شنبه, اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۴

آشفتگی در واردات نیسان به ایران، چند شرکت مدعی اراعه نیسان می باشند؟

مریم یزدانی
5 Min Read


دور تازه واردات ماشین به سرزمین بیشتر از آنکه تبدیل ورود اتومبیل‌های تازه بشود، حواشی به‌همراه داشته است. تازه ترین حاشیه این قضیه نیز آشفتگی در واردات نیسان به ایران است. چندین شرکت مدعی واردات خودروهای نیسان به ایران می باشند. این آشفتگی نشان‌دهنده عدم دقت کافی در او گفت و گو صدور مجوز برای واردات ماشین است.

شرکت‌های مدعی واردات نیسان به ایران

نخستین‌بار در آبان‌ماه ۱۴۰۲، شرکت نامی ماشین، خود را به‌گفتن واردکننده محصولات نیسان به ایران معارفه کرد. این شرکت مدتی سپس از سه مدل نیسان رونمایی کرد که شامل نیسان سیلفی، نیسان ایکس تریل و نیسان کیکس می بود. به‌‌طور هم‌زمان با نامی ماشین، دو شرکت معین ماشین الوند و پارس ساتر نیز خود را به‌گفتن مدعی واردات نیسان به ایران معارفه کردند.

بااین‌حال، آشفتگی در او گفت و گو واردات ماشین به همین‌جا ختم نمی‌بشود. تنها مدتی بعد از رونمایی نیسان سیلفی توسط نامی ماشین، تصاویری از همین اتومبیل در محوطه شرکت پارس ماشین مشاهده شد. یقیناً بین مدل رونمایی‌شده توسط نامی ماشین و مدل حاضر در پارکینگ پارس ماشین از نظر مدل و سال تشکیل تفاوت وجود دارد. این چنین پارس ماشین تصمیم دارد نیسان تیدا را نیز به‌صورت وارداتی در بازار ایران اراعه کند. در سال‌های نه‌چندان دور، پارس ماشین همکار نیسان در ایران می بود و خودروهای این برند را به روش مونتاژی یا وارداتی در کشورمان اراعه می‌کرد.

نیسان سیلفی، خودرویی که چند شرکت به‌صورت هم‌زمان خواهان اراعه آن می باشند.

اکنون نوبت به دیگر شرکت مدعی واردات خودروهای ژاپنی از برند نیسان می‌رسد. برند بی‌ام کارز که زیرمجموعه وارداتی بهمن موتور به‌حساب می‌آید، از اراعه نیسان سیلفی به بازار ایران خبر داده است؛ به این علت تا بحال سه شرکت نامی ماشین، پارس ماشین و بهمن موتور تصمیم اراعه نیسان سیلفی را به بازار ایران دارند. علت این قضیه سهولت واردات نیسان سیلفی برای واردکننده ایرانی است، چرا که این ماشین به‌صورت اختصاصی برای بازار چین تشکیل می‌بشود و واردکننده ایرانی می‌تواند به‌راحتی آن را به کشورمان بیاورد.

برگشت جهان نوین آریا با یک خودروی قدیمی!

درنهایت نوبت به شرکت جهان نوین آریا می‌رسد تا خود را به‌گفتن مدعی تازه واردات نیسان به ایران معارفه کند. این شرکت در دوره قبلی واردات ماشین، گفتن نماینده رسمی نیسان را در اختیار داشت. جهان نوین آریا در سال‌های میانی و پایانی دهه ۱۳۹۰، نیسان جوک و نیسان ایکس تریل را برای مشتریان ایرانی به بازار آورد. این شرکت نسل قبلی نیسان سانی را برای واردات به ایران درنظر گرفته و اکنون این ماشین در سامانه یکپارچه اراعه شده است.

آشفتگی‌های زیاد تر در حوزه ماشین

آشفتگی در واردات ماشین تنها برای برند نیسان رخ نداده است؛ برای مثال، سایپا مجوز واردات خودروی برقی سینوگلد جانژینگ را دارد؛ خودرویی که درواقع همان آریزو ۵ برقی مدیران ماشین است. سه شرکت نیز به‌طور هم‌زمان مدعی واردات سانگ یانگ تورس می باشند. این اتفاق امکان پذیر در رابطه دیگر خودروها نیز رخ دهد.

نیسان سانی
نسل قبل نیسان سانی، خودرویی که توسط جهان نوین آریا به بازار ایران اراعه شده است.

بدیهی است در شرایطی که بازار خودروی ایران امکان ربط مستقیم با شرکت‌های خودروساز را ندارد، تنها راه فراهم خودروهای وارداتی مراجعه به بازار خاکستری است. به این علت مسئولیت مدیریت واردات ماشین و این چنین تخصیص خودروهای نزدیک به هر شرکت، بر مسئولیت وزارت صمت است. به‌نظر می‌رسد که سبک مدیریت واردات ماشین توسط وزارت صمت شباهت تعداد بسیاری به مدیریت نمایشگاه‌های ماشین توسط این وزارتخانه دارد. همان گونه که در هر استان سرزمین ناظر برگزاری یک یا چند نمایشگاه ماشین در طول سال هستیم، واردکنندگان نیز می‌توانند خودروهای شبیهی را ثبت خواست کرده و داخل سرزمین کنند!



منبع

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

Share This Article