سلب مسئولیت: دیجیاتو فقط نمایشدهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درمورد محتوای آن ندارد.
راهاندازی و مدیریت یک کافه میتواند یک شغل دلنشین برای افرادی باشد که از کار با قهوه و خدمت به مشتریان لذت میبرند. اگر از سروکله زدن با مردمی که به جستوجو یک گوشه دنج برای صرف نوشیدنیشان می باشند خوشحال میشوید، کافهداری گزینه مناسبی برایتان خواهد می بود. به طور کلی داشتن یک کافه میتواند علاوه بر لذتهای معنوی خود، سود مالی خوبی نصیب شما کند یقیناً تنها وقتی که در مدیریت آن درست عمل کرده باشید. در این نوشته تصمیم داریم تا شما را با جنبههای متغیری از کافهداری که تا به حال به آن دقت نکرده بودید زیاد تر آشنا کنیم و در نهایت یک دوره مناسب برای یادگیری نحوه مدیریت کافه در اختیارتان بگذاریم.
آیا افتتاح و مدیریت کافه شغل پرسودی است؟
کافهداری به اشتراک گذاشتن عشق خود به وسیبه ی یک نوشیدنی افسانهای با دیگران و بهخصوص دوستداران قهوه است. قهوه یک نوشیدنی چهارفصل است. چه آن را سرد بنوشید و چه گرم، میتوانید از قطره قطره آن لذت ببرید. اما در کنار همه اینها، مدیریت یک کافه میتواند سود قابل توجهی نیز برایتان به ارمغان آورد.
اگر نگاهی به اکثر کافههای اطراف خود بیندازید میبینید که تقریبا در هر وقتی مملو از مشتری می باشند و در برخی ساعات جای سوزن انداختن در آنها نیست. مشتریان به جستوجو صرف قهوه، اسپرسو، لاته، چای، دسر و انواع و اقسام شیرینیجات می باشند و قبل از آن، از بودن در فضای کافه که به گمان زیاد یک موسیقی ملایم هم در آن پخش میبشود، نیز لذت میبرند.
به این علت با دقت به این که مردم در همه طول سال به جستوجو نوشیدنیهای مبتنی بر قهوه می باشند، میتوان او گفت که در صورت مدیریت درست و صحیح، کافهداری شغل سودآوری است.
چرا مردم به کافهها میروال؟
با این که راهاندازی کافه یک شغل پردرآمد است، اما بعضی اوقات میبینیم که برخی از کافهها همانند موارد شبیه خود درآمد چندانی ندارند و عموما سپس از مدتی درشان تخته میبشود. علت این اتفاق میتواند متفاوت باشد اما اصولا عدم دقت به نیاز و علت کافه رفتن مردم میتواند یکی از مهم ترین دلایلی باشد که علتشکست در مدیریت کافه می بشود.
نوشیدن قهوه باکیفیت
قهوه از صدها سال پیش وجود داشت و منشا آن نیز آفریقا است. قهوه را میتوان در خانه هم درست کرد اما زیاد تر مردم توانایی تهیه قهوه در سطح یک کافه حرفهای را ندارند. به همین خاطر اولین و مهمترین دلیلی که به یک کافه مراجعه میکنند، خوردن قهوه باکیفیت است که بر پایه اصول تهیه شده.
قرار گرفتن در یک فضای اجتماعی آرام
یکی از دلایل مهم افزایش محبوبیت کافهها، فضای آرام آنها است. کافههای فضای کاملا متغیری نسبت به رستوران و فستفودها دارند که کاملا اشکار است. مردم سپس از یک بار وجود در یک کافه مجدد به آن بازمیگردند چون برخی از آنها فضای آرام و منحصربهفردی دارند. کافههایی که کاراکتر خاص خود را دارند به همراه رایحهی معروف و آشنای خود میتواند یک مشتری را نسبت به خود وفادار کند و این یعنی برند کافه به خوبی شکل گرفته است.
فضای کار دلنشین و انعطافپذیر
اکنون تعداد بسیاری از افراد خصوصا کارمندانی که در فضای دیجیتال مشغول به کار می باشند، به شکل دورکاری فعالیت میکنند. این افراد برای اشتغال خود نیاز به یک فضای آرام دارند و اصولا کافیشاپها میتوانند این فضا را برای آنها تشکیل کند. یک کافه مناسب میتواند فضای گرم و دنج را برای مشتریان خود فراهم کرده و آنها نیز به این فضا وفادار خواهند می بود.
