شنبه, اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۴

لزوم عمل معاونت علمی، فناوری برای بهبود صنعت اسباب بازی

مریم یزدانی
4 Min Read


به نظر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بهتر است برای بهبودبخشیدن به صنعت اسباب بازی معاونت علمی، فناوری رئیس جمهور با منفعت گیری از بسترهایی همانند مراکز رشد و استارتاپ‌ها پشتیبانی‌های مورد نیاز برای گسترش این صنعت را انجام دهد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با گفتن «واکاوی چالش‌های صنعت اسباب بازی و اراعه راهکارهای تقنینی» انتشار شد. بر پایه این گزارش، حجم بازار جهانی اسباب‌بازی از ۹۰.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۱۰۷.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

یکی از نکات مهم ذکرشده در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره به سند ملی گسترش فناوری‌های فرهنگی و نرم است. مطابق این گزارش در این سند که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، صنعت اسباب بازی به گفتن یکی از حوزه‌های مهم فناوری‌های فرهنگی و نرم به شمار می‌آید و اهداف مقداری آن نیز اشکار شده است.

حوزه‌های مهم «فناوری‌های فرهنگی و نرم در این سند عبارت هستند از: تشکیل محتوا و نشر مکتوب و دیجیتال، طراحی، اسباب بازی، نوشت‌افزار، ظواهر و سبک پوشش، صنایع دستی و گردشگری، فناوری‌های اجتماعی،
نوآوری‌های اجتماعی، بازیهای ویدئویی، پویانمایی، سینما، هنرهای تجسمی، سازوکارهای مدیریت منفعت‌وری و حکمرانی در حوزه فرهنگی، ارتباطی، رسانه‌ای و…

این چنین در این سند از دستیابی اسباب بازی‌های تشکیل داخل به سهم حداقل ۲۵ درصدی از قیمت بازار اسباب بازی سرزمین به گفتن چشم‌انداز تا آخر سال یاد شده است.

لزوم ورود معاونت علمی، فناوری به صنعت اسباب بازی

مرکز پژوهش‌های مجلس به منظور بهبود حالت صنعت اسباب بازی سرزمین پیشنهاداتی اراعه کرده است. برای مثال تشکیل نظام آماری و تهیه و انتشار کردن گزارش‌‌های ادواری و این چنین فراهم کردن بسترها و سازوکارهای مشورتی گسترش دهنده در صنعت اسباب بازی با راهبری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری یکی از پیشنهاداتی است که توسط این مرکز اراعه شده است. در این گزارش این چنین آمده است که بهتر است نظام صنفی صنعت اسباب‌بازی با حمایتوزارت صمت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری راه اندازی بشود. بدین منظور نیز بهتر است وزارت صمت حمایتو پشتیبانی‌های ملزوم از قبیل صدور مجوز راه اندازی اتحادیه و یا اقداماتی برای تبدیل انجمن‌های حاضر به اتحادیه را انجام دهد.

افزون بر این در راستای ترقی بازار و صنعت اسباب‌بازی در سرزمین نیاز است بسترهایی همانند استارتاپ‌ها و شتابدهنده‌ها با همکاری معاونت علمی و انجمن‌های صنفی راه اندازی بشود تا آگاهی‌افزایی و توانایی‌آموزی با اصرار بر قسمت‌های ایده‌پردازی بین فعالان این صنعت الزامی است.

این چنین نظر شده است تا معاونت علمی و فناوری تمهیدات ملزوم از قبیل پشتیبانی‌های زیرساختی و پشتیبانی‌های مالی را از طریق شراکت با اندوخته‌گذاران خطرپذیر فراهم کند.

انچه که مرکز پژوهش‌ها گزارش داده، صنعت اسباب بازی در ایران با چالش‌هایی نظیر خلا نظام صنفی، سهم بالای کالای قاچاق در بازار و مراعات نشدن حقوق مالکیت معنوی تولیدکنندگان داخلی دست و پنجه نرم می‌کند. یکی دیگر از چالش‌هایی که در این گزارش به آن اشاره شده است ضعف در تشکیل داستان و روایت و شخصیت‌پردازی از گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی بومی سرزمین و تبدیل آن‌ها به آثار هنری و محصولات رسانه‌ای (رمان، کمیک، پویانمایی، ویدیوگیم و…) است.

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق



منبع

Share This Article