واردات خودروهای کارکرده ازجمله مطرحهای خبرساز مجلس یازدهم می بود که با حواشی زیاد اغاز شد و با مشکلات زیاد به آخر رسید. به گفتن تعداد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، این مطرح مختومه شده است. این چنین این افراد اعتقاد دارند که مطرح واردات خودروهای دستدوم جنبه تبلیغاتی برای نامزدهای انتخابات مجلس داشته است. انتخابات مجلس دوازدهم در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.
این چنین بخوانید: واردات خودروهای کارکرده، احتمالا وقتی دیگر!
به نقل از تجارتنیوز، ارگانهای دولتی از زیر مسئولیت واردات خودروهای دستدوم شانه خالی میکنند. در نظر دیگر، نمایندگان مجلس بر اجرای این مطرح اصرار دارند و آن را یک قانون میدانند. این اصرار درحالی است که دولت ارزی برای تعلق به واردات ماشین کارکرده ندارد.
واردات خودروهای کارکرده، افترا بزرگ
«عماد جعفری»، فعال بازار ماشین، واردات خودروهای دستدوم را به یک افترا بزرگ تشبیه میکند. او میگوید: «از همان ابتدای تصویب ماشینهای کارکرده معلوم می بود که این قانون به اجرا درنمیآید. واردات این ماشینها فقطً یک خبرسازی و خبردرمانی برای افت التهاب بازار می بود که تلاش شد از این طریق بازار را داخل رکود کنند. اکنون بهراحتی میتوان مشاهده کرد که از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی وعده واردات ماشینهای نو بارها و بارها تکرار شده است و تا این مدت هم بعد از چندین سال بهصورت قطرهچکانی انجام میبشود.»
اکنون و بعد از گذشت دو سال از آزادسازی واردات ماشین، حتی پنج هزار دستگاه خودروی صفرکیلومتر نیز داخل کشورمان نشدهاند. بدیهی است در این شرایط، واردات خودروهای کارکرده که با سختیهای بیشتری همراه است، چندان مقدور نخواهد می بود. به حرف های جعفری، تا این مدت هزار دستگاه خودروی وارداتی به مردم تحویل داده نشده است، اما وزارت صمت اظهار میکند که ماهانه ۱۰ هزار دستگاه ماشین به سرزمین داخل میبشود. این مقدار واردات با آمار گمرک در تضاد است. جعفری نظر کرد که بهجای واردات خودروهای دستدوم، تعرفه واردات خودروهای صفرکیلومتر افت یابد.
کارشناس بازار ماشین در ادامه افزود: «واردات ماشینهای دستدوم بهگمانقوی فعلاً اتفاق نخواهد افتاد و احتمالا در آینده این پرونده بهکلی مختومه بشود. اکنون جریانی در سرزمین شکل گرفته است که تعداد بسیاری از مسئولین تصمیم افزایش محبوبیت خود را دارند و به همین علت، دست به اعمالی میزنند که به سود مردم نیست. در شرایط جاری بازار، تعداد بسیاری از افرادی که نیاز به ماشین دارند، عمل به خرید نمیکنند و این میتواند گواهی بر زیان مردم باشد.»
صنعت خودروسازی یا مونتاژکاری؟
تعداد بسیاری از مسئولین صنایع خودروسازی و قطعهسازی مدام واردات خودروهای کارکرده و نو را بهگفتن عاملی برای ناکامی صنعت ماشین ذکر میکنند. عماد جعفری دراینباره میگوید که عملاً صنعت خودروسازی در سرزمین وجود ندارد. این صنعت از مونتاژکارانی و قطعهسازانی راه اندازی شده که اکنون دلواپس آزادسازی واردات می باشند. ورود ماشینهای کارکرده به جهت افزایش رقابت با خودروسازان داخلی به سود مردم خواهد می بود.
به حرف های جعفری، انحصار در بازار ماشین ایران علتشده است که خودروسازان نیازی به خلاقیت و نوآوری نداشته باشند. قطعهسازان نیز اظهار میکنند که خط تشکیل آنها فرسوده شده است و قادر به نوسازی خط تشکیل، بهعلت عدم پرداخت بدهیها، نیستند. به این علت با صنعت خودرویی روبه رو هستیم که قطعهساز با منفعت گیری از تجهیزات قدیمی، قطعات بیکیفیت تشکیل میکند و عمده قطعات موردنیاز (همانند قطعات هایتک) بهعلت قیمت همهشده پایینتر، مستقیماً از چین فراهم میبشود.

در شرایط جاری سرزمین و با وجود تحریمهای گوناگون، قطعهسازان نیازی به همکاری با برندهای معتبر نمیبینند. آنها میتوانند قطعه موردنیاز را با کیفیتی پایین فراهم کنند و سود کلانی از این راه به جیب بزنند؛ به این علت انحصار همهجانبه در بازار ماشین سرزمین علتنابودی صنعت ماشین شده است و واردات ماشین در این بین نقشی ندارد.
منبع