جنگنده Su-75 Checkmate که برای رقابت با اف -۳۵ لایتنینگ ۲ طراحی شده، یک جت جنگنده آینده روسی است که اکنون توسط سوخو در دست گسترش قرار دارد. مقصد این هواپیما مشتریان حساس به هزینه زیاد تر است و در سال ۲۰۲۷ برای فروش در دسترس خواهد می بود.
این هواپیما اکنون در سوخوی، یکی از زیرمجموعه های شرکت United Aircraft Corporation (بخشی از شرکت دولتی روسی Rostec) در حال گسترش است. نسخه مفهومی این هواپیما برای اولین بار در نمایشگاه دوسالانه بین المللی هوا و فضای روسیه (MAKS)در سال ۲۰۲۱ نقل شد. بعدها در همان سال، یک مدل به طور بین المللی در نمایشگاه هوایی دبی در امارات متحده عربی به نمایش گذاشته شد. این پروژه که به طور رسمی با نام LTS (هواپیمای تاکتیکی سبک وزن) شناخته می بشود، در اغاز گسترش با لقب Checkmate شناخته می شد.



به ادعای AviationWeek، هواپیمای Su – ۷۵ Checkmate برای پرواز در شدت ماخ ۱.۸ تا برد ۲،۸۰۰ کیلومتر بدون نیاز به سوختگیری مجدد طراحی شده است. حداکثر وزن در زمان برخاست ۲۶،۰۰۰ کیلوگرم اظهار شده است که شامل ظرفیت حمل بار ۷،۴۰۰ کیلوگرمی می بشود. این چنین انتظار می رود که این جت دارای یک رادار آرایه اسکن شده الکترونیکی فعال، یک سیستم شناسایی نوری و رادیویی ۳۶۰ درجه، یک سیستم جمینگ الکترونیکی داخلی، یک سیستم بینایی نوری و یک سیستم ارتباطی برد گسترده باشد. سرگئی چمزوف مدیر اجرایی ارشد Rostec در ماه مه در گفتگو با وبسایت FlightGlobal تایید کرد که این جنگنده همان موتور جنگنده پنهانکار جاری این شرکت را خواهد داشت و جدول وقتی تشکیل آن را تایید کرد:
” ما تجهیزات و موتور آنبرد را از نسل پنجم Su – ۵۷ قرض گرفتیم، اما آن ها را مجدد پیکربندی کردیم… ما برنامه هایی برای اغاز تشکیل زیاد در سال ۲۰۲۷ داریم.”


پیش بینی های اولیه، از انجام آزمایش های پرواز تا آخر سال ۲۰۲۳ میلادی خبر می داد. به نظر می رسد این نوشته بعد از بروزرسانی طراحی به سال ۲۰۲۴ موکول شده است.


آماده سازی برای تشکیل
گزارش های متعدد از رسانه های محلی نشان می دهد که تشکیل بیشتر از چهار نمونه اولیه اکنون در کارخانه Sukhoi KnAAZ در کومسومولسک اون آمور در جریان است. پرونده های ثبت اختراع در ماه جولای نشان داد که این کانسپت در سه مدل تشکیل خواهد شد: یک مدل تک سرنشین، یک مدل دو سرنشینه و یک مدل بدون سرنشین. تغییرات در شکل بال و دیگر تغییرات آشکار نشده آن را از نسل قبلی خود نزدیک کرده و حرف های می بشود کار بر روی تازه ترین مدل در حال اغاز است. بر پایه بیانیه روستک که به طور گسترده توسط مطبوعات محلی از جمله اسپوتنیک پوشش داده شده، این تغییرات برای جذب مشتریان زیاد تر بوده است:
«این کار به طور قابل توجهی رقابت و جذابیت تجاری هواپیماهای تک موتوره بومی را افزایش و خطرات فنی گسترش آن را افت داده است… بر پایه کار انجام شده، طراحی اصلاح شد، که تاریخ اولین پرواز را نیز تنظیم کرد. امروز اسناد طراحی به کارخانه تشکیل منتقل شده و آماده سازی برای تشکیل اولین نمونه ها اغاز شده است».


این برنامه در راستای صادرات هواپیما بعد از تکمیل آن پیش می رود. روستک در ابتدا برآورد کرد که ۳۰۰ فروند از این هواپیما برای صادرات، در ۱۵ سال آینده تشکیل خواهد شد. فروش این جنگنده تا بحال اقتصادهای نوظهور در سراسر آسیا و آفریقا را مقصد قرار داده است، جایی که قیمت پایین تر آن یک نقطه فروش نزدیک به گفتن جایگزینی برای جت های جنگنده گرانقیمت آمریکایی یا اروپایی است. بر پایه گزارش ریانووستی، این هواپیما با قیمت اولیه نزدیک به ۳۰ میلیون دلار اراعه خواهد شد که یک چهارم هزینه ۱۲۰ میلیون دلاری یک اف -۳۵ است.


هیچ کشوری به طور عمومی خواست های این هواپیمای روسی را ثبت نکرده است. مذاکرات اولیه از سوی امارات متحده عربی انجام شد و رسانه های دولتی روسیه در ماه ژوئیه گزارش دادند که نیجریه نیز به این جت ابراز علاقه کرده است.
منبع