حقوق بارنشستگان | بر پایه گزارش لایحه بودجه سال آینده حقوق بازنشستگان به ۱۷ میلیون تومان میرسد.عسگری عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم او گفت: عصر امروز در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، مشابهسازی حقوق بازنشستگانبه مقدار ۹۰درصد حقوق شاغلان تصویب شد. توزیع حقوق بازنشستگان دولتی در آخر خرداد امسال مشخص می کند میانگین حقوق بازنشستگان در بهار ۱۴۰۲ حدودا ۴۲ درصد زیاد تر از موقعیت شبیه خود در سال قبل بوده است.
ملاک قراردادن ۵ سال پایانی خدمت افراد بهگفتن معیار تعیین حقوق مستمری آنان در سازمان تامین اجتماعی و دیگر صندوقهای بازنشستگی، یکی از موارد مهم برنامه پیشنهادی دولت بهگفتن لایحه برنامه هفتم گسترش می بود که توسط مجلس رد شده و همان دو سال پایانی مطابق روال قبل بهگفتن معیار تعیین مستمری باقی ماند. مخالفین مطرح دولت و سازمان تامین اجتماعی معتقد بودند که اگر معیار ۵ سال باشد باتوجه به تورم، مبلغ مستمری به شدت افت مییابد و بازنشستگان از نظر معیشتی دچار مشکل خواهد شد و دولت و تامین اجتماعی نیز در روبه رو به تخلفات گسترده در عرصه تعیین دریافتی افراد در دوسال پایانی با تبانی مدیر کارگاه و نیروی کار اشاره میکردند.
راحله سادات حسینی (مشاور معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی) در بازدید این چالش او گفت: بند مربوط به ملاک قراردادن پنج سال آخر در مجلس به علت قضیه تورم و افت قیمت مستمری تعیینی بر مبنای پنج سال در نتیجه افت قیمت پول رد شد. اما به هرحال محاسبات بیمهای و اکچوئری محاسباتی است که در همه دنیا برای تعیین نرخ مستمری از آن منفعت گیری میبشود. اما با دقت به قضیه تورم در اقتصاد ایران، محاسبات اکچوئری به تنهایی نمیتواند جوابگوی محاسبات مقدار مستمری افراد باشد.
او گفت: بعد از همهگیری کرونا در ایران، شاخصهایی همانند سن امید به زندگی در سرزمین اندکی تحول کرده است. مسائلی همانند تورم، رشد اقتصادی و دیگر جزئیاتی همانند همین تغییرات سن امید به زندگی مجموعاً علتشد تا مجلس صلاح ببیند تا همان ۲ سال آخر معیار پرداخت مستمری باشد.
در برخی موارد هنگامی لیستهای بیمهای کارگاهها را میبینیم، فهمید میشویم برای یک فرد ۲۰ سال گفتن شغلی کارگر ساده رد شده است. سوال ما این است که یک فرد در یک کارگاه پیچیده سپس از چند سال باید به سطح «کارگر درجه۲»، «کارگر درجه۱» و «استادکار» برسد؟ مگر میبشود تعداد بسیاری در یک کارگاه فنی بیشتر از ۲۰ سال کارگر ساده باشند؟
مشاور معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی حوالی راهحل حاضر در برابر کارفرمایان متخلفی که حقوق و حق بیمه افراد را در قالب تبانی طی دو سال آخر یک دفعه افزایش خواهند داد، گفت: در خود سازمان تامین اجتماعی اصطلاحی وجود دارد که ما به آن «رشد نامتعارف دستمزد» میگوییم. در بازدید ما از طریق سیستمهای هوشمند رصدگر، اگر فردی بهصورت غیرعادی رشد دستمزد داشته باشد، از محل کارگاه بازرسی به عمل میآید و در این عرصه فرقی بین ارگان خصوصی و دولتی وجود ندارد. بازرسان بازدید میکنند تا ببینند برچه اساسی فرد یک دفعه افزایش حقوق داشته و مطابق چه موازینی دلایل افزایش حقوق یا تحول گفتن فرد در سالهای قبل به مرور افزایش نیافته است!
حسینی در ادامه گفت: یک زمان شما میبینید که یک فرد دریافتی و حقوقش باید در چند سال پایانی افزایش اشکار میکرد و بالارفتن مزد او طبیعی است ولی در تعداد بسیاری از موارد تحول ناگهانی گفتن شغلی و حقوق دریافتی صوری و حاصل تبانی است که این قضیه به منبع های سازمان تامین اجتماعی و اساساً کلیه صندوقهای بازنشستگی صدمه میزند.
