همزمان با افزایش مقدار زیان تجمیعی خودروسازان، او گفت و گو واگذاری آنها نیز جدیتر از قبل جستوجو میبشود. در بین اخبار مربوط به اراعه سهام خودروسازان ایرانی، اسامی برخی مشتریان آنها نیز آشکار شده است. به نقل از رسانههای اقتصادی همچون روزنامه دنیای اقتصاد، شرکتهای چینی ازجمله مشتریان مهم سهام خودروسازان ایرانی می باشند. دو شرکت چینی چانگان و دانگ فنگ ازجمله مشتریان احتمالی ایران ماشین، پارس ماشین و سایپا می باشند.
در این بین گمان میدهیم تا خرید خودروسازان ایرانی توسط دانگ فنگ شانس بیشتری داشته باشد. این خودروساز دولتی چینی یک ابرشرکت به حساب میآید و از قوت مالی بالایی برخوردار است. این چنین به علت وجود گزینشی در بازارهای صادراتی، تأثیر کمتری از تحریمهای اقتصادی ایالاتمتحده میبیند. بر پایه اخبار منتشرشده در رسانههای اقتصادی داخلی، دانگ فنگ تصمیم دارد تا سهام شرکت سایپا سیتروئن را خریداری کند. به این علت گمان دارد تا در آینده نزدیک خط تشکیل سایپا کاشان بهطور کامل در اختیار شرکت دانگ فنگ قرار بگیرد. به این علت فعالیت دانگ فنگ در بازار ایران، شباهت تعداد بسیاری به نحوه فعالیت شرکت چری در کشورمان خواهد داشت.
دولت مصمم به واگذاری سهام خودروسازان ایرانی است
در نظر دیگر چانگان مشتری سهام پارس ماشین است. این خودروساز که زیرمجموعه سایپا به حساب میآید، شرایط نامناسبی را سپری میکند. بعد از اغاز تحریمهای اقتصادی و توقف تشکیل محصولات برلیانس، شرایط تشکیل و فعالیت پارس ماشین با اختلال جدی روبه رو شد. پارس ماشین طی سالیان تازه به تشکیل کوییک پرداخته است و اکنون در تدارک تشکیل سهند است که نسخه ارتقایافته ساینا محسوب میبشود.
خصوصیسازی صنعت ماشین، بخشی از فرامین هشتگانه خودرویی رئیسجمهور به شمار میآید. گویا دولت تصمیم دارد به هر شکل ممکن خودروسازان زیانده را به فروش رساند و بخشی از هزینههای سربار خود را افت دهد. این چنین روزنامه دنیای اقتصاد سفر وزیر صمت و معاون اول رییس جمهور به چین را در این نوشته اثرگذار برداشت کرده است. مسئولان دولتی هر نوع تفاهمنامه یا توافق با چینیها را در راستای سند جامع همکاری ۲۵ساله ایران و چین گفتن کردهاند.
منبع