داتین از سال قبل ورود جدی به حوزه فراگیری مالی داشته است. «ویپاد» ترابانک پاسارگاد است که گسترش آن برعهده داتین است. مدیرعامل این مجموعه پافشاری کرد آنها از طریق این بانک دیجیتال میخواهند چهار خدمت مالی متنوع را به راحتی و در سریعترین زمان ممکن به همه مردم ایران اراعه دهند. موضوعی که به باور نژاد صداقت تبدیل توانمندسازی مالی افراد جامعه میبشود.
صبح امروز نشست خبری «داتین با فناوری در مسیر گسترش فراگیری مالی» با وجود مدیرعامل این شرکت و اصحاب رسانه برگزار شد. «محمد نژاد صداقت»، مدیرعامل داتین در این نشست به استراتژی فراگیری مالی اشاره کرد و او گفت:
«بانک پاسارگاد علاقمند می بود فعالیت خود را از طریق راهکارهای فناورانه به سراسر سرزمین گسترش دهد، از همین رو داتین به گفتن گسترش دهنده و مجری مطرح بانک دیجیتال پاسارگاد انتخاب شد.»
او گسترش گستره خدماترسانی بانک پاسارگاد را این گونه معنی کرد که هر فردی فارغ از این که بانک پاسارگاد در نزدیکی محل زندگی او شعبه دارد یا ندارد، بتواند خدمات بانکی دریافت کند. نژاد صداقت باور دارد آنها به گفتن افراد علاقمند به تکنولوژی و به پشتوانه دانش ۱۲ ساله در حوزه مالی میتوانند محصولات مالی فناورانهای را برای مصرف کننده طراحی کنند:
«ما یک جامعه هدفی را تعریف کردیم تا بتوانیم خدمات بانکی را با تمرکز بر اعتبار و تسهیلات، به بخشی از جامعه که حساب بانکی دارند، کارت بانکی دارند با بانک آشنا می باشند اما انچه که باید و احتمالا از خدمات بانکی منفعت گیری نکردند اراعه کنیم.»
به حرف های وی در یک بازه ۲۰ ماهه از ابتدای سال ۱۴۰۱، دو میلیون افتتاح حساب از طریق ویپاد و در ۱۲ هزار شهر و روستا انجام شده است. نژاد صداقت با گفتن این که ویپاد در یک روز ۱۴ هزار فقره تسهیلات بانکی به مشتریان اراعه کرده است، او گفت بانک پاسارگاد در ۲۰ ماه و در قالب ۲.۵ میلیون پرونده، هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد اراعه کرده است. رکوردی که به حرف های او در آمارهای نظام بانکی، بی سابقه است.

«به جستوجو توانمندسازی مالی افراد جامعه هستیم»
مدیرعامل داتین در قسمت فرد دیگر از سخنانش اظهار داشت فراگیری مالی در ادبیات بانک جهانی به چهار حوزه میپردازد: «حساب، سپرده، کارت و انتقال پول»، «اعتبار و تسهیلات»، «بیمه» و «اندوختهگذاری». او اظهار داشت اگر فرد به این چهار حوزه دسترسی خوب، ساده و مقرون به صرفه داشته باشد میتوان او گفت از نظر اقتصادی شرایط به نوعی پیش میرود که جهت خلق ثروت و افت فقر میبشود:
«ما هم در ویپاد به جستوجو این هستیم محصولاتی را برای پوشش این چهار حوزه فراگیری مالی اراعه دهیم و آن را بهینهسازی کنیم. دو میلیون افتتاح حسابی که تا بحال انجام شده است همه از طریق احراز هویت الکترونیک و با منفعت گیری از هوش مصنوعی بوده است. حتی در حوزه اعتبارسنجی هم باز از هوش مصنوعی منفعت گیری کردیم. در حوزه بیمه نیز که تازه اغاز کردهایم، محصولی روی ویپاد اراعه میبشود تا بتوانند بیمه شخص ثالث را سادهتر در لحظه به طور کاملاً آنلاین دریافت کنند.»
همان طور که حرف های شد جامعه مقصد سرویس ویپاد، مشتریانی می باشند که سرویس بانکی را انچه که احتمالا و باید در دسترس نداشتند، به این علت سابقه اعتباری نیز برای آنها وجود ندارد. نژاد صداقت با اشاره به این مسأله اظهار داشت آنها مدلی را برای اعتبارسنجی افراد در ویپاد ساختهاند: «به افراد میگوییم با ما و از یک عدد کوچک اغاز به کار کنند، اگر تمایل و توان بازپرداخت تسهیلات را داشتند، اعتبارشان را افزایش می دهیم.»
