«علیرضا نیکآئین»، رئیس اتحادیه تعمیرکاران ماشین، درمورد مشکلات بازار لوازم یدکی خودروهای چینی او گفت: «مشکلات این خودروها در بازار محسوس است. با وجود دفاعیههای خودروسازان و مسئولان، بنده آنها را غیرمنطقی میدانم و این قضیه را بهصورت میدانی اثبات خواهم کرد.»
وی با انتقاد از واردات خودروهای بیکیفیت چینی او گفت: «برخی از این خودروها مشکلات خاصی دارند که تبدیل پرمصرفشدن یک قطعه خاص شده است. به گفتن مثال، یک خودروی چینی مشکل رادیاتور دارد و قطعه موردنظر نیز در بازار وجود ندارد. یقیناً این مشکل تقصیر شرکت واردکننده نیست، چون همه خودروهای موردنظر این چنین مشکلی را دارند. علاوهبراین، فراهم قطعه از سوی سازنده داخلی جوابگوی نیاز بازار نیست.»
این چنین بخوانید: بهترین و بدترین خودروهای چینی از نظر کیفیت را بشناسید+ جدول
نیکآئین در ادامه افزود: «مشکل ما افتدانش فنی و ابزارآلات تخصصی و نبوده است قطعات یدکی است. نمایندگیها تا زمان مشخصی مشکلات را پوشش خواهند داد و بعد از آن ماشین تحت پوشش ما قرار میگیرد.»
نقص فنی خودروهای چینی، تبعات حقوقی و اجتماعی دارد
«سیداحمد حسینی»، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان قطعات یدکی ماشین و ماشینآلات تهران، به این نوشته اشاره کرد که تصمیمات مدیریتی آثار حقوقی و اجتماعی در پی دارد. او در ادامه افزود: «وقتی که با یک سرزمین برای ورود ماشین قرارداد بسته میبشود، تمهیداتی برای آموزش نیروی متخصص و گارانتی و وارانتی و قطعات یدکی اتخاذ نمیبشود.»
حسینی با انتقاد از ممنوعیت واردات خودروهای اروپایی به بهانه حمایتاز تشکیل داخلی او گفت: «این عمل جهت بالارفتن کیفیت محصولات داخلی نشده است. عدم واردات خودروهای اروپایی فقط قیمتها را افزایش داده و از طرفی تبدیل واردات بدون حسابوکتاب محصولات چینی شده است.»
حسینی در آخر خاطرنشان کرد: «امروزه اراعه کمتر از تقاضاست. درنتیجه با افزایش قیمت مواجه هستیم. قطعات خودروهای چینی بهراحتی قابل دسترسی نیستند و مصرفکننده باید همه هزینهها را بپردازد. متأسفانه مسئولان نیز پاسخگو نیستند و دیواری مختصرتر از اصناف اشکار نکردهاند.»
منبع