بعد از توقف واردات ماشین در سال ۱۳۹۸، تنها راه اراعه خودروهای تازه به بازار سرزمین مونتاژ آنها می بود. درنتیجه ناظر افزایش روزافزون تعداد خودروهای مونتاژی در صنایع خودروسازی سرزمین هستیم. مقدار داخلیسازی تعداد بسیاری از این خودروها ۲۰ درصد و تنها تعداد اندکی از آنها داخلیسازی ۵۰ درصدی دارند. بهعبارتی ۸۰ تا ۵۰ درصد قطعات این خودروها از طریق منبع های خارجی فراهم میبشود. حال این سوال پیش میآید که آیا تشکیل ماشین در سرزمین از نظر مصرف ارز بهصرفه است؟ آیا بهتر نیست بهجای مونتاژ خودروهای چینی در داخل، آنها را بهصورت کامل داخل کنیم و ارز کمتری در این مسیر صرف بشود؟
این چنین بخوانید: ۸۰ درصد افزایش تشکیل خودروهای چینی در سرزمین
ارز برای تشکیل ماشین مونتاژی بلی، واردات احتمالا!
روز قبل «حمید امانی همدانی»، معاون سازمان برنامه و بودجه، در اظهاراتی تازه واردات ماشین را همانند رئیس خود زیر سوال برد. او در جریان یک نشست خبری او گفت: «تخصیص ارز به واردات ماشین در سال آینده بر پایه شرایط ارزی سرزمین خواهد می بود.» بهعبارتی واردات ماشین بهصورت زیاد محدود در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.
سختگیری بر نوشته واردات ماشین درحالی صورت میگیرد که تشکیل اتومبیلهای مونتاژی نیز به ارز قابلتوجهی نیاز دارد. تشکیل خودروهای سواری مونتاژی که قسمت عمده آنها چینی می باشند، طی سال تازه بیشتر از ۷۰ درصد رشد داشته است. بهعبارتی منبع های ارزی تعداد بسیاری در راه مونتاژ خودروهای چینی مصرف شدهاند؛ درحالیکه دولت میتوانست بهجای این تعداد ماشین چینی، اتومبیلهای ژاپنی و کرهای داخل کند.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به مقدار ارزبری تشکیل اتومبیلهای مونتاژی در سرزمین پرداخته است. مقدار ارز مصرفی برای تشکیل هر اتومبیل بر پایه دادههای وزارت صمت محاسبه شدهاند. برای آنکه بدانیم مقدار ارزبری هر ماشین مونتاژی چه مقدار از قیمت آن را شامل میبشود، بهای تقریبی خودروها در بازار جهانی را نیز برای قیاس اضافه کردیم.
مقدار ارز مصرف شده برای تشکیل خودروهای مونتاژی:
ماشین | مقدار ارز مصرفی به ازای هر دستگاه | قیمت ماشین در بازارهای جهانی |
هایما 7X | ۱۹۲۲۸ | ۱۸۷۸۰ الی ۲۱۶۷۰ دلار |
هایما 8S | ۱۶۸۶۵ | ۱۱۱۰۰ الی ۱۷۵۰۰ دلار |
لاماری ایما | ۱۵۴۷۰ | ۲۴۵۰۰ دلار |
فردا T5 | ۱۵۰۰۷ | ۹۷۲۰ الی ۱۸۸۹۰ دلار |
ریسپکت پرایم | ۱۰۰۰۰ | ۹۴۲۰ الی ۱۳۰۵۰ دلار |
تیگو ۸ پرو | ۹۶۰۴ | ۱۷۳۶۰ الی ۲۲۲۳۰ دلار |
آریزو ۵ | ۵۶۵۱ | ۶۹۴۰ الی ۱۱۹۳۰ دلار |
جک j4 | ۵۵۴۵ | ۷۳۵۰ الی ۱۰۶۹۰ دلار |
ام وی ام X22 | ۳۲۹۳ | ۶۹۴۰ الی ۸۷۴۰ دلار |
همانگونه که در جدول فوق میبینید، برخی خودروهای مونتاژی مقدار ارزبری بالایی دارند که میتوان آن را معادل قیمت دلاری ماشین در چین دانست. در نظر دیگر مدیران ماشین و کرمان موتور که خودروسازان خصوصی مشهور سرزمین بهشمار میآیند، از تأثیرات منحنی توانایی منفعتمند شدهاند و مقدار ارزبری تولیدات خود را افت دادهاند. یقیناً آشکار است در شرایطی که ارز برای مونتاژ خودروهای رنگارنگ چینی در سرزمین وجود دارد، عدم تخصیص ارز برای واردات ماشین به بهانههای گوناگون مورد پذیرفتن افکار عمومی نخواهد می بود.
منبع