حقوق بازنشستگان | در اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۳ افزایش متوسط حقوق بازنشستگان ۱۸ درصد لحاظ شده است. یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگان، سابقه کاری آنهاست. سالهای کاری فرد در سازمان یا شرکتی که در آن کار میکرده است، به گفتن یک شاخص مهم برای محاسبه حقوق بازنشستگی منفعت گیری میبشود. در ایران، برای محاسبه حقوق بازنشستگان از یک فرمول استاندارد منفعت گیری میبشود که نرخی از حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر میگیرد.
بازدید لایحه بودجه اصلاحی ۱۴۰۳ دولت نشان می دهد افزایش متوسط ۱۸ درصدی برای حقوق بازنشستگان لحاظ شده است.
این درحالی است که در نسخه اولیه افزایش حقوق بازنشستگان ۲۰درصد و افزایش حقوق کارمندان ۱۸ درصد اظهار شده می بود.
در نسخه اصلاحی بودجه سال آتی رشد ۵۰ درصدی حق عائله مندی و رشد ۱۰۰ درصدی حق اولاد کارکنان دولت هم اضافه شد. /تسنیم
خبر خوب از افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان
رییس فراکسیون بازنشستگان و نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در نشستی با کانونهای فرهنگیان سراسر سرزمین با اشاره به تعلق بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای اجرای قانون مشابهسازی حقوق بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۳ از سوی مجلس یازدهم او گفت: تخصیص این اعتبار در راستای مطالبه عمومی و قانونی بازنشستگان می بود و مجلس نشان داد معیشت و افزایش حقوق بازنشستگان دراولویت مهم است و از این خط قرمز عبور نخواهد کرد.
به نقل از ایلنا، مهدی عیسی زاده اصرار کرد: یکی از دلایل رد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به بازنشستگان می بود که انشالله با اصلاحاتی که دولت انجام خواهد داد اعتبار ۵۰همت مشابهسازی حقوق بازنشستگان سال آینده اجرایی خواهد شد.
عیسی زاده در نشست با روسای کانونهای فرهنگیان بازنشسته سراسر سرزمین با گفتن این که مطابق فرمول مصوب، باید ۴۰ درصد مشابهسازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری از ابتدای سال آینده برای ۲میلیون و ۵۰۰هزار نفر اجرایی بشود؛ او گفت: ضمنا سازمان تامین اجتماعی هم باید مطابق ساز کارخود مشابهسازی را برای بازنشستگان در سال سپس اجرا کند.
فرهنگیان بازنشسته در این نشست به مطرح مطالبات خود پرداختند و بر لزوم اجرای مشابهسازی اصرار کردند.
افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ در عکس العمل به بیانیه صادر شده توسط سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد که سازمان برنامه بهتر است بهجای فرافکنی نسبت به این نوشته پاسخگو باشد که اگر دولت به جستوجو فراهم منبع های برای افزایش حقوق بازنشستگان می بود چرا آن را در لایحه خود نیاورده است؟ یا این که چرا به شورای نگهبان نامه نوشت تا شورای نگهبان مصوبه مشابه سازی حقوق بازنشستگان مجلس را رد کند؟ انتظار مجلس از سازمان برنامه و بودجه حرکت بر پایه مشی رئیس جمهور است.
به نقل از اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ در عکس العمل به بیانیه صادر شده توسط سازمان برنامه و بودجه، او گفت: بر پایه مصوبه مجلس دولت موظف است برای جلوگیری از کسری بودجه و تورم ابتدا منبع های و درآمدها را به مجلس ارسال کرده و سپس هزینه ها را ارسال کند تا مجلس و دولت نتوانند سقف بودجه را افزایش دهند اما اینکه دولت ادعا کند بدون در نظر گرفتن هزینه هایش منبع های خود را به مجلس ارسال کرده است شدنی نیست چرا که این هزینه ها مسبوق به سابقه است و سال های قبل نیز این چنین هزینه هایی نیز داشتیم دوما به گفتن مثال اگر دولت بدون نظر گرفتن مصارف تبصره ۱۴ که مربوط به یارانه ها است منبع های خود را به مجلس ارسال کند و بعدها اشکار بشود منبع های در نظر گرفته شده برای سال آینده کفاف تبصره ۱۴ را نمی دهد چه خواهد کرد؟
زارع با اظهار این که سازمان برنامه و بودجه بهتر است بهجای فرافکنی به این نوشته پاسخگو باشد که اگر دولت به جستوجو فراهم منبع های برای افزایش حقوق بازنشستگان می بود چرا آن را در لایحه خود نیاورده است؟ یا این که چرا به شورای نگهبان نامه نوشت تا شورای نگهبان مصوبه مشابه سازی حقوق بازنشستگان مجلس را رد کند؟
او گفت: کل اعتبار برای اجرای مشابه سازی حقوق بازنشستگان در سال اول نزدیک به ۵۰ همت است، مجلس با رد کلیات لایحه بودجه اصرار کرد که دولت منبع های ملزوم برای افزایش حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه ببینید تا در زمان بازدید جزئیات مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی نشده و دولت نتواند با ارسال نامه به شورای نگهبان مانع از تصویب آن بشود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق با اصرار بر این که مجلس به هیچ گفتن موافق اداره سرزمین بدون برنامه گسترش نیست، افزود: سازمان برنامه و بودجه موضع خود در خصوص برنامه هفتم گسترش را باید صراحتا گفتن کند دولت یا باید تصویب بودجه را به سپس از نهایی شدن برنامه گسترش موکل کند که در این صورت بازدید بودجه به طور سه/دوازدهم خواهد شد یا این که بر مبنای توافقات مجلس و دولت بودجه را به مجلس اراعه کند، مجلس ناموافق اداره سرزمین بدون وجود برنامه گسترش است
زارع با اظهار این که انتظار مجلس از سازمان برنامه و بودجه حرکت بر پایه مشی رئیس جمهور محترم است، افزود: مجلس و دولت در بازدید لایحه برنامه هفتم گسترش در فضای همدلانه با وجود اختلافات کارشناسی زیاد توانستند لایحه را به تصویب رسانده و نهایی کنند انتظار ما از سازمان برنامه در خصوص لایحه بودجه نیز این است که همانند مشی رئیس جمهور محترم از اختلاف افکنی دوری کرده و بجای فضاسازی های رسانه ای در فضای تعامل لایحه بودجه را با همکاری هم به تصویب برسانیم.