وی تصریح کرد: قسمت قابل توجهی از دستمزدهای اظهار شده به سازمان تامین اجتماعی صوری یا ناصحیح است. چون تعداد بسیاری ردیف حقوقی را حداقل دستمزد رد میکنند. در برخی موارد هنگامی لیستهای بیمهای کارگاهها را میبینیم، فهمید میشویم برای یک فرد ۲۰ سال گفتن شغلی کارگر ساده رد شده است. سوال ما این است که یک فرد در یک کارگاه پیچیده سپس از چند سال باید به سطح «کارگر درجه۲»، «کارگر درجه۱» و «استادکار» برسد؟ مگر میبشود تعداد بسیاری در یک کارگاه فنی بیشتر از ۲۰ سال کارگر ساده باشند؟
این کارشناس امور بیمهای اصرار کرد: از آنجا که در قبل نظارت به قدر کافی نبوده و در این عرصه بین نیروی کار فرهنگ مشابه با صندوقهای تامین اجتماعی نهادینهسازی نشده است، لذا ما ناظر این چنین موارد تخلفی هستیم. باید بپذیریم همه چیز را یک ناظر و بازرس به زور از بیرون نمیتواند تحمیل کند و نیروی کار باید نسبت به منافع طویل مدت خویش که در تاثییر این تبانیها از بین میرود، آگاه باشد. در برخی موارد تخلف ما احتیاط کردیم که متاسفانه خود نیروی کار پیشقدم شده و برای افزایش مستمری خویش به کارفرما حرف های که در دو سال آخر من خودم مبلغ حق بیمه بالاتر را به شما میدهم تا برای من در دوسال آخر حقوق بالا رد بشود. گاه در دو یا سه کارگاه برای وی حقوق بالا رد میبشود تا تجمیع حق بیمهها را داشته باشد و نهایتاً با نرخ دستمزد بالا بازنشسته بشود. ما این مشکلات را در برخی کارگاهها داریم و باید از طریق بازرسی با موارد این چنینی بیشتر از پیش برخورد بشود.
حسینی تصریح کرد: بر این باور هستم که برخی موارد پیچیده اصلاحات نباید در برنامه موقت پنجساله داخل بشود و برای آن در سطح قانونگذاری تصمیمات طویل مدت باید گرفته بشود. به هرحال تصمیمات در حوزه قوانین بیمهای و تامین اجتماعی نباید شتابزده باشد.
وی با گفتن این که «سازمان تامین اجتماعی در دو سال پایانی افراد ملاک خود را نه گفتن شغلی و پست افراد، که مقدار حق بیمه پرداختی در آن دو سال پایانی کار دارد» اظهار کرد: امکان پذیر در یک ارگان یا سازمان عرف آن باشد که اضافه کار در حق بیمه نیز منعکس بشود و فرد هم مدیر مجموعه نباشد، اما به علت حجم کاری فرد بیشتر از مدیر دریافت کند، در آن صورت مستمری محاسبه شده برای فرد موردنظر (باوجود آنکه گفتن شغلی پایینتری دارد) امکان پذیر از مدیر مجموعه نیز زیاد تر بشود. بعد معیار ما برای تعیین مستمری «گفتن شغلی» و «پست» فرد نیست.
مشاور معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی درمورد افرادی که با مستمری بالا بازنشسته خواهد شد، او گفت: حداکثر سقف میزانی که ما در محاسبه بیمهای و مستمری درنظر میگیریم تنها ۷ برابر حداقل دستمزد است و فردی زیاد تر از این هفت برابر نمیتواند مستمری دریافت کند. سقف پرداختی حق بیمه هرچه باشد، بر همان معیار مستمری وضع میبشود. یعنی همانند قضات، اساتید دانشگاه و جانبازان که بدون سقف به هر میزانی که حقوق دریافت میکنند، برایشان مستمری رد نمیبشود. از آنجا که بازنشستگی سقف دارد، اگر فردی در سال جاری با سقف حقوق بازنشسته بشود، در سال آینده حقوق آن فرد «سقف» محسوب نمیبشود. و به همین ترتیب هرسال بهصورت پلکانی به سمت پایین تنزل مییابد.
