چندی پیش مطرح شکلگیری اتحادیه منطقهای تخصصی با نام «اتحادیه همکاریهای دیجیتال خاورمیانه» معارفه شد و از تلاش اتاق بازرگانی تهران، بهگفتن پاویون قوی قسمت خصوصی، برای شکلگیری این اتحاد و همکاری استراتژیک بین اتاقهای مشترک کشورهای منطقه خبر داده شد. سپس از مطرح این ایده، افرادی از اکوسیستم فناوری نظرات خود را حوالی این ایده نقل کردند.
موضوعی که زیاد تر فعالان اکوسیستم روی آن اتفاقنظر دارند، این است که این ایده اگرچه میتواند علترشد و ترقی همکاری بین کشورها بشود و نیاز به ارتباطات جهانی زیاد تر از همیشه حس میبشود، اما موانعی همانند تحریم، رانت و انحصار بر سر راه آن وجود دارد که باید حل بشود.
«فرزین فردیس»، عضو هیئترئیسه اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به این که ایده راه اندازی اتحادیه همکاریهای دیجیتال خاورمیانه تا این مدت در مرحله های اولیه قرار دارد، به دیجیاتو او گفت: «با اهمیت ترین مسئلهای که بایستی به آن دقت داشت، این است که صنایع مرتبط با اقتصاد دیجیتال ما، بهاختصاصی صنایع ICT، سالها است که عملاً ربط و پیوند خود با عرصه جهانی را – چه در او گفت و گو شراکتهای راهبردی و چه در او گفت و گو اراعه سرویسها و خدماتشان به دیگر کشورها – از دست داده است؛ اتفاقی که بهواسطه شرایط تحریمی و محدودیتهای داخلی و بینالمللی که به ما تحمیل شده، رخ داده است.»
به حرف های فردیس، برخی از سیاستهای داخلی در سالهای قبل، جهت شده است تا بنگاههای اقتصادی ما بهجای تفکر بینالمللی و فتح بازارهای منطقه، زیاد تر به منفعت گیری از فضای رانت، انحصار و محدودیت روی بیاورند.
«حسین اسلامی»، رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای تهران، با اشاره به این که کشوری همانند ایران با پتانسیل بالای اندوخته انسانی باید پیشنهادهایی را در این حوزه نقل کند، به دیجیاتو او گفت: « یقیناً موانعی نیز بر سر راه این اتحادیه وجود دارد که ملزوم است قسمت خصوصی بیشازپیش برای طراحی درست و اجرای دقیق آن با یکدیگر او مباحثه کنند. ما هم به همکاری سازمان نظام صنفی با اتاق تهران و اتاق ایران علاقهمندیم و آمادگی داریم که شراکت ملزوم را درخصوص طراحی این اتحادیه و نظر آن داشته باشیم.»

«محمد خلج»، مدیرعامل اسنپ، در جواب به سوال دیجیاتو مبنی بر این که شکلگیری اتحادیه همکاریهای دیجیتال خاورمیانه چه دستاوردهایی را برای صنعت ICT بهجستوجو خواهد داشت؟ او گفت: «صرفنظر از مشکلاتی که برای تشکلهای صنفی داخلی وجود دارد و این چنین با نبوده است انسجام و اتحادیهای برای کسبوکارهای فضای مجازی، کمترین آورده راه اندازی این چنین اتحادیهای یادگیری و منفعت گیری از ازمایش ها فعالین دیگر کشورها در تعامل های حاکمیتی و روبه رو با تنظیمگری است.»
مدیرعامل اسنپ معتقد است که راه اندازی اتحادیهای بینالمللی میتواند دستاوردهای مختلفی داشته باشد که حداقل آورده آن یادگیری و منفعت گیری از ازمایش ها فعالین دیگر کشورهاست. خلج یقیناً پافشاری کرد که در کنار شکلگیری این چنین اتحادیههایی، بایستی نگاهها در سرزمین به اندوختهگذار خارجی تحول کند تا کارایی این اتحادیه دوچندان بشود.

