حقوق بازنشستگان | در راستای اراعه خدمات رفاهی به بازنشستگان دولت عمل به واریز هدیه نقدی ۳ میلیونی در حساب حقوق بازنشستگانکرده است.یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگان، سابقه کاری آنهاست. سالهای کاری فرد در سازمان یا شرکتی که در آن کار میکرده است، به گفتن یک شاخص مهم برای محاسبه حقوق بازنشستگی منفعت گیری میبشود. در ایران، برای محاسبه حقوق بازنشستگان از یک فرمول استاندارد منفعت گیری میبشود که نرخی از حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر میگیرد.
افزایش حقوق بازنشستگان در راه است. حقوق بازنشستگان از هفته قبل با اعمال قانون همسان سازی حقوق ها با افزایش چشمگیری رو به رو خواهد شد.
در راستای اراعه خدمات رفاهی به بازنشستگان دولت عمل به واریز هدیه نقدی ۳ میلیونی در حساب حقوق بازنشستگان کرده است.
«حکمت کارت» در راستای اراعه خدمات رفاهی به بازنشستگان صندوق بازنشستگی فولاد از ابتدای آبانماه جاری صادر شد که با شارژ ماهیانه این کارت به مبلغ سه میلیون تومان امکان خرید اقساطی کالا و خدمات برای این دسته از بازنشستگان فراهم میبشود که طی این زمان و تا بحال، بیشتر از ۳۴۰۰ بازنشسته برای دریافت این کارت ثبت نام کردهاند.
در این راستا صندوق بازنشستگی فولاد عمل به انعقاد قراردادی با فروشگاههای زنجیرهای اتکا کرده و با شارژ ماهیانه حکمت کارت به مبلغ سه میلیون تومان امکان خرید اعتباری از فروشگاههای مذکور برای کلیه بازنشستگان متقاضی سراسر سرزمین میسرشده است. بازنشستگان صندوق فولاد با مراجعه به این فروشگاهها میتوانند بدون ضامن و بدون پیش پرداخت در اقساط ۶ الی ۲۴ ماهه به طور اقساطی با کارمزد ۲ درصد کالا و خدمات خریداری کنند./ایسنا
راحله سادات حسینی تصریح کرد: بر این باور هستم که برخی موارد پیچیده اصلاحات نباید در برنامه موقت پنجساله داخل بشود و برای آن در سطح قانونگذاری تصمیمات طویل مدت باید گرفته بشود. به هرحال تصمیمات در حوزه قوانین بیمهای و تامین اجتماعی نباید شتابزده باشد.
ملاک قراردادن ۵ سال پایانی خدمت افراد بهگفتن معیار تعیین حقوق مستمری آنان در سازمان تامین اجتماعی و دیگر صندوقهای بازنشستگی، یکی از موارد مهم برنامه پیشنهادی دولت بهگفتن لایحه برنامه هفتم گسترش می بود که توسط مجلس رد شده و همان دو سال پایانی مطابق روال قبل بهگفتن معیار تعیین مستمری باقی ماند. مخالفین مطرح دولت و سازمان تامین اجتماعی معتقد بودند که اگر معیار ۵ سال باشد باتوجه به تورم، مبلغ مستمری به شدت افت مییابد و بازنشستگان از نظر معیشتی دچار مشکل خواهد شد و دولت و تامین اجتماعی نیز در روبه رو به تخلفات گسترده در عرصه تعیین دریافتی افراد در دوسال پایانی با تبانی مدیر کارگاه و نیروی کار اشاره میکردند.
راحله سادات حسینی (مشاور معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی) در بازدید این چالش او گفت: بند مربوط به ملاک قراردادن پنج سال آخر در مجلس به علت قضیه تورم و افت قیمت مستمری تعیینی بر مبنای پنج سال در نتیجه افت قیمت پول رد شد. اما به هرحال محاسبات بیمهای و اکچوئری محاسباتی است که در همه دنیا برای تعیین نرخ مستمری از آن منفعت گیری میبشود. اما با دقت به قضیه تورم در اقتصاد ایران، محاسبات اکچوئری به تنهایی نمیتواند جوابگوی محاسبات مقدار مستمری افراد باشد.