وی در جواب به سوالی با این مضمون که «آیا نمیتوان با ملاک قراردادن میانگین همه سنوات پرداخت حق بیمه و به روزرسانی قیمت ریالی آن در سال آخر، تعارض منافع حاضر که تبدیل تبانی در رد کردن افزایش مزد صوری میبشود را از بین ببریم؟» جواب داد: این نظر اساساً بد نیست اما به شرطی عملی است که حق بیمه واقعی توسط مدیر و کارفرما پرداخته بشود. یکی از مشکلات اساسی ما در صندوق تامین اجتماعی، عدم واریز حق بیمه واقعی و دستمزد واقعی است. در زیاد تر موارد دستمزد فرد بالاتر از آن چیزی است که حق بیمه آن رد میبشود. به علت همین تعارض و عدم انطباق، این نظر در عمل با شرایط جاری به زیان کارگر همه میبشود، چون در تعداد بسیاری موارد، ۳۰ سال برای کارگران حق بیمه اندک رد شده و بدون درنظر گرفتن رشد شغلی فرد، حق بیمه ناصحیح پرداخته شده و اگر روزی بخواهیم میانگین کل سنوات را حساب کنیم، کارگر در این شرایط به شدت زیان میکند. قضیه ملاک قرار گرفتن سنوات پایانی نیز به همین خاطر نقل شد که احتمالا کارفرمایان در سال آخر در واریزی خود تجدیدنظر بکنند. مشکل اینجاست که تعارض لیستهای بیمهای با مزد واقعی افراد اصلاح شیوه محاسبه مستمری را ناممکن میکند./ایلنا
مبلغ دقیق افزایش حقوق بازنشستگان برای سال آینده
مصری او گفت: جدولی که برای مصوبه افزایش سن بازنشستگی داده شده سنوات آن عیب دارد و اگر شورای نگهبان و هیئت نظارت مجمع عیب بگیرند، اصلاح میبشود.
عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه صف اول شبکه خبر او گفت: امروز دست ما پر از سیاستهای ابلاغی است و اصرار رهبر انقلاب بر قوانین راهبردی بر پایه مشکل شناسی است که مبتنی بر مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و… است.
او همین طور گفت: مجلس از روز اول بهجستوجو این بوده که قانون بر پایه مشکل شناسی باشد. اولین مشکلی در زمان مجلس جاری می بود این می بود که برجام را امضا کرده بودیم و همه تعهدات را اجرا کرده بودیم و اورانیوم غنی شده از سرزمین خارج شده می بود و دشمن باید تعهداتش را اجرا میکرد که آمریکا و اروپا تعهداتشان را انجام ندادند لذا اولین قانون مجلس قانون راهبردی مجلس برای مقابله با تحریمها می بود.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس فرمود: در قانون عمل راهبردی تعهدات را مشروط کردیم که فرد روبه رو تعهدات خود را اجرا میکرد و از برجام باید معنفعت اقتصادی میبردیم لذا هنگامی انتفاعی نداشت قرار نیست پای آن بمانیم و مجلس قانون گذاشت و هر قدر آنها عمل کردند ما عمل کنیم و اگر نکردند دولت عمل عملیاتی کند.
او گفت: اولین عمل عملیاتی این می بود که قرار شد دولت غنای بیست درصد را اغاز کند و تا مرحله های جلوتر آن پیش رفتیم و امروز توانمندیهای گوناگون انرژی اتمی را تشکیل میکنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس فرمود: عمل راهبردی راه را باز کرد و سرزمین را از عمل های کشورهای دیگر نجات داد، چون همه مسائل گره خورده می بود به برجام و الان رشد ۸ درصدی را هدفگذاری کردیم به دور از برجام و جام فرد دیگر به سمت آن میرویم.
حقوق بازنشستگان -تلاش برای تشکیل مسکن
مصری فرمود: تلاش کردیم در قوانین واقعگرا باشیم. هشت سال مسکن تعطیل می بود حتی آن روندی که در قبل می بود قطع شد. عمل بعدی مجلس قانون جهش مسکن می بود و باید یک میلیون در سال تشکیل میشد. صندوق حمایتمسکن تشکیل کردیم و هزینههای پروانه را ۳۰ درصد افت دادیم و به دولت تکلیف کردیم همه اراضی که در اختیار دارد برای تشکیل مسکن بگذارد.
