محصولات مدیران ماشین روزبهروز درحال متنوعترشدن می باشند. این شرکت کسبوکار خودش را در طول دو دهه گسترش داده است و اکنون یکی از خودروسازان بزرگ خصوصی به حساب می اید. تازه ترین محصول این شرکت برای بازار ایران، ام وی ام ایکس ۳۳ کراس است که نسل چهارم این ماشین به حساب میآید. در ادامه این نوشته نیز تست و بازدید ام وی ام X33 کراس دندهای را از دیدگاه قسمت خودرویی دیجیاتو خواهید خواند.
از مدتی پیش سبد محصولات مدیران ماشین به دو قسمت ام وی ام و فونیکس تفکیک شده است. محصولات ام وی ام زیرشاخه اقتصادی و بینرده این خودروساز می باشند. اکنون با کمرنگشدن هاچبک ام وی ام ۳۱۵، ام وی ام X22 و ام وی ام ایکس ۳۳ جایگاه مهمتری نسبت به قبل اشکار کردهاند.
این خودروها در غیاب هاچبک کراسهای محبوب، بایستی به یکه تازی خود در بازار ادامه دهند. یقیناً از نظر دیگر، افزایش تنوع هاچبکهای تشکیل داخل آنها را تحت سختی قرار میدهد. بااینحال آیا ام وی ام ایکس ۳۳ کراس میتواند جایگاهی در حد و اندازه نسلهای قبل خود داشته باشد؟ در ادامه فهمید خواهیم شد.
نگاه اجمالی
ام وی ام ایکس ۳۳ یکی از بازوهای مهم مدیران ماشین به حساب میآید. این ماشین از ابتدای فعالیت این شرکت طی دهه ۱۳۸۰ خورشیدی، در سبد محصولات مدیران ماشین وجود داشت. خودرویی که در چین با نام چری تیگو ۳ اراعه شده می بود، با نام ام وی ام ایکس ۳۳ به دست مشتریان ایرانی رسید. ظاهر این ماشین که شباهت قابلتوجهی به کراساوور محبوب آن دوران یعنی سوزوکی ویتارا داشت، علتشد تا ایکس ۳۳ طی وقتی مختصر به خودرویی محبوب تبدیل بشود.
همزمان با اراعه نسلهای بعدی چری تیگو ۳ در چین، مدیران ماشین نیز نسخههای جدیدتری از ام وی ام X33 را روانه بازار کرد. این رویه تا سال ۱۴۰۱ و اراعه ام وی ام X33S AT ادامه یافت. درنهایت بعد از قطع تشکیل این سری ماشین توسط چری، مدیران ماشین نیز ناچار شد تا ایکس ۳۳ را از خط تشکیل خود کنار بگذارد. اگر هماکنون به وبسایت بینالمللی چری مراجعه کنید، دیگر اثری از چری تیگو ۳ یا همان ام وی ام ایکس ۳۳ خودمان نخواهید دید.
این چنین بخوانید: نگاه نزدیک به امویام X33 کراس در چین؛ محصول تازه مدیران ماشین برای بازار ایران
بااینحال نام ایکس ۳۳ برای مدیران ماشین اهمیت بالایی داشت. از این رو شرکت تصمیم گرفت تا تشکیل نسل چهارم این ماشین را بر پایه خودرویی متفاوت اغاز کند. آنچه در ایران با نام ایکس ۳۳ کراس خواهیم داشت، درواقع نسخه تازه چری تیگو ۲ پرو است که از سال جاری داخل چین و دیگر بازارهای صادراتی شده است. مدیران ماشین اصرار دارد ام وی ام X33 کراس را متفاوت از ام وی ام X22 پرو نمود دهد، بااینحال بهراحتی میتوان شباهت غیر قابل تکذیب این خودروها را فهمید شد.
طراحی ظاهری، مد روز
همانگونه که در مقدمه نوشته اشاره کردیم، ام وی ام X33 کراس در واقع نسخه جدیدی از چری تیگو ۲ پرو یا همان ام وی ام X22 پرو به حساب میآید. این ماشین تغییرات ظاهری قابلتوجهی را در قیاس با نسخه مهم توانایی کرده است. یقیناً تغییرات در نمای داخلی دیدنیتر از ظاهر خارجی ماشین می باشند. جلوپنجره این ماشین و این چنین سبک طراحی چراغهای دیلایت تحول کردهاند. این طراحی تازه به پویایی و جذابیت نمای جلو پشتیبانی کرده است.