او گفت: بعد از همهگیری کرونا در ایران، شاخصهایی همانند سن امید به زندگی در سرزمین اندکی تحول کرده است. مسائلی همانند تورم، رشد اقتصادی و دیگر جزئیاتی همانند همین تغییرات سن امید به زندگی مجموعاً علتشد تا مجلس صلاح ببیند تا همان ۲ سال آخر معیار پرداخت مستمری باشد.
در برخی موارد هنگامی لیستهای بیمهای کارگاهها را میبینیم، فهمید میشویم برای یک فرد ۲۰ سال گفتن شغلی کارگر ساده رد شده است. سوال ما این است که یک فرد در یک کارگاه پیچیده سپس از چند سال باید به سطح «کارگر درجه۲»، «کارگر درجه۱» و «استادکار» برسد؟ مگر میبشود تعداد بسیاری در یک کارگاه فنی بیشتر از ۲۰ سال کارگر ساده باشند؟
مشاور معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی حوالی راهحل حاضر در برابر کارفرمایان متخلفی که حقوق و حق بیمه افراد را در قالب تبانی طی دو سال آخر یک دفعه افزایش خواهند داد، گفت: در خود سازمان تامین اجتماعی اصطلاحی وجود دارد که ما به آن «رشد نامتعارف دستمزد» میگوییم. در بازدید ما از طریق سیستمهای هوشمند رصدگر، اگر فردی بهصورت غیرعادی رشد دستمزد داشته باشد، از محل کارگاه بازرسی به عمل میآید و در این عرصه فرقی بین ارگان خصوصی و دولتی وجود ندارد. بازرسان بازدید میکنند تا ببینند برچه اساسی فرد یک دفعه افزایش حقوق داشته و مطابق چه موازینی دلایل افزایش حقوق یا تحول گفتن فرد در سالهای قبل به مرور افزایش نیافته است!
حسینی در ادامه گفت: یک زمان شما میبینید که یک فرد دریافتی و حقوقش باید در چند سال پایانی افزایش اشکار میکرد و بالارفتن مزد او طبیعی است ولی در تعداد بسیاری از موارد تحول ناگهانی گفتن شغلی و حقوق دریافتی صوری و حاصل تبانی است که این قضیه به منبع های سازمان تامین اجتماعی و اساساً کلیه صندوقهای بازنشستگی صدمه میزند.
حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
وی تصریح کرد: قسمت قابل توجهی از دستمزدهای اظهار شده به سازمان تامین اجتماعی صوری یا ناصحیح است. چون تعداد بسیاری ردیف حقوقی را حداقل دستمزد رد میکنند. در برخی موارد هنگامی لیستهای بیمهای کارگاهها را میبینیم، فهمید میشویم برای یک فرد ۲۰ سال گفتن شغلی کارگر ساده رد شده است. سوال ما این است که یک فرد در یک کارگاه پیچیده سپس از چند سال باید به سطح «کارگر درجه۲»، «کارگر درجه۱» و «استادکار» برسد؟ مگر میبشود تعداد بسیاری در یک کارگاه فنی بیشتر از ۲۰ سال کارگر ساده باشند؟
این کارشناس امور بیمهای اصرار کرد: از آنجا که در قبل نظارت به قدر کافی نبوده و در این عرصه بین نیروی کار فرهنگ مشابه با صندوقهای تامین اجتماعی نهادینهسازی نشده است، لذا ما ناظر این چنین موارد تخلفی هستیم. باید بپذیریم همه چیز را یک ناظر و بازرس به زور از بیرون نمیتواند تحمیل کند و نیروی کار باید نسبت به منافع طویل مدت خویش که در تاثییر این تبانیها از بین میرود، آگاه باشد. در برخی موارد تخلف ما احتیاط کردیم که متاسفانه خود نیروی کار پیشقدم شده و برای افزایش مستمری خویش به کارفرما حرف های که در دو سال آخر من خودم مبلغ حق بیمه بالاتر را به شما میدهم تا برای من در دوسال آخر حقوق بالا رد بشود. گاه در دو یا سه کارگاه برای وی حقوق بالا رد میبشود تا تجمیع حق بیمهها را داشته باشد و نهایتاً با نرخ دستمزد بالا بازنشسته بشود. ما این مشکلات را در برخی کارگاهها داریم و باید از طریق بازرسی با موارد این چنینی بیشتر از پیش برخورد بشود.
