شنبه, اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۴

نسل تازه تویوتا کمری با تغییرات ظاهری گسترده و پیشرانه هیبریدی معارفه شد

مریم یزدانی
8 Min Read


تویوتا از نسل نهم کمری رونمایی کرد. این نسل از کمری چه در نمای بیرونی و چه در نمای داخلی متحمل تغییرات بسیاری شده و فقط با پیشرانه‌ هیبریدی به‌فروش خواهد رسید. انتظار می‌رود با تغییرات مثبتی که تویوتا در این نسل اعمال کرده، آمار فروش سالانه آن ارتقا اشکار کند.

نسل اول تویوتا کمری در سال ۱۹۸۲ متولد شد. از آن تاریخ تا بحال، این سدان سایز متوسط مدام جزو محصولات پرفروش کمپانی ژاپنی بوده و هر ساله قسمت قابل توجهی از آمار فروش کلی را به خود تعلق می‌دهد. احتمالا بدانید نسل هشتم کمری از سال ۲۰۱۷ تشکیل می‌بشود و از سال آینده جای خود را به نسل تازه خواهد داد.

طراحی بیرونی نسل تازه تویوتا کمری

نسل نهم کمری از نظر طراحی روندی تکاملی را طی کرده است. از آنجایی که این ماشین بر پایه همان پلتفرم قبلی – موسوم به TNGA-K – گسترش یافته، از لحاظ فرم کلی بدنه شباهت بسیاری به نسل قبل دارد. اما در جزئیات تفاوت‌های بسیاری به‌چشم می‌خورد. چراغ‌های مهم این نسل از کمری شبیه با چراغ‌های پریوس طراحی شده‌اند. در حد فاصل چراغ‌ها یک شکاف باریک وجود دارد که نقش جلوپنجره را ایفا می‌کند. در عوض سپر دارای ورودی هوای زیاد عریضی است و رادیاتور از طریق آن تهویه می‌بشود.

تویوتا کمری ۲۰۲۵ در بالا و تویوتا کمری ۲۰۲۳ در پایین

در نمای جانبی شباهت نسل تازه کمری با نسلی قبلی به اوج خود می‌رسد و تنها در برخی جزئیات تفاوت‌هایی دیده می‌بشود. اما در نمای عقب با ترکیبی کاملاً متفاوت روبرو هستیم. چراغ‌های حاضر در این نما درون قابی C شکل جا خوش کرده‌اند. سپر تورم بیشتری نسبت به قبل دارد و فرم محل نصب پلاک نیز متفاوت است. برآمدگی لبه در صندوق را می‌توان تنها وجه اشتراک نسل نهم کمری با نسل هشتم دانست. خبر خوش این که در همه تریم‌های نسل تازه کمری، همه چراغ‌ها از نوع LED می باشند.

تویوتا کمری
نسل نهم تویوتا کمری در بالا و نسل هشتم در پایین

طراحی داخلی

در داخل کابین دامنه تغییرات زیاد گسترده است، طوری که نسل تازه تویوتا کمری هیچ وجه اشتراکی با نسل قبلی خود ندارد. نسل هشتم کمری با المان Y شکل تکه میانی داشبورد خود در بین همه رقیب ها نزدیک است. اما در نسل نهم داشبورد ساختار متداول‌تری دارد و یقیناً حالت ایستاده‌تری اشکار کرده؛ در تریم‌های پایه و میانی، سیستم اینفوتینمنت ماشین از طریق نمایشگر ۸ اینچی کنترل می‌بشود. در پشت فرمان هم یک نمایشگر ۷ اینچی اطلاعات ملزوم را در اختیار راننده می‌گذارد. اما در تریم‌های بالارده، دو نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی جانشین نمایشگرهای مذکور خواهد شد. بد نیست اشاره کنیم که تویوتا کمری ۲۰۲۵ در چهار تریم LE، SE، XLE و XSE اراعه خواهد شد. از بین این چهار تریم، دو تریم XLE و XSE بالارده می باشند. فعلاً اشکار نیست که آیا این نسل نیز در تریم اسپرت TRD اراعه خواهد شد یا خیر.

مقایسه تصویری کابین
کابین تویوتا کمری ۲۰۲۵ در بالا و کابین تویوتا کمری ۲۰۲۳ در پایین

مطابق انتظار تریم‌های XLE و XSE از امکانات بیشتری سود می‌برند که برخی از آنها عبارت هستند از سیستم هداپ دیسپلی ۱۰ اینچی، حمایتاز اندروید اتو و اپل کارپلی به‌صورت بی‌سیم، پد شارژ بی‌سیم و سیستم صوتی باکیفیت JBL با ۹ بلندگو. گفتنی است این دو تریم از نظر کیفیت روکش صندلی‌ها نیز حالت بهتری دارند و صندلی‌های آنها از چرم و میکروفایبر دینامیکا می باشند. ضمن این که در این دو تریم امکان خواست گرمکن و سردکن صندلی و این چنین شیشه‌های آکوستیک برای خریداران وجود دارد.