در قسمت جانبی ماشین تفاوت خاصی بین ام وی ام X33 کراس و ام وی ام X22 پرو مشاهده نمیبشود، اما کشیدگی زیاد تر نمای جلو، علتمیبشود تا ظاهر جانبی ماشین دلنشینتر از قبل به نظر برسد. در قسمت عقب نیز چراغهای کوچک که نمای چندان جذابی نداشتند، توسط یک خط قرمز رنگ به یکدیگر متصل شدهاند. این کار علتشده است تا سبک طراحی تکه عقب ماشین با دیگر اجزای آن هماهنگ به نظر برسد. بااینوجود هم چنان خروجیهای تقلبی اگزوز در تکه پایین سپرها مشاهده خواهد شد که نمای چندان جذابی در سال ۲۰۲۳ ندارند.
کابین ام وی ام X33 کراس، شبه لوکس
کابین ام وی ام ایکس ۳۳ کراس ظاهری همانند به خودروهای لوکس دارد، اما مواد منفعت گیریشده در ساخت آن اقتصادیبودن را یادآور خواهد شد. به این علت با خودرویی مواجه هستیم که ظاهری قشنگ دارد، اما این ظاهر قشنگ از پلاستیک خشک ساخته شده است.
مسئله دیگر در رابطه فضای داخلی ایکس ۳۳ کراس، رنگبندی آن است. نسخه آزمایشی که در اختیار دیجیاتو قرار داشت، تریم داخلی مشکی رنگ را روی خود میدید. بااینحال نسخههای تشکیل زیاد این ماشین به تریم داخلی آبی و سفید تجهیزخواهند می بود که علتجذابیت نمای داخلی این ماشین میبشود. هرچند باید دقت داشت که منفعت گیری از رنگ سفید برای روکش صندلیها، آنها را در معرض آلودگی شدید قرار میدهد.

نسخه مهم چری تیگو ۲ پرو یا همان ام وی ام X22 پرو، یک رکاب جانبی داشت تا به سرنشینان برای سوارشدن به ماشین یا پیادهشدن از آن پشتیبانی کند. این رکاب چندان کاربردی به نظر نمیرسید و در ایکس ۳۳ کراس حذف شده است. حذف این رکاب کاری پسندیده است، اما یک سوال را پیش میآورد: چرا ماشین گرانتر آپشنهای کمتری دارد؟
نسخه دندهای ام وی ام ایکس ۳۳ کراس که در اختیار دیجیاتو قرار داشت، فاقد تعداد بسیاری از آپشنهای نسخه اتوماتیک می بود. برای مثال دوربین ۳۶۰ درجه یا سیستم ورود و استارت بدون کلید از این نسخه حذف شدهاند. یقیناً اگر اختلاف قیمت ۱۷۰ میلیون تومانی احتمالی بین نسخه دندهای و اتوماتیک را در نظر بگیریم، امکان پذیر حذف این آپشنها چندان برای مصرفکننده نهایی مهم نباشد.
مشخصات فنی، قابل مطمعن
ام وی ام X33 کراس در قالب دو نسخه اتوماتیک و دندهای به بازار اراعه میبشود که هر دو نسخه آن مشخصات فنی شبیهی نسبت به ام وی ام X22 پرو دارند. ما در دیجیاتو نسخه دندهای این ماشین را در اختیار داشتیم. این نسخه به موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر به همراه گیربکس ۵ سرعته دستی تجهیزاست. به این علت از نظر مشخصات فنی، ام وی ام X33 کراس دندهای و ام وی ام X22 پرو دندهای مشخصات فنی یکسانی دارند. یقیناً مطابق کاتالوگهای اراعهشده از سوی مدیران ماشین، پیشرانه در ایکس ۳۳ کراس راندمان بالاتری تشکیل میکند.
حداکثر راندمان موتور ام وی ام X33 کراس برابر با ۱۱۶ اسب بخار قوت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور است. این پیشرانه ۱.۵ لیتری علاوه بر ایکس ۲۲، روی آریزو ۵ دندهای و این چنین ام وی ام ۳۱۵ نیز نصب شده می بود. یقیناً اکنون موتور ماشین به سامانه زمانبندی متغیر سوپاپها یا VVT-i تجهیزشده است که کارکرد کاری آن را افزایش میدهد. این پیشرانه تا بحال کارکرد موفقی را از خود به اجرا گذاشته است و مشتریان قادرند به آن مطمعن کنند.
یقیناً بایستی دقت داشت که ترکیب موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس دندهای، چندان مد نظر ساکنین شهرهای بزرگ نخواهد می بود. با این حال ساکنین شهرهای کوچک و متوسط یا افرادی که منفعت گیری دائم از اتومبیل ندارند، نسخه دندهای ایکس ۳۳ کراس را خودرویی دلنشین برای منفعت گیری طویل مدت خواهند دید. جزئیات بیشتری از مشخصات فنی این هاچبک کراس را در قسمت سپس اراعه کردهایم.
