شنبه, اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۴

کافه‌داری و مدیریت کافه نیاز به چه توانایی‌هایی دارد؟

مریم یزدانی
8 Min Read


سلب مسئولیت: دیجیاتو فقط نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درمورد محتوای آن ندارد.

راه‌اندازی و مدیریت یک کافه می‎تواند یک شغل دلنشین برای افرادی باشد که از کار با قهوه و خدمت به مشتریان لذت می‎برند. اگر از سروکله زدن با مردمی که به جستوجو یک گوشه دنج برای صرف نوشیدنی‌‎شان می باشند خوش‎حال می‏‌شوید، کافه‌داری گزینه مناسبی برای‎تان خواهد می بود. به طور کلی داشتن یک کافه می‌تواند علاوه بر لذت‌های معنوی خود، سود مالی خوبی نصیب شما کند یقیناً تنها وقتی که در مدیریت آن درست عمل کرده باشید. در این نوشته تصمیم داریم تا شما را با جنبه‌های متغیری از کافه‌داری که تا به حال به آن دقت نکرده بودید زیاد تر آشنا کنیم و در نهایت یک دوره مناسب برای یادگیری نحوه مدیریت کافه در اختیارتان بگذاریم.

آیا افتتاح و مدیریت کافه شغل پرسودی است؟

کافه‌داری به اشتراک گذاشتن عشق خود به وسیبه ی یک نوشیدنی افسانه‎ای با دیگران و به‎خصوص دوست‎داران قهوه است. قهوه یک نوشیدنی چهارفصل است. چه آن را سرد بنوشید و چه گرم، می‎توانید از قطره قطره آن لذت ببرید. اما در کنار همه این‌ها، مدیریت یک کافه می‎تواند سود قابل توجهی نیز برای‎تان به ارمغان آورد.

اگر نگاهی به اکثر کافه‌های اطراف خود بیندازید می‎بینید که تقریبا در هر وقتی مملو از مشتری می باشند و در برخی ساعات جای سوزن انداختن در آن‎ها نیست. مشتریان به جستوجو صرف قهوه، اسپرسو، لاته، چای، دسر و انواع و اقسام شیرینی‏‎جات می باشند و قبل از آن، از بودن در فضای کافه که به گمان زیاد یک موسیقی ملایم هم در آن پخش می‏بشود، نیز لذت می‎برند.

به این علت با دقت به این که مردم در همه طول سال به جستوجو نوشیدنی‎های مبتنی بر قهوه می باشند، می‎توان او گفت که در صورت مدیریت درست و صحیح، کافه‎داری شغل سودآوری است.

چرا مردم به کافه‌ها می‎روال؟

با این که راه‎اندازی کافه یک شغل پردرآمد است، اما بعضی اوقات می‎بینیم که برخی از کافه‎ها همانند موارد شبیه خود درآمد چندانی ندارند و عموما سپس از مدتی درشان تخته می‏بشود. علت این اتفاق می‎تواند متفاوت باشد اما اصولا عدم دقت به نیاز و علت کافه رفتن مردم می‎تواند یکی از مهم ترین دلایلی باشد که علتشکست در مدیریت کافه می بشود.

نوشیدن قهوه باکیفیت

قهوه از صدها سال پیش وجود داشت و منشا آن نیز آفریقا است. قهوه را می‎توان در خانه هم درست کرد اما زیاد تر مردم توانایی تهیه قهوه در سطح یک کافه حرفه‎ای را ندارند. به همین خاطر اولین و مهم‎ترین دلیلی که به یک کافه مراجعه می‎کنند، خوردن قهوه باکیفیت است که بر پایه اصول تهیه شده.

قرار گرفتن در یک فضای اجتماعی آرام

یکی از دلایل مهم افزایش محبوبیت کافه‎ها، فضای آرام آن‎ها است. کافه‎های فضای کاملا متغیری نسبت به رستوران و فست‎فودها دارند که کاملا اشکار است. مردم سپس از یک بار وجود در یک کافه مجدد به آن بازمی‎گردند چون برخی از آن‎ها فضای آرام و منحصربه‎فردی دارند. کافه‎هایی که کاراکتر خاص خود را دارند به همراه رایحه‎ی معروف و آشنای خود می‎تواند یک مشتری را نسبت به خود وفادار کند و این یعنی برند کافه به خوبی شکل گرفته است.