او پافشاری کرد به جستوجو توانمندسازی افراد جامعه از نظر مالی می باشند. این چنین آنها به اراعه خدمات آنلاین پایبند می باشند و اراعه تسهیلات در زمان زمان حداکثر دو دقیقه را جستوجو میکنند: «اگر بخواهیم یک محصولی را اراعه کنیم که فرایند آن برای مشتری بیشتر از دو دقیقه طول بکشد، آن را از فهرست محصولاتمان خارج میکنیم.»
به حرف های وی آنها فرایند تسهیلاتدهی را هوشمند، خودکار و آنلاین کردهاند تا دیگر خبری از دخالت منبع های انسانی نباشد و اعتبار تسهیلات به طور عادلانه، قاعده مند و دسترس پذیر به افراد اراعه کنند.
«به جستوجو رقابت با بانکها نیستیم»
سرویسها و خدماتی که داتین طی ۱۲ سال قبل اراعه کرده در خدمت بانکها بوده است. حال این مجموعه در ۲۰ ماه قبل تحول استراتژی داشته و مسیر فراگیری مالی را در پیش گرفته است تا به طور مستقیم با کاربر در ربط باشد. آیا این مسیر، داتین را در رقابت مستقیم با مشتریان اولیهاش یعنی بانکها و بیمهها قرار نمیدهد؟
نژاد صداقت در جواب به این سوال دیجیاتو اظهار داشت این نگرانی همیشه وجود داشته است: «باید دقت کرد جامعه هدفمان افرادی می باشند که تا به حال خدمت بانکی نگرفتهاند. این جامعه برای هیچ بانکی دلنشین نبوده و به همین خاطر خدمتی هم به آنان نداده است. وقتی که در یک منطقه شعبه بانکی وجود نداشته باشد این بدان معناست برای بانک جذابیتی وجود نداشته که در آنجا هزینه کند. ما نیز به همان جاهایی رفتیم که برای بانکها دلنشین نیست، اما برای ما دلنشین است چرا که با تکنولوژی و هزینه کم آن را انجام میدهیم و این استراتژی است که جهت شده تا جستوجو رقابت با بانکها نباشیم. هر جا هم سوال پیش آمده گفتیم رفتهایم سراغ فردی که برای شما مشتری نبوده است.»
اما آنها آینده فراگیری مالی را چطور برسی میکنند؟ تا چند سال دیگر به جستوجو چه تعداد کاربر می باشند و قرار است چه تحولی را در زندگی کاربران به وجود بیاورند؟ مدیرعامل داتین در جواب به این سوال دیجیاتو او گفت:
«میخواهیم چهار حوزه یاد شده در عرصه فراگیری مالی را پوشش دهیم. مطابق آمارهای اقتصادی، چهار دهک پایینی سرزمین درآمد ماهانه کمتر از ۶-۷ میلیون تومان دارند. چهار دهک نیز به معنی ۳۰ میلیون نفر از جامعه است که درآمد پایینتر از ۷ میلیون تومان دارند. از همین رو افقی که از تعداد مشتری داریم برای این ۳۰ میلیون نفر است.»
به حرف های وی اگر این افراد بعدانداز خردی داشته باشند، میتوانند در ویپاد و بدون هیچ دغدغهای آن را برای بلند زمان سپردهگذاری کرده و از سود آن منفعتمند شوند: «در او گفت و گو بیمه هم نیز همین طور است. به طور مثال فردی که تصمیم خریداری بیمه شخص ثالث دارد بتواند یا به پشتوانهای، تسهیلات بگیرد یا اگر درآمد آن پایین است، به جای بیمه سالانه، ماهانه بیمهنامه را تهیه کند. ما برای همه چهار حوزه فراگیری مالی باید محصول خلق کنیم و برای آن نیز برنامه ریزی کردهایم.»
پیشبینی درآمد دو هزار میلیارد تومانی داتین
مدیرعامل داتین در این نشست خبری اظهار داشت این مجموعه امسال به درآمد بالای دو هزار میلیارد تومانی دست خواهد یافت که نسبت به سال ۱۴۰۰ این رقم چهار برابر شده است: «ما اکنون در اغاز نقطه رشد هستیم و فکر میکنیم که سخنهای بیشتری در صنعت فناوری اطلاعات سرزمین داشته باشیم.»