او همین طور گفت: ما در حال تشکیل مسکن هستیم و آن زمان که اراعه میبشود اثرات مثبتی بهتری خواهد داشت. نهضت ملی مسکن در زیاد از استانها تشکیل شده و در قانون جوانی جمعیت فردی که سه بچه دارد قطعه زمینی در اختیارش قرار میگیرد. بیست روز پیش در یکی از استانها بودم که به هر فردی ثبت نام کرده می بود هیچ متقاضی در صف نبوده است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی او گفت: ما مشکل ماشین داشتیم که ساماندهی صنعت ماشین را تصویب کردیم. سپس از این قانون تصویب شد بازار خودروهای آنچنانی خودروها افت قیمت داشتند. این ساماندهی صورت گرفت تا رانتها برچیده بشود و به محض این که اظهار شد مجوز واردات میدهیم قیمتها پایین آمد یقیناً روال طویل شد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد:، چون واردات انجام نمیشد ما تکلیف کردیم که انجام بشود. بهعلت برخی بدقولیها آن چنان اعتمادی نیست که احتمالا نشود و کالا داخل نشد و خانه ساخته نشد، اما در عمل میبینیم که تعداد بسیاری از کارهای ساختمانی انجام شده و فکر میکنم سال آینده ناظر واگذاری مسکن ناظر باشیم.
مصری با گفتن این که هنگامی یک میلیون خانوار از بازار تقاضا جدا شد قیمت مسکن کاهشی میبشود، تصریح کرد: در اشتغال یکی از مشکلات ما صدور مجوز می بود که شش ماه و یک سال طول میکشید، اما قانونی که ابلاغ شد و وزارت اقتصاد پای کار آن ایستاد و بیشتر از یک میلیون و دویست هزار مجوز از درگاه مجوز صادر شده است.
اختلافنظر دولت و مجلس برای نحوه حل مشکلات مردم-حقوق بازنشستگان
وی اظهار کرد: این که نرخ تورم افت اشکار کرده مثبت است، اما این که تورم افت اشکار کرده مردم فکر میکنند قیمت کالا افت اشکار کرده، اما این کار یعنی قیمت آن افزایش نیافته است. معتقدم سفره مردم کمتر شده و علتش این است که تورم اگر ۳۰ درصد افزایش یافته و اگر درآمد مردم ۳۰ درصد افزایش یافته تورم تشکیل نشده و همان سفره قبلی تشکیل میبشود بدون این که امکانی برای یک خانواده تشکیل بشود لذا اگر بیست درصد حقوق را افازیش دادیم و تورم پنجاه درصد می بود یعنی تورم تشکیل شده است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی او گفت: دولت و مجلس در تعریف قضیه اختلافی ندارند، اما این که چهجوری مشکلات مردم حل بشود اختلافنظر وجود دارد.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس فرمود: در کالابرگ الکترونیک او گفت و گو این می بود که اگر مرغ ۵۰ هزار تومان است مردم با کیلیویی ۲۰ هزار تومان بخرند و بقیه از حساب یارانهها به حساب فروشنده ریخته بشود که این کار انجام نشد. هدفگذاریها برای تامین معیشت است که با قانون رتبهبندی معلمان این معیشت ترمیم اشکار کرد و برای بازنشستگان در همسانسازی این مورد انجام نشد. این که بتوانیم با افت قیمتها قوت خرید مردم بالا برود خوب است، اما اگر فقط پول تزریق کنیم یک مدل کلاه گذاشتن است، چون تورم تشکیل میبشود.
وی اصرار کرد: معیشت جوانان، اشتغال و مسکن از با اهمیت ترین برتریهای دولت و مجلس است.
نباید با کسری، بودجه ببندیم
مصری تصریح کرد: قانون بودجه ۱۴۰۳ برای اولین بار بر پایه ساختار تازه به مجلس تقدیم میبشود. قبلا دولت یکجا احکام، کلیات و ردیفها را تقدیم میکرد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در قانون تازه ساختار بودجه، دولت کلیات آن همانند هدفگذاری و این که درآمدها به طور شفاف در کلیات قانون اشکار بشود تا با کسری بودجه روبه رو نشویم آمده است، چون هنگامی با کسری، بودجه میبندیم هدفگذاریها تحقق نمییابد.
