طی هفتههای قبل ناظر افزایش قیمت ماشین در بازار بودیم. این روال برخلاف حالت عادی، از دو جهت بهطور همزمان اغاز شد. از یکسو خودروهای داخلی بهعلت اراعه محدود و افزایش قیمت در کارخانه گران شدند. از نظر دیگر نیز نخستین گروه از مالکان خودروهای وارداتی، این محصولات را با اختلاف قیمت قابلدقت نسبت به نرخ رسمی آگهی کردند. درنتیجه خودروهای مونتاژی چینی که حد فاصل این دو گروه قرار دارند نیز به ورطه گرانی کشیده شدند.
این چنین بخوانید: بازدید قیمت موتورسیکلت در دیماه ۱۴۰۲ + جدول
تغییرات قیمت ماشین در بازار، قیاس آذر و دی ۱۴۰۲:
ماشین | قیمت آذر ۱۴۰۲ | قیمت دی ۱۴۰۲ | مقدار افزایش |
رانا پلاس | ۴۸۵ میلیون تومان | ۵۳۵ میلیون تومان | ۱۰ درصد |
پژو پارس TU5 | ۶۴۰ میلیون تومان | ۷۲۵ میلیون تومان | ۱۳ درصد |
ساینا S | ۳۵۰ میلیون تومان | ۳۹۶ میلیون تومان | ۱۳ درصد |
سورن پلاس | ۵۷۵ میلیون تومان | ۶۲۲ میلیون تومان | ۸ درصد |
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک | ۹۲۵ میلیون تومان | یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان | ۱۹ درصد |
فیدلیتی پرایم ۵ نفره | یک میلیارد و ۵۶۵ میلیون تومان | یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان | ۱۴ درصد |
هایما S7 پلاس | یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان | یک میلیارد و ۵۵۵ میلیون تومان | ۱۱ درصد |
تیگو ۷ پرو | یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان | یک میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان | ۸ درصد |
رنو تلیسمان ۲۰۱۸ | سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان | سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان | ۳ درصد |
کیا سراتو ۲۰۱۸ | دو میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان | سه میلیارد تومان | ۸ درصد |
تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۱۸ | پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان | پنج میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان | ۳ درصد |
هیوندای سانتافه ۲۰۱۸ | چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان | چهار میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان | ۶ درصد |
چرا بهای ماشین افزایش یافت؟
بزرگترین علت افزایش بهای ماشین، اراعه اندک و قطرهچکانی است. دو خودروساز بزرگ و بهخصوص سایپا، اراعه زیاد محدودی طی تابستان و پاییز ۱۴۰۲ داشتهاند. این نوشته با اظهار زیان گسترده سایپا که به نزدیک به دو برابر اندوخته اولیه آن رسیده می بود، به خوبی قابل فهمیدن است. در نظر دیگر خودروسازان خصوصی با وجود افزایش قابلدقت تیراژ تشکیل، مقدار اراعه خود را محدود نگه داشتهاند. تعداد بسیاری از خودروهای مونتاژی محبوب تنها بهصورت نقدی قابل خریداری می باشند که همین قضیه علتشده است تا مشتریان تقاضای خود را به دیگر قسمتهای بازار منتقل کنند.
درنهایت سودجویی نخستین گروه از مالکان خودروهای وارداتی تازه، قطعه دیگر افزایش قیمت ماشین در بازار را تکمیل میکند. بر پایه گزارش شاهدان و حاضران در مراسم تحویل خودروهای وارداتی، تعداد بسیاری از این اتومبیلها با خودروبر به محل سکونت مشتری منتقل شدند. علت این نوشته، عدم تحول در کیلومتر ماشین و صفرکیلومتر باقیماندن آن می بود تا مالک بتواند اتومبیل وارداتی خود را به قیمت بالاتری بفروشد. درنتیجه همین رویه، قیمت خودروهای وارداتی قدیمی که قبل از سال ۲۰۱۸ داخل بازار ما شده بودند، افزایش یافت.
منبع