بد نیست بدانید با وجود فعالیت داتین در حوزه بیمه، مقدار درآمد این شرکت از صنعت بیمه و راهکارهای آن، کمتر از سه درصد از درآمدهای داتین را راه اندازی میدهد. نژاد صداقت درمورد چرایی این سهم پایین بیمه از درآمدهای داتین او گفت: «شرکتهای بیمه نیاز و مسیر تحولی خود را با فناوری گره نزدهاند و یک فاصله جدی و معناداری در این عرصه شکل گرفته است. طی سالیان قبل تلاش کردیم تا راهکار جامع برای صنعت بیمه تشکیل کنیم، اما هزینهها و نوع اندوختهگذاری بیمهها مانع از این شد که به طور جدی برای آینده آن برنامهریزی کنیم.»
به حرف های وی بانکهایی که از داتین منفعت گیری میکنند سهم ۲۰ درصدی از تراکنشهای شبکه شتاب دارند: «از هر ۵ تراکنش شهروندان با کارت یا خدمات اینترنتی یکی توسط داتین پردازش میبشود. سالانه ۲۰ میلیارد تراکنش از طریق بسترهای داتین انجام میبشود که این عدد در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۸ میلیارد تراکنش می بود.»
یکی دیگر از آمارهای قابل توجهی که در نشست خبری امروز اراعه شد، جذابیت و سهولت موبایل بانک در روبه رو اینترنت بانک می بود. براین مبنا بانکهایی که از سامانههای داتین منفعت میبرند، ۱۴.۸ میلیون کاربر موبایل بانک در روبه رو ۸ میلیون کاربر اینترنت بانک دارند.

منفعت گیری از هوش مصنوعی برای شناسایی تخلف
مدیرعامل داتین با اشاره به شکل گیری تیم متخصص متمرکز هوش مصنوعی اظهار داشت محصولاتی را با پشتیبانی این تکنولوژی برای کشف تخلف و تقلب گسترش دادهاند:
«کشف تقلب و تخلف و مبارزه با پولشویی، دو حوزهای می باشند که برای سلامت نظام مالی زیاد مهم است، اما به آن کمتر دقت شده است.سرزمین ما نیاز به محصولات، نرمافزار و قواعد و قوانین برای جلوگیری از تخلف و مبارزه با پولشویی دارد. ما اکنون با منفعت گیری از هوش مصنوعی قابلیت محدودسازی خدمات تراکنشهای ناهنجار، کشف تراکنشهای قمار، تفکیک حساب تجاری و شخصی را داریم.»
به حرف های وی در شرایط تست این ابزارها نتایج خوبی گرفتهاند و با دقت خوبی میتوانند حساب قمار یا اجارهای را تشخیص دهند و به نهاد سیاستگذار معارفه کنند: «این مسیری است که در آینده انتظار داریم هر روز بهتر و با قوت بیشتری جستوجو کنیم.»
مدیرعامل داتین در قسمت فرد دیگر از سخنان خود به او گفت و گو منبع های انسانی این شرکت پرداخت و او گفت: «اندوخته انسانی داتین امسال به ۱۷۰۰ نفر رسیده است و طی ۵ سال قبل این رقم بیشتر از سه برابر شده است. در او گفت و گو جذب زنان و مردان نیز تلاش کردیم برابری داشته باشیم و این نسبت اکنون ۴۸ درصد به ۵۲ درصد است.»

او به تلاششان برای پایین نگه داشتن میانگین سنی همکاران خود اشاره کرد و او گفت: «مدرسه داتین پشتیبانی میکند از جریان ورودی تازه منفعتمند شویم و جوانان را به مجموعه خودمان اضافه کنیم. مدرسه داتین برای ما زیاد مهم است؛ چرا که حوزه فناوری حوزهای است که نیاز به نوآوری دارد و تکنولوژی تازه میآید و برایمان مهم است میانگین سنی همکارانمان در سطح معقولی بماند و شور و نشاط جوانی برایمان ملزوم است. اکنون میانگین سنی همکارانمان ۳۲ سال است و تلاش میکنیم در حول و حوش ۳۰ سال نگه داریم.»
وی این چنین به استراتژی داتین در عرصه اندوختهگذاری روی دیگر شرکتها اشاره کرد و او گفت: «ما به جستوجو جذب استارتاپ نیستیم، شرکتهایی که به بلوغ اولیه و شرایط پایدارتری رسیدهاند را مد نظر داریم تا زنجیره قیمت خود را طی شراکت با آنها کاملتر کنیم.»
منبع