مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در جریان مصاحبه با خبرگزاریهای داخلی، تأثیرگذاری کیفیت بنزین در آلایندگی هوا را رد کرد. «جعفر سالاری نسب» در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، خبرداد که کیفیت بنزین داخلی با استانداردهای اتحادیه اروپا سازگاری دارد و از این نظر نمیتوان آلودگی هوا را به گردن کیفیت بنزین انداخت.
یقیناً به حرف های مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، افزایش مصرف بنزین میتواند جهت آلودگی هوا بشود. معاون وزیر نفت در این باره میگوید: «در سال ۹۹ مصرف هر ماشین در ایران در روز ۲.۸ لیتر بوده است. این عدد به ترتیب در سالهای ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ۳.۱ لیتر، ۳.۴ لیتر و ۳.۷ لیتر رسیده است. این افزایش ناشی از پایینبودن کیفیت خودروها و افزایش ترددها است.»
کیفیت بنزین یورو و سوپر شبیه است
افتبنزین سوپر نیز یکی دیگر از مشکلات مالکان خودروها، بهخصوص خودروهای وارداتی و اتومبیلهای تجهیزبه توربوشارژر است. به حرف های جعفر سالاری نسب، اکنون بنزین سوپر در برخی از جایگاهها توزیع میبشود. یقیناً او کیفیت بنزین سوپر را با بنزین یورو توزیعشده در سرزمین یکی دانست. سالاری نسب عدد اکتان بنزین سوپر را ۹۴ و بنزین یورو را ۹۲ خبرداد.
این چنین بخوانید: ایرانماشین: کیفیت بنزین با خودروهای تولیدی یورو ۵ همخوانی ندارد
یکی از مسائل دیگر در حوزه بنزین، ناترازی در حوزه تشکیل و مصرف است. این نوشته طی بهار و تابستان ۱۴۰۲ زیاد خبرساز می بود. به حرف های سالاری نسب، مقدار توزیع بنزین در سرزمین اکنون ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است. او این چنین به ذخیره قابلدقت بنزین در مخازن اشاره کرد و خبرداد مشکلی در این عرصه وجود ندارد.
درنهایت سالاری نسب نوشته واردات بنزین را بهصورت تلویحی رد کرد. او در گفتگو با خبرگزاری ایسنا خبرداد: «همه بنزین توزیعشده در سرزمین از پالایشگاهها دریافت میبشود. این چنین سازمان استاندارد نظارت اختصاصیای روی بنزین دارد. سازمان استاندارد در پالایشگاهها روی تشکیل بنزین نظارت دارد. اگر کارشناسان سازمان استاندارد به این نتیجه برسند که کیفیت بنزین مناسب نیست، عمل کرده و جلوی توزیع بنزین را میگیرند.»
منبع