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

فضای کار دلنشین و انعطاف‌‎پذیر

اکنون تعداد بسیاری از افراد خصوصا کارمندانی که در فضای دیجیتال مشغول به‎ کار می باشند، به شکل دورکاری فعالیت می‎کنند. این افراد برای اشتغال خود نیاز به یک فضای آرام دارند و اصولا کافی‏شاپ‎ها می‎توانند این فضا را برای آن‎ها تشکیل کند. یک کافه مناسب می‎تواند فضای گرم و دنج را برای مشتریان خود فراهم کرده و آن‎ها نیز به این فضا وفادار خواهند می بود.

برای کافه‎داری نیاز به دانستن چه اطلاعات و داشتن چه توانایی‎هایی است؟

مدیریت کافه، یک کار ایستا نیست. در جریان بودن، اصل اولیه برای مدیریت یک کافه پرطرفدار است. مدیریت کافه همانند یک سفر بدون مقصد است که بایستی از لحظه لحظه‎ی آن لذت ببرید. با دقت به این که راه‎اندازی کافه یک راهکار نسبتا کم‎هزینه برای راه‎اندازی یک کسب‏‎وکار سودده است، در نتیجه تعداد بسیاری از افراد به جستوجو راه‎اندازی یک کافه می باشند. برای این که بتوان مدیریت کافه را به درستی انجام داد نیاز است که فرد از مفاهیم زیر مطلع باشد:

  • علم آماده سازی قهوه و نوشیدنی های سرد
  • تسلط بر تفکر هوشمندانه و اخذ تصمیمات بهتر
  • یادگیری اصول تبلیغات به همراه فهمیدن برنامه‎های بازاریابی مقصد‎دار
  • گسترش محصولات و خدمات و دقت به نیازها و سلایق روز مشتری
  • یادگیری مفاهیم برندسازی و روش‎های تشکیل یک برند قوی
  • مدیریت صحیح منبع های انسانی
  • برسی قسمت‎های گوناگون کسب‎وکار برای عیب‎یابی و تشخیص مشکلات
  • تدوین استراتژی‎های مناسب برای برداشتن قدم‎های موثر

آیا دوره آموزشی برای مدیریت کافه وجود دارد؟

خوشبختانه دوره‎های بسیاری برای کافه‎داری وجود دارد که می‎توانید از آن‎ها برای یادگیری مفاهیم مذکور منفعت گیری کنید. در این بین واترماگ یکی از برگزارکننده‎های حرفه‎ای دوره‎های مدیریت کافه است که یک تفاوت مهم با دیگر برگزارکننده‎های دوره در ایران دارد. واترماگ با شعار «در جریان باش» تلاش می‎کند تا مفاهیمی را آموزش دهد که به طور خاص برای بازار ایران طراحی شده و مطابق نیاز مشتریان است. این دوره توانایی و دانش مدیریت کافه را مطابق سرفصل‎هایی که پیشتر به آن‎ها اشاره کردیم، در اختیار مشتری قرار می‎دهد. از جمله افرادی که می‎توانند از این دوره منفعت گیری کنند:

  • افرادی که به فکر راه‎اندازی یک کافه می باشند
  • مدیران کافه‎ها
  • باریستاها
  • مدیران رستوران‎ها
  • فروشگاه‎های قهوه

این دوره به شکل خاص برای کافه‎دارها و افرادی که تصمیم راه‎اندازی کافه را دارند تهیه شده است اما با دقت به مباحثی که در آن گنجانده شده، می‎تواند برای دیگر مشاغل نیز سودمند ظاهر بشود.  کافه‎دارها با مفاهیم کلی مدیریتی که در این دوره اراعه شده است می‎توانند برنامه‎ریزی کاملا استراتژیک به همراه فرایندهای بازاریابی کاملا موثر خود را روی کاغذ طراحی کرده و با تصمیم‎گیری‎های حرفه‎ای خود آن‎ها را عملی کنند.

کافه شیک

سخن پایانی

کافه‌داری و کافه‌گردی فعالیتی است که تقریبا یک دهه از عمر آن در ایران می‎گذرد. راه‎اندازی و مدیریت یک کافه، در کنار همه لذت‎ها و پیوندهایی که بین افراد تشکیل می‎‌کند می‎تواند به یک منبع درآمد عالی نیز تبدیل بشود. اما همه این اتفاقات وقتی رخ می‎دهد که فرایندهای مدیریتی، تبلیغاتی و برندنیگ به درستی انجام بشود. ما در این نوشته تلاش کردیم تا عواملی که جهت جذب مشتری به یک کافه می‏شوند را مورد بازدید قرار دهیم و در نهایت دوره مدیریت کافه واترماگ را به شما معارفه کنیم. اگر تصمیم راه‎اندازی کافه را دارید یا اکنون مدیر یک کافه هستید، با دوره مدیریت کافه «در جریان باش».



منبع
Share This Article