برای کافهداری نیاز به دانستن چه اطلاعات و داشتن چه تواناییهایی است؟
مدیریت کافه، یک کار ایستا نیست. در جریان بودن، اصل اولیه برای مدیریت یک کافه پرطرفدار است. مدیریت کافه همانند یک سفر بدون مقصد است که بایستی از لحظه لحظهی آن لذت ببرید. با دقت به این که راهاندازی کافه یک راهکار نسبتا کمهزینه برای راهاندازی یک کسبوکار سودده است، در نتیجه تعداد بسیاری از افراد به جستوجو راهاندازی یک کافه می باشند. برای این که بتوان مدیریت کافه را به درستی انجام داد نیاز است که فرد از مفاهیم زیر مطلع باشد:
- علم آماده سازی قهوه و نوشیدنی های سرد
- تسلط بر تفکر هوشمندانه و اخذ تصمیمات بهتر
- یادگیری اصول تبلیغات به همراه فهمیدن برنامههای بازاریابی مقصددار
- گسترش محصولات و خدمات و دقت به نیازها و سلایق روز مشتری
- یادگیری مفاهیم برندسازی و روشهای تشکیل یک برند قوی
- مدیریت صحیح منبع های انسانی
- برسی قسمتهای گوناگون کسبوکار برای عیبیابی و تشخیص مشکلات
- تدوین استراتژیهای مناسب برای برداشتن قدمهای موثر
آیا دوره آموزشی برای مدیریت کافه وجود دارد؟
خوشبختانه دورههای بسیاری برای کافهداری وجود دارد که میتوانید از آنها برای یادگیری مفاهیم مذکور منفعت گیری کنید. در این بین واترماگ یکی از برگزارکنندههای حرفهای دورههای مدیریت کافه است که یک تفاوت مهم با دیگر برگزارکنندههای دوره در ایران دارد. واترماگ با شعار «در جریان باش» تلاش میکند تا مفاهیمی را آموزش دهد که به طور خاص برای بازار ایران طراحی شده و مطابق نیاز مشتریان است. این دوره توانایی و دانش مدیریت کافه را مطابق سرفصلهایی که پیشتر به آنها اشاره کردیم، در اختیار مشتری قرار میدهد. از جمله افرادی که میتوانند از این دوره منفعت گیری کنند:
- افرادی که به فکر راهاندازی یک کافه می باشند
- مدیران کافهها
- باریستاها
- مدیران رستورانها
- فروشگاههای قهوه
این دوره به شکل خاص برای کافهدارها و افرادی که تصمیم راهاندازی کافه را دارند تهیه شده است اما با دقت به مباحثی که در آن گنجانده شده، میتواند برای دیگر مشاغل نیز سودمند ظاهر بشود. کافهدارها با مفاهیم کلی مدیریتی که در این دوره اراعه شده است میتوانند برنامهریزی کاملا استراتژیک به همراه فرایندهای بازاریابی کاملا موثر خود را روی کاغذ طراحی کرده و با تصمیمگیریهای حرفهای خود آنها را عملی کنند.

سخن پایانی
کافهداری و کافهگردی فعالیتی است که تقریبا یک دهه از عمر آن در ایران میگذرد. راهاندازی و مدیریت یک کافه، در کنار همه لذتها و پیوندهایی که بین افراد تشکیل میکند میتواند به یک منبع درآمد عالی نیز تبدیل بشود. اما همه این اتفاقات وقتی رخ میدهد که فرایندهای مدیریتی، تبلیغاتی و برندنیگ به درستی انجام بشود. ما در این نوشته تلاش کردیم تا عواملی که جهت جذب مشتری به یک کافه میشوند را مورد بازدید قرار دهیم و در نهایت دوره مدیریت کافه واترماگ را به شما معارفه کنیم. اگر تصمیم راهاندازی کافه را دارید یا اکنون مدیر یک کافه هستید، با دوره مدیریت کافه «در جریان باش».
منبع