او گفت: هدفگذاری که در قانون برنامه هفتم آمده است این است که در سال اول قانون بودجه یک برش یک پنجم در این قانون لحاظ بشود و برای همسانسازی حقوق بازنشستگان انها گفتند در سال اول نمیتوانیم این همسانسازی را انجام دهیم بلکه در سه سال انجام دهیم لذا به این نتیجه رسیدیم که اگر خوب اجرا شد در سال اول ۴۰ درصد احیا بشود.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس فرمود: در قانون بودجه بیست درصد افزایش حقوق آمده و آن چهل درصد به پایه اضافه میبشود. برای تامین اجتماعی تمهیداتی دیده شد وما برای سربازان قانون هفت برابری حقوق را دیدیم. اشتغال باید در گروی تشکیل باشد و فقط تشکیل میتواند اشتغال تشکیل کند.
مصری افزود: ما ذخایر بالای معدنی در سرزمین داریم، اما اکتشاف صورت نمیگیرد، چون پول برای اکتشاف ندارند و اجازه دادیم سازمانهای گسترشای برای خرید و فورش قرارداد ببندند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس فرمود: درمورد نفت، چون منبع های کافی برای اکتشاف نداریم لذا به صندوق گسترش ملی اجازه دادیم در اکتشاف اندوخته گذاری کند و با نگه داری حاکمیت دولت بر چاه نفت از نفتی که استخراج میبشود پول صندوق گسترش ملی را میدهیم.
او همین طور گفت: با این زنجیرهها اگر تحقق اشکار کند میتوانیم یک میلیون شغل را از محل زنجیرههای صنایع معدنی، پتروپالایش و پتروشیمی تشکیل کنیم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برنامه هفتم یک برنامه پنج ساله است. قانون برنامه هفتم توسط همین دولت تهیه شده و بودجه هم همین طور لذا تطبیق قانون هم در دولت بوده و نباید در مجلس قانونی بنویسیم که نتوانیم اجرایش کنیم. دولت بودجه را بر پایه برنامه هفتم آن را تدوین کرده است. قانون برنامه نوشته میبشود که صد در صد اجرایی بشود که تا اکنون این اتفاق نیفتاده است که من میگویم تا شصت درصد اجرایی میبشود.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس تصریح کرد: در قانون برنامه هفتم تلاش شده عددها واقعبینانه باشد و چرخههای پتروشیمی و پتروپالایشها را تکمیل کنیم و گسترش تجارت دریایی داشته باشیم و گسترش سواحل مکران را اظهار کردیم.
اکثر نمایندگان با مصوبه همسانسازی ناموافق بودند -حقوق بازنشستگان
مصری او گفت: در رابطه همسانسازی آنچه مجلس تصویب کرد قاطبه نمایندگان با آن موافق نبودند و از روی ناعلاجی فردی راضی نبوده است و علاقهمند بودیم در سال اول حداقل ۷۰ درصد همسانسازی صورت بگیرد که با او گفت و گوهایی که دولت داشت اگر تامین منبع های صورت نگیرد این اعداد مشکل تشکیل میکند. این که در سال اول ۴۰ درصد آوردیم برای اجرای آن می بود.
وی فرمود: ما ممنوعیتی نداریم که برای آن اصلاحیه بیاوریم و آن سه سال را به دو سال تبدیل کنیم. پیشبینی درآمدها در قانون قطعی است. در بوجه درآمدها پیشبینی و هزینهها قطعی است، اما اگر درآمدها محقق نشد و هزینهها ضمانت شد برای کسری باید از بانک مرکزی استقراض کرد و تورم تشکیل میبشود لذا در بودجه بهجستوجو واقعبینانه بودن هزینهها هستیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس فرمود: افزایش سن بازنشستگی دو سه بار از کمیسیون تلفیق به صحن آمده است. برای حداقل سن یک مطالعاتی در دنیا صورت گرفته است. بیشتر از پنجاه سال پیش که قانون سن را نوشتند امید به زندگی پایین بوده است و امروز به عدد ۷۵ سال رسیدیم. من به یکی از دستگاهها زیاد معترضم که با ۲۵ سال بازنشست میکند و شخصی که ۴۳ الی ۴۴ سال سن دارد بازنشست میبشود که اصلا روحیه خراب میبشود هنگامی در این سن بازنشسته میبشود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جدولی که برای مصوبه افزایش سن بازنشستگی داده شده سنوات آن عیب دارد و اگر شورای نگهبان و هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام عیب بگیرند، اصلاح میبشود.
وی او گفت: برای بازنشستگی یا باید ۳۵ سال خدمت و یا ۶۵ سال سن داشته باشد. ۳۵ سال خدمت برای فردی است که تازه داخل کار میبشود نه فردی که دارد بازنشست میبشود./باشگاه خبرنگاران جوان
مبع