مشخصات فنی تویوتا کمری ۲۰۲۵

نسل نهم تویوتا کمری بر پایه همان پلتفرم TNGA-K تشکیل می‌بشود. در نسل تازه همه تریم‌ها با پیشرانه هیبریدی داخل بازار خواهند شد. قلب مهم این پیشرانه را یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر راه اندازی می‌دهد. در مدل‌های تک دیفرانسیل، این موتور بنزینی با دو موتور برقی که روی محور جلو قرار دارند، ترکیب شده است. مطابق کاتالوگ این موتورها با همکاری هم ۲۲۵ اسب بخار قوت تشکیل می‌کنند. اما در مدل‌های دو دیفرانسیل، موتور سوم برقی روی اکسل عقب نصب می‌بشود. در این مدل‌ها مجموع قوت پیشرانه به 232 اسب بخار می‌رسد.

نمای جانبی

فارغ از تریم، در تویوتا کمری ۲۰۲۵ جعبه دنده eCVT نیروی تولیدی پیشرانه را به سمت چرخ‌ها ارسال می‌کند. این سدان سایز متوسط از پک باتری لیتیوم یونی سود می‌برد که یقیناً فعلاً درمورد ظرفیت آن اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است. خبر نه‌چندان خوش این که در نسل تازه تویوتا کمری، خبری از موتور V6 نیست. یقیناً خودروساز ژاپنی می‌گوید پیشرانه هیبریدی این نسل مدام قوت کافی تشکیل می‌کند. این کمپانی پافشاری دارد کمری ۲۰۲۵ از سیستم تعلیق و پشتیبانی‌فنرهای بهتری برخوردار است، به‌همین جهت از نظر کیفیت سواری، چالاکی و هندلینگ بر نسل قبلی برتری محسوسی دارد.

پکیج ایمنی Safety Sense 3.0 برای همه تریم‌های تویوتا کمری ۲۰۲۵

نسل تازه تویوتا کمری از پکیج ایمنی Safety Sense 3.0 منفعت می‌برد. احتمالا بدانید این پکیج سیستم‌های کمکی بسیاری را دربر می‌گیرد. برخی از این سیستم‌ها عبارت هستند از: سامانه هشدار برخورد از جلو با قابلیت تشخیص دوچرخه‌سواران و عابرین پیاده، دستیار نگه داری ماشین در مسیر، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، دستیار نوربالا، دستیار تشخیص تابلوهای جاده‌ای، سیستم هشدار وجود ترافیک در پشت و سامانه کنترل نقاط کور.

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

تویوتا کمری

خریداران تریم‌های بالارده XLE و XSE می‌توانند پکیج پلاتینوم پلاس را از لیست آپشن‌ها انتخاب کنند. این پکیج نیز شامل سیستم‌های گسترش یافتهتری است که عبارت هستند از: دوربین ۳۶۰ درجه، دستیار پارک از جلو و عقب، ترمز خودکار، دستیار رانندگی در ترافیک، دستیار معاوضه مسیر و هشدار وجود خودروی دیگر در روبرو.

قیمت و زمان اراعه

نسل نهم تویوتا کمری به‌گفتن مدل ۲۰۲۵ به‌فروش خواهد رسید و از بهار سال آینده داخل بازار می‌بشود. تویوتا درمورد قیمت این نسل از کمری اطلاعاتی انتشار نکرده، ولی انتظار می‌رود همچون قبل تریم پایه با پرداخت چیزی در نزدیک به ۲۷ هزار دلار قابل خرید باشد. تریم پرچمدار هم به گمان زیادً حامل برچسبی در نزدیک به ۳۷ هزار دلار خواهد می بود.

بد نیست اشاره کنیم تویوتا کمری پنجمین مدل پرفروش سرزمین آمریکا در سال ۲۰۲۲ می بود. این ماشین بعد از کراس‌اوور RAV4 در این جایگاه ایستاد. مطابق آمار، کمری در سال قبل ۲۹۵,۲۰۱ مشتری آمریکایی را جذب کمپانی کرده است. این ماشین که محبوب‌ترین سدان بازار آمریکا به‌شمار می‌رود، در سال‌های تازه مدام با کم شدن استقبال روبه رو بوده؛ یکی از دلایل مهم این کار، تحول سلیقه مشتریان و گرایش آنها به سمت مدل‌های شاسی‎‌بلند و کراس‌اوور است. اگر بخواهیم زیاد تر داخل جزئیات شویم، باید بگوییم فروش تویوتا کمری در سال ۲۰۱۲ برابر با ۴۰۵ هزار دستگاه می بود. اما در طول یک دهه تازه، مقدار فروش آن بیشتر از صد هزار دستگاه افت یافته است. آیا نسل تازه کمری خواهد توانست ورق را برگرداند؟



منبع
Share This Article