افزایش ۲ و نیم میلیونی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر
مهدی عیسی زاده اصرار کرد: یکی از دلایل رد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به بازنشستگان می بود که انشالله با اصلاحاتی که دولت انجام خواهد داد اعتبار ۵۰همت مشابهسازی حقوق بازنشستگان سال آینده اجرایی خواهد شد.
عیسی زاده در نشست با روسای کانونهای فرهنگیان بازنشسته سراسر سرزمین با گفتن این که مطابق فرمول مصوب، باید ۴۰ درصد مشابهسازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری از ابتدای سال آینده برای ۲میلیون و ۵۰۰هزار نفر اجرایی بشود؛ او گفت: ضمنا سازمان تامین اجتماعی هم باید مطابق ساز کارخود مشابهسازی را برای بازنشستگان در سال سپس اجرا کند.
فرهنگیان بازنشسته در این نشست به مطرح مطالبات خود پرداختند و بر لزوم اجرای مشابهسازی اصرار کردند./افکارنیوز
حقوق بازنشستگان | نحوه محاسبه سن و سابقه بازنشستگی انتشار شد
کارگران مشاغل سخت و زیان آور به علت خطراتی که در کار با آن روبرو می باشند بایستی سریعتر بازنشسته شوند.
تعداد بسیاری از کارگران به نحوه محاسبه سن و سابقه بازنشستگی معترض می باشند و مصوبات را خلاف قانون کار میدانند.
یکشنبه ۸ آبان ماه، نمایندگان مجلس در جریان بازدید جزییات لایحه برنامه هفتم گسترش، با بند الحاقی ماده ۲۹ این لایحه با ۱۲۷ رأی موافق، ۷۸ رأی ناموافق و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
این بند الحاقی، سن و سابقه بازنشستگی را در صندوقهای گوناگون تا مرز ۵ سال به طور پلکانی و حتی برای شاغلان جاری افزایش میدهد؛ تصویب این بند با انتقادات زیاد روبه رو شده است؛ افزایش یکجانبه و ضد کارگری سن بازنشستگی، خلاف منافع قانونی نیروی کار است؛ اما از همه اینها قبل بند الحاقی ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم گسترش ابهامات و کاستیهای زیاد دارد: اشکار نیست گروههای شغلی گوناگون چطور قرار است مشمول این بند شوند.
در همان روز هشتم آبان و در جریان مذاکرات موافق و ناموافق در صحن علنی مجلس، علی بابایی کارنامی در مخالفت با این بند الحاقی او گفت: این بند الحاقی همان افزایش سن بازنشستگی است که با فرمولی غیریکسان و نامفهوم برای هر یک از گروههای شغلی و افرادی که سابقه کار دارند، سن بازنشستگی را تعیین کرده است. این بند الحاقی را مغایر با اصول ۳ و ۱۱۰ قانون اساسی است و تصویب آن تبعات اجتماعی در پی خواهد داشت.
فرمول این بند نامفهوم است؛ در بند مصوب مجلس، بیمه پردازان به ۵ گروه گوناگون تقسیم و افزایش پلکانی برایشان اعمال شده است:
۱. بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمیگردد.
۲. بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه میگردد.
۳. بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه میگردد.
۴. بیمه پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهارماه اضافه میگردد.
۵. بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه میگردد.
با این حال اشکار نیست منظور از «بیمه پردازان» دقیقاً چه افرادی است، آیا همه گروههای شغلی و همه بیمه شدگان را در برمی گیرد؟ به طور خاص، تکلیف کارگران مشاغل سخت و زیانآور چندان روشن نیست؛ هرچند این بند مصوب، تبصرهای دارد که میگوید «ایثارگران و مشمولان قوانین سخت و زیانآور مشمول قوانین خاص خود می باشند»، اما سوال اینجاست که آیا سن بازنشستگی کارگران مشاغل سخت با احتساب سنوات ارفاقی مشمول این افزایش نمیبشود؟ همه کارگران از این بعد قرار است ۳۵ساله بازنشست شوند، چه در مشاغل عادی و چه با احتساب سنوات ارفاقی؛ آیا غیر از این است؟
مبع