«صادق فرامرزی»، نایبرئیس نصر تهران، باور دارد که نظر اتاق بازرگانی روی کاغذ ایده خوب و قابلتقدیر است: « این که در خاورمیانه همافزایی بین کشورهای ساکن صورت بگیرد (چیزی که سالها قبل در آمریکا و اروپا رقم خورد)، حتماً برای ارکان این حوزه نیز خوب است، اما این که این نوشته تا چه مقدار شدنی است، جای او گفت و گو دارد.»
او این چنین او گفت: «امیدوارم دوستان ما در اتاق بازرگانی به آن فکر کرده باشند، چرا که موانعی همانند تحریم ازجمله مانع ها جدی در مرحله های بعد از امضای توافقنامه است؛ این که رشد معاملاتی که رشد بیزنسهای داخلی را بهجستوجو دارد، به یکسری تسهیلات بینالمللی وابسته است که تحریمها مانع آن خواهند شد.»

«کیوان جامهبزرگ»، عضو هیئتمدیره سازمان نظام صنفی رایانهای تهران، دراینباره به دیجیاتو او گفت: «هیچ صنعتی ازجمله ICT نمیتواند با اتکا صرف به بازار داخلی، رشد کیفی در تراز بینالمللی داشته باشد. فرایند رشد حاصل تلاش و بازخورد است و رقابت با آنان که از بازارهای بینالمللی بازخورد میگیرند، برای بازیگران کوچک داخلی غیرممکن است. لذا کمترین دستاورد وجود در تعامل های بینالمللی، یادگیری و رشد است.»
او با پافشاری بر این که تحریم حتماً و قطعاً مانع بزرگی است، اظهار داشت: «هنگامی حتی افتتاح حساب بانکی برای اشخاص حقیقی و حقوقی در تعداد بسیاری از کشورها برای ایرانیان غیرممکن است، تعامل های تجاری هم عقیم و محدود خواهند می بود.»

«میلاد منشیپور»، مدیرعامل تپسی هم معتقد است که شکلگیری یک اتحادیه موسوم به اتحادیه همکاریهای دیجیتال خاورمیانه علیالظاهر نظر خوبی است، اما این نظر در شرایط جاری کارایی ندارد. او باور دارد که شرکتهای ایرانی بهخاطر شرایط گوناگون در خارج از ایران چندان شانس پیروزی ندارند. او این چنین پافشاری کرد که مشکلات بزرگتری باید حل شوند تا بتوان شکلگیری این اتحادیه را موضوعی امیدوارکننده برای اکوسیستم فناورانه سرزمین دانست.

«مجتبی توانگر»، رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس، در او مباحثه با دیجیاتو بر لزوم راه اندازی ربط با قسمت خصوصی کشورهای جهانی پافشاری کرد: «یکی از کاستیهای قسمت خصوصی ما، مخصوصاً در قسمت شرکتهای فناور، فقدان ربط کافی و مؤثر با قسمت خصوصی دیگر کشورها، بهاختصاصی کشورهای منطقه بوده و جای شرکتهای ایرانی در تعداد بسیاری از مجامع بینالمللی و منطقهای خالی است. لذا هرگونه تحکیم ارتباطات منطقهای و بینالمللی برای شرکتهای فناور و استارتاپی ایران مورد قیمت خواهد می بود.»

توانگر با اشاره به تحریمها و موانعی که امکان پذیر بر سر راه راه اندازی این چنین اتحادیههایی تشکیل بشود نیز او گفت: «تحریمها آثار منفی خودش را دارد و قابل کتمان نیست، اما اصل شکلگیری اتحادیهای از این دست، ارتباطی به تحریم ندارد. معضل عدم ربط شرکتهای داخلی با شرکتهای شبیه منطقهای و جهانی یک معضل تاریخی بوده و قبل از تحریمها نیز وجود داشته است. اتفاقاً در همین شرایط تحریم که یقیناً برقراری این نوع ارتباطات را سخت میکند، برخی شرکتهای داخلی با شرکای خارجی کارهای مشترک انجام دادهاند که بازدید ازمایش ها این شرکتها در برقراری ربط با شرکای خارجی میتواند راهگشا باشد.»
منبع