حسینی تصریح کرد: بر این باور هستم که برخی موارد پیچیده اصلاحات نباید در برنامه موقت پنجساله داخل بشود و برای آن در سطح قانونگذاری تصمیمات طویل مدت باید گرفته بشود. به هرحال تصمیمات در حوزه قوانین بیمهای و تامین اجتماعی نباید شتابزده باشد.
وی با گفتن این که «سازمان تامین اجتماعی در دو سال پایانی افراد ملاک خود را نه گفتن شغلی و پست افراد، که مقدار حق بیمه پرداختی در آن دو سال پایانی کار دارد» اظهار کرد: امکان پذیر در یک ارگان یا سازمان عرف آن باشد که اضافه کار در حق بیمه نیز منعکس بشود و فرد هم مدیر مجموعه نباشد، اما به علت حجم کاری فرد بیشتر از مدیر دریافت کند، در آن صورت مستمری محاسبه شده برای فرد موردنظر (باوجود آنکه گفتن شغلی پایینتری دارد) امکان پذیر از مدیر مجموعه نیز زیاد تر بشود. بعد معیار ما برای تعیین مستمری «گفتن شغلی» و «پست» فرد نیست.
حداکثر سقف مقدار حقوق بازنشستگان
مشاور معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی درمورد افرادی که با مستمری بالا بازنشسته خواهد شد، او گفت: حداکثر سقف میزانی که ما در محاسبه بیمهای و مستمری درنظر میگیریم تنها ۷ برابر حداقل دستمزد است و فردی زیاد تر از این هفت برابر نمیتواند مستمری دریافت کند. سقف پرداختی حق بیمه هرچه باشد، بر همان معیار مستمری وضع میبشود. یعنی همانند قضات، اساتید دانشگاه و جانبازان که بدون سقف به هر میزانی که حقوق دریافت میکنند، برایشان مستمری رد نمیبشود. از آنجا که بازنشستگی سقف دارد، اگر فردی در سال جاری با سقف حقوق بازنشسته بشود، در سال آینده حقوق آن فرد «سقف» محسوب نمیبشود. و به همین ترتیب هرسال بهصورت پلکانی به سمت پایین تنزل مییابد.
وی در جواب به سوالی با این مضمون که «آیا نمیتوان با ملاک قراردادن میانگین همه سنوات پرداخت حق بیمه و به روزرسانی قیمت ریالی آن در سال آخر، تعارض منافع حاضر که تبدیل تبانی در رد کردن افزایش مزد صوری میبشود را از بین ببریم؟» جواب داد: این نظر اساساً بد نیست اما به شرطی عملی است که حق بیمه واقعی توسط مدیر و کارفرما پرداخته بشود. یکی از مشکلات اساسی ما در صندوق تامین اجتماعی، عدم واریز حق بیمه واقعی و دستمزد واقعی است. در زیاد تر موارد دستمزد فرد بالاتر از آن چیزی است که حق بیمه آن رد میبشود. به علت همین تعارض و عدم انطباق، این نظر در عمل با شرایط جاری به زیان کارگر همه میبشود، چون در تعداد بسیاری موارد، ۳۰ سال برای کارگران حق بیمه اندک رد شده و بدون درنظر گرفتن رشد شغلی فرد، حق بیمه ناصحیح پرداخته شده و اگر روزی بخواهیم میانگین کل سنوات را حساب کنیم، کارگر در این شرایط به شدت زیان میکند. قضیه ملاک قرار گرفتن سنوات پایانی نیز به همین خاطر نقل شد که احتمالا کارفرمایان در سال آخر در واریزی خود تجدیدنظر بکنند. مشکل اینجاست که تعارض لیستهای بیمهای با مزد واقعی افراد اصلاح شیوه محاسبه مستمری را ناممکن میکند./ایلنا
مبع