فکر میکنید کاربران دیوار برای شب یلدا، زیاد تر چه چیزی را جستجو کردهاند؟ خوراکی؟ تجهیزات و لوازم یلدایی؟ جواب هیچکدام از اینها نیست. بلکه ۶۸ درصد جستجوهای مرتبط با یلدا، در زیردستههای لباس و پوشاک انجام شده است. از سویی دیگر اهالی استانهای قم، خراسان رضوی و خراسان جنوبی نسبت به جمعیتشان زیاد تر از همه آگهی یلدایی انتشار کرده و کاربران بوشهر، کرمان و کردستان هم زیاد تر از همه به آگهیهایی از جنس یلدا عکس العمل نشان دادهاند.
به نقل از دیجیاتو و به نقل از اتاق خبر دیوار، طبق معمولٌ یلدا را به هندوانه، انار و تنقلاتش میشناسیم و خرید محصول و پوشاک تازه زیاد تر ما را به یاد نوروز میاندازد. با این حال دادههای دیوار مشخص می کند تعداد بسیاری از کاربران اتفاقا به جستوجو «نونوار شدن» در یلدا می باشند. ۹۰ درصد کل جستجوها در دیوار و برای جشن یلدا در زیردستههای مرتبط با پوشاک و این چنین لوازم دکوری و تزئینی بوده است.
دادههای دیوار در این باره از آذر ۱۴۰۱ (سال قبل) استخراج شده است و مشخص می کند کاربران این پلتفرم زیاد تر چه چیزهایی را به مناسبت یلدا جستجو میکنند. این که یلدا زیاد تر جشن بزرگترهاست یا بچهها، این که اهالی کدام استانها زیاد تر آگهیهای یلدایی انتشار میکنند و ساکنان کدام استانها زیاد تر با آگهیهای یلدایی تماس میگیرند را در ادامه خواهیم فهمید.
آمارهای روزانه کاربران دیوار مشخص می کند از اول آذر، هر چه به یلدا نزدیکتر میشویم، هم انتشار کردن آگهی و هم مقدار جستجو برای یلدا زیاد تر میبشود. تعداد این جستجوها در آخرین روز آذر بیشتر از ۵ برابر روز اول این ماه بوده؛ این چنین در روزهای پایانی آذر نزدیک به چهار برابر روزهای اول این ماه آگهیهای مرتبط با یلدا انتشار شده است.
یلدا چی بپوشیم؟
«یلدا» یکی از عبارات زیاد گسترده در دیوار است، یقیناً در آذر ماه. در ۸۷ زیردسته از این پلتفرم، آگهیهای اقلام مرتبط با این شب انتشار شده. کاربران برای جستجوی اقلام یا خدمات مد نظرشان، در این زیردستهها، کلمه «یلدا» را به تنهایی یا در کنار کلمات فرد دیگر در نوار جستجوی دیوار داخل کردهاند. برای مثالً در زیردسته «ظروف سرو و پذیرایی»، هم کلمه «یلدا» را به تنهایی و هم عباراتی همانند «ظرف آجیل یلدا» را جستجو کردهاند.
بیشترین سهم این جستجوها متعلق به زیردستههای لباس و پوشاک است. ۶۸ درصد کل جستجوهای یلدایی کاربران دیوار در این زیردستهها بوده؛ و یقیناً که سهم «کفش و لباس بچه» زیاد تر از نصف این جستجوها و طبعا زیاد تر از «لباس بزرگسالان» است. از کفش و جوراب تا کلاه، از سارافون تا هودی، از «سنتی» تا «شیک»، از «محلی» تا «مجلسی» همه و همه در بین جستجوها به چشم میخورد. تعدادی از کاربران هم به جستوجو لباسهایی بودند که با دیگر اعضای خانواده «ست» باشد و برایش عبارتهای «ست لباس مادر دختری یلدا»، «ست لباس مادر پسری یلدا» و حتی «ست لباس خواهر برادری و پدری یلدا» را جستجو کردهاند.
سپس از لباس، کاربران «لوازم دکوری و تزیینی» را جستجو کردهاند. این زیردسته ۲۲ درصد کل جستجوهای یلدا را به خودش تعلق داده است. این جستجوها به خوبی مشخص می کند که حال و هوای یلدا، بیشتر از هر چیز حال و هوای نونوار شدن است.
جغرافیای یلدا در دیوار
در بین همه استانهای سرزمین، ساکنان استان قم نسبت به جمعیتشان، بیشترین آگهی یلدا را انتشار کردهاند. سپس از آن، به ترتیب استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
اما پروپاقرصترین مشتریان این آگهیها اهالی استان بوشهر بودهاند. بوشهریها به طور میانگین ۱۱ بار اطلاعات تماس هر آگهی منتشرشده در استانشان را دریافت کردهاند. بعد از آن، به ترتیب استانهای کرمان و کردستان قرار دارند. در هر کدام از این استانها، اطلاعات تماس هر آگهی یلدا به طور میانگین بیشتر از ۱۰ بار دریافت شده است.
میگویند یلدا در اصل جشن میلاد خورشید در بلندترین شب سال بوده است. این چه در تاریخ حقیقت داشته باشد چه نداشته باشد، تمثیلی از خلقیات و روحیات اهالی ایرانِ فرهنگی است. مردمان این فرهنگ، فارغ از مرزهای جغرافیایی انگار عادت داشتهاند در سختترین لحظات خودشان را امیدوار و سرپا نگه دارند و احتمالا این تنها اندوختهشان برای بقا بوده و هست. با این همه، تکاپوی کاربران در دیوار برای جشن گرفتن یلدا احتمالا یک معنیاش این باشد که تا این مدت باید به همین امید کمرمق امیدوار باشیم. راستی، دیوار برای شما شب یلدای زیبایی را آرزو میکند.
منبع