جمعه, اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۴

افتاب شرق – میراث سلحشور؛ چرا «یوسف پیامبر» هم چنان تماشاگر دارد

مریم یزدانی
5 Min Read


میراث سلحشور؛ چرا «یوسف پیامبر» هم چنان تماشاگر دارد

 

تاریخ : چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۳

۱۵ سال قبل برای اولین بار مخاطبان تلویزیون پای تماشای سریالی نشستند که امروز در بازپخش چندباره آن هم چنان مخاطب پیگیر هر تکه آن از شبکه آی فیلم است. یوسف پیامبر میراث تصویری مرحوم فرج‌الله سلحشور است که مرور دلایل جذابیتش برای مخاطب میتواند کلید جواب به این سوال باشد.چرا یوسف پیامبر هم چنان تماشاگر دارد؟
میراث سلحشور؛ چرا «یوسف پیامبر» هم چنان تماشاگر دارد

به نقل از افتاب شرق به نقل از فارس سریال ۴۵ قسمتی «یوسف پیامبر» به نویسندگی و کارگردانی فرج‌الله سلحشورکه نخستین‌بار تیرماه ۱۳۸۷ روی آنتن تلویزیون رفت و با استقبال خوب تماشاگران روبرو شد، بعد از گذشت ۱۵سال از اولین پخش آن در چند دهمین بازپخش داخلی و پخش بین‌المللی که در این زمان داشته نه تنها با افت مخاطب روبرو نشده بلکه در صدر مجموعه‌های پر بازدید تلویزیونی قرار دارد.

سریال «یوسف پیامبر» چندین دفعه در کشورهای عربی و اسلامی پخش و بازپخش شد. در کشورهای تاجیکستان، پاکستان، افغانستان، ترکیه و شبکه‌های بین‌المللی ایران همانند الکوثر، آی فیلم، جام جم و بر پایه ادعای سازمان صدا و سیما در شصت سرزمین جهان مخاطب داشته است.

«یوسف پیامبر» اولین ساخته مرحوم سلحشور نیست که از داستان‌‌های قرآنی برگرفته شده و بخشی از آن را روایت می‌کند. ایشان پیش از این نیز توانایی ساخت فیلم سینمایی «ایوب پیامبر» و سریال «مردان آنجلس» را داشته است.

داستان‌های قرآنی به واسطه قصه دلنشین و عبرت‌آموزی که در دل خود دارند ناخودآگاه برای مخاطب دلنشین خواهد شد و این نوشته را می‌توان یکی از علل ماندگاری سریال «یوسف پیامبر» دانست. عبرت‌آموز بودن داستان‌های قرآنی به شیوه‌‌ای روایت شده که برای مخاطب تکراری نمی‌بشود. معارفه چهره‌ای تازه و وجود او به گفتن نقش اول در این سریال یکی از مزیت‌های این مجموعه می بود چراکه مخاطب پیش از این نقشی از آن بازیگر در ذهن خود نداشته و اکنون با یک عکس بکر و شخصیتی تازه رو برو شده است.

به بهانه بازپخش مجدد این سریال به سراغ احسان طهماسبی منتقد سینما و تلویزیون رفتیم. او در ابتدا با اشاره به این مسئله که مطابق آمار رسمی مرکز نظرسنجی صداوسیما، تلویزیون در سال‌های تازه درصد قابل توجهی از مخاطبین خود را از دست داده است، او گفت: این نوشته علل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها فاصله‌ایست که این رسانه از مخاطبین خود و اجتماع گرفته و تلاش در نقض نوع رویکرد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که در سطح جامعه اتفاق می‌افتد دارد.

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

او گفت: رسانه‌های خارجی زبان هم به واسطه سیاست‌گذاری‌ که دارند به شکل و نوع فرد دیگر دچار این فضای سیاست زده شدند، این نوشته علتشده وی‌اودی‌ها تلاش کنند تا دست به پر کردن این خلا بزنند. یکی از موضوعات قدیمی که ساترا با تلویزیون صداوسیما و همینطور پخش کننده ها دارد سر تملک و مالکیت این نوشته است به واسطه این که بتواند سیاست‌های عقب مانده خودش رو اعمال کند.

طهماسبی با اشاره به این مسئله که توانایی نشان داده صرف قرآنی بودن نوشته یک فیلم یا سریال نمی‌تواند علت محبوبیت یک تاثییر باشد، فرمود: برای مثال می‌توان استقبال از فیلم محمد رسول الله مصطفی عقاد با محمد رسول الله ساخته مجید مجیدی را نام برد که هم چنان سپس از گذشت چندین دهه از ساخت نسخه عربی زندگی پیامبر مورد دقت مخاطبین داخلی و خارجی است. این چنین می‌توان به دیگر تولیدات قرآنی فرج‌الله سلحشور کارگردان و تهیه‌کننده سریال «یوسف پیامبر» اشاره کرد که همین نوشته نشان دهنده این است که استقبال مخاطبین به چه شکل است.

وی کیفیت یک تاثییر را مهم‌تر از نوشته آن دانست و او گفت: سریال «یوسف پیامبر» در دوره خود توانست استانداردهای کیفی را مراعات کند و از لحاظ کیفیت کار خوبی از آب در آمد. این چنین نباید فراموش کرد که اساسا نوشته این سریال به خودی خود برای مخاطب دلنشین است و این چنین این مجموعه به واسطه بازیگران و دوره وقتی پخش آن نیز موفق شد تا مخاطب گسترده‌ای جذب کند و مورد دقت تماشاگر قرار گیرد.

طهماسبی در آخر با گفتن این نوشته که یکی از علت های دیگر پیروزی یک تاثییر داشتن داستان خوب و پتانسیل بالا برای تبدیل شدن به درام و فیلم است، افزود: تا این مدت هم می‌بشود کارهای خوب و با کیفیتی ساخت و مخاطب قابل توجهی را پای تماشای آن نشاند.



منبع

Share This Article