تست و بازدید ام وی ام X33 کراس در مسیر، همانند همیشه
توانایی رانندگی با ام وی ام X33 کراس مسئله جدیدی را برای شما به همراه نخواهد داشت، به خصوص اگر سابقه رانندگی با ام وی ام X22 یا ام وی ام ۳۱۵ را در کارنامه خود داشته باشید. احتمالا نخستین سوال مصرفکنندگان درمورد این ماشین، شتاب آن باشد. در جواب باید او گفت که شتاب و کشش ایکس ۳۳ کراس دندهای همانند دیگر خودروهای این رده قیمتی است و تفاوت خاصی با آنها ندارد. به این علت از نظر کشش، انتظار روبه رو شدن با شرایطی همچون پژو ۲۰۷ دندهای را ایکس ۲۲ پرو دندهای را باید داشت.

مصرف سوخت ماشین یکی از مزایای آن به حساب میآید. این هاچبک کراس یا کراساوور کامپکت به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، نزدیک به ۷.۵ لیتر بنزین میسوزاند که رقم مساعد به حساب میآید. باید دقت داشت که این ماشین پیشرانه توربوشارژر نیز ندارد و به این علت از دردسرهای نگهداری این نوع موتورها در امان خواهید می بود.
سیستم کنترل پایداری که یکی از الزامات هاچبک کراسها است، در ام وی ام X33 کراس کارکرد مساعد دارد. سواری این ماشین نیز مطابق انتظاری که از یک هاچبک بلندقامت داریم، خشک برسی میبشود. مسئله منفی در رابطه رانندگی این ماشین، کورس بالای دندهها است که علتشده تا شتاب ماشین در قیاس با انتظارات راننده افت یابد. درصورتیکه این قضیه بهصورت نرمافزاری قابل حل باشد، نسخههای بعدی ایکس ۳۳ کراس شتاب و کشش بهتری را نسبت به سری اول توانایی خواهند کرد.
جمعبندی تست و بازدید ام وی ام X33 کراس، پیروزی ناکامیآمیز!
پیروزی ناکامیآمیز بهنوعی از پیروزی حرف های میبشود که بهعلت تلفات و هزینههای بالا، تفاوتی با ناکامی ندارد. مدیران ماشین نیز با اراعه قیمتهای گرانمایه برای محصولات تازه خود، آنها را در معرض این چنین رویهای قرار داده است. متأسفانه ایکس ۳۳ کراس نیز از این قاعده پیروی میکند.
اکنون قیمت ام وی ام X22 پرو دندهای از سوی مدیران ماشین ۷۰۶ میلیون تومان اظهار شده است. با دقت به این که ام وی ام X33 کراس یک رده بالاتر از ایکس ۲۲ قرار میگیرد، بایستی انتظار نرخی زیاد تر را برای این ماشین داشته باشیم.
قیمت، رقبای جاری و احتمالی
قیمت ام وی ام X33 کراس دندهای از سوی مدیران ماشین معادل ۸۵۰ میلیون تومان اظهار شده است. ام وی ام X33 کراس اتوماتیک نیز ۹۴۱ میلیون تومان قیمت دارد. به این علت نسخه ارتقا یافده ام وی ام X22 پرو، ۱۲ درصد در تیپ دندهای و ۷ درصد در تیپ اتوماتیک گرانتر از نسخه ساده تعیین شده است. یقیناً در زمان نگارش این نوشته یعنی پاییز ۱۴۰۲، تا این مدت نسل چهارم ایکس ۳۳ به طور زیاد داخل بازار نشده است و قیمت آن در بازار آزاد اشکار نیست.

جدیترین رقیب ام وی ام ایکس ۳۳ کراس در این رده قیمتی، BAC X3 Pro از خودروسازان بم خواهد می بود. این کراساوور با قیمت تقریبی ۹۰۰ میلیون الی یک میلیارد تومان آماده اراعه به بازار است تا محصول مدیران ماشین را تحت سختی قرار دهد. به این علت در نبرد دو کراساوور همقیمت، برتری روی کاغذ با خودرویی است که به طور زیاد و با قیمت رقابتی داخل بازار بشود. ملزوم به ذکر است که انواع گوناگون پژو ۲۰۷ دندهای نیز با با قیمتی بین ۵۵۰ الی ۶۵۰ میلیون تومان از بازار آزاد قابل خریداری می باشند.
یقیناً مدیران ماشین در این رقابت دست خالی نخواهد می بود. این شرکت به لطف دو مزیت خود یعنی اراعه زیاد و شرایط فروش اعتباری، میتواند هم چنان در این بازی وجود داشته باشد. بااینحال نباید از یاد برد که نسل چهارم ام وی ام ایکس ۳۳، نمیتواند به اندازه نسلهای قبلی خود راحت فروخته بشود. رقبای این ماشین کم کم از راه میرسند و یقیناً قیمت بالای این محصول نیز در پیروزی آن تردید تشکیل میکند.
منبع