای محور جلو ارسال میبشود.

رنو کاردیان بهگفتن بخشی از استراتژی جهانی رنو تا سال ۲۰۲۷ گسترش اشکار کرده و در برزیل تشکیل خواهد شد. این ماشین ابتدا در بازار آمریکای جنوبی و سپس در آفریقا و آسیا بهفروش خواهد رسید. در رابطه با قیمت فعلاً اطلاعاتی در دست نیست، ولی میتوان گمان زد که این ماشین با برچسبی رقابتی داخل میدان خواهد شد. کاردیان با دقت به مشخصات فنی، امکانات و قیمت پایین احتمالی، گزینهای دلنشین برای کشورهای درحال گسترش است. این ماشین در صورت ورود به سرزمین، پتانسیل بالایی در جلب نظر مثبت مشتریان ایرانی دارد، یقیناً بهشرطی که قیمتی نجومی اشکار نکند!
منبع