شنبه, اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۴

نقل شدن مجدد او گفت و گو آزادسازی قیمت ماشین و مخالفت همیشگی شورای رقابت

مریم یزدانی
4 Min Read


طی ماه‌های قبل چندین بار ناظر نقل شدن او گفت و گو آزادسازی قیمت ماشین بودیم. این نوشته به طور خاص از سوی منوچهر منطقی نقل می‌بشود. وی اکنون معاون حمل و نقل وزارت صمت است و در قبل سمت مدیرعاملی ایران ماشین را در اختیار داشت. حرف های‌های او هر بار با تکذیب شورای رقابت همراه می‌بشود و مسئولان این شورا تلاش در اصلاح و تحول آن دارند. با این حال به نظر می‌رسد که فاز بعدی برنامه دولت برای بازار ماشین به زودی عملیاتی خواهد شد. یقیناً علاوه بر منطقی، وزیر صمت نیز چندین بار از آزادسازی قیمت ماشین سخن حرف های است.

بنابر اظهار منوچهر منطقی، اختیار قیمت‌گذاری خودروهای داخلی از سال ۱۴۰۳ به هیات‌مدیره خودروسازان واگذار می‌بشود. به حرف های او شورای رقابت دیگر قیمت‌گذاری نخواهد کرد و نقش تنظیم‌کننده بازار ماشین را خواهد داشت. منطقی در شهریورماه امسال و طی مصاحبه با روزنامه دنیای اقتصاد، نخستین بار او گفت و گو آزادسازی قیمت ماشین را نقل کرد. برنامه وزارت صمت برای این کار، خروج ماشین از لیست کالاهای انحصاری است تا شورای رقابت از مرحله قیمت‌گذاری ماشین کنار گذاشته بشود.

بنابر استدلال وزارت صمت، با آزادسازی واردات ماشین و این چنین افزایش تنوع خودروهای مونتاژی بازار ماشین از انحصار خارج شده است. در نظر دیگر شورای رقابت مدتی است که در قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی نیز دخالت می‌کند. این چنین مسئولان این شورا اظهار کرده‌اند که طی سال آینده وجود پررنگ‌تری در قسمت قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی خواهند داشت. نتیجه نهایی این نوشته را شورای اقتصاد اشکار خواهد کرد. به این علت در سال آتی باید دید که آیا مسئولان وزارت صمت برنده قسمت قیمت‌گذاری ماشین می باشند یا آن‌که هم چنان شورای رقابت به این کار می‌پردازد.

آزادسازی قیمت ماشین چه تبعاتی دارد؟

نزدیک به یک دهه است که قیمت‌گذاری ماشین توسط شورای رقابت انجام می‌بشود. به این علت زمان‌ها است که هیات‌مدیره خودروسازان نقشی در قیمت‌گذاری ماشین نداشته‌اند. تعداد بسیاری از مردم معتقد می باشند که بعد از حذف قیمت‌های دستوری، بهای ماشین در کارخانه به نحو محسوسی بالا خواهد رفت. خودروسازان در این حالت قیمت محصولات خود را نزدیک به نرخ بازار تعیین می‌کنند. به این علت تعداد خریداران خودروها بازهم کمتر می‌بشود. یقیناً جنبه مثبت این قضیه از بین رفتن دلالی و واسطه‌گری در بازار ماشین است. این چنین اندک تقاضای کاذب باقیمانده در بازار ماشین نیز از بین خواهد رفت.

این چنین بخوانید: نبرد لفظی بر سر آزادسازی قیمت ماشین ادامه دارد

در نظر دیگر برخی مشتریان هم چنان چشم به راه تحویل اتومبیل خود در سال ۱۴۰۳ می باشند. با افزایش محسوس قیمت‌ها، انتظار داریم تا ناظر انصراف مشتریان از خرید خودروها باشیم. این انصراف در رابطه برخی خودروها شدیدتر خواهد می بود و در رابطه دیگر خودروها شدت کمتری دارد. این چنین نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار، حالت شبیه وانت چندین دفعه را برای خودروهای سواری نیز پدید می‌آورد. مشتریان ملزم به صبر کردن برای دریافت ماشین از کارخانه نخواهند می بود، چرا که می‌توانند همان ماشین را با اختلاف قیمت اندک از بازار آزاد تهیه کنند و بلافاصله سوار اتومبیل تازه خود شوند.

آریزو 6 جی تی

در نهایت افزایش سود خودروسازان از فروش ماشین، علتافزایش نقدینگی خواهد شد. این رشد نقدینگی در کنار ارامش تقاضا، علتافزایش تشکیل ماشین خواهد شد. یقیناً این اتفاق تنها یک پیش‌بینی است، چرا که امکان دارد با آزادسازی قیمت ماشین تقاضا به شدت افت یابد و خودروسازان نیز تشکیل خود را به حالت نزولی درآورند.



منبع

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

Share This Article