این روزها اگر روزنامهها و سایتهای اقتصادی را مرور کنید، با مطالبی روبه رو خواهید شد که زمانزمان موردنیاز برای خرید مسکن را مورد بازدید قرار دادهاند. این زمانزمان در برخی شهرهای سرزمین اکنون به یک قرن میرسد اما زمان انتظار برای خرید ماشین تا بحال کمتر موردتوجه قرار گرفته است. روزنامه دنیای اقتصاد اخیراً در گزارشی، زمانزمان موردنیاز ماشین اولیها برای خرید نخستین ماشین را ۱۰ سال تخمین میزند.
ده سال انتظار برای خرید اتومبیل در شرایط ایدهآل!
این روزنامه قیمت ده خودروی داخلی و مونتاژی طی پنج سال قبل را بازدید کرده است. این خودروها شامل ساینا، دنا پلاس، پژو پارس، رانا، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، کوییک اتوماتیک، جک S5، هایما S7 و تیگو ۷ خواهد شد. این چنین حداقل حقوق قانون کار برای سنجش مقدار قوت خرید ماشین اولیها درنظر گرفته شده است.
بازدید این روزنامه مشخص می کند که زمانزمان انتظار برای خرید ماشین در سال ۹۷ بهطور میانگین ۵۳.۴ ماه بوده که معادل تقریبی ۴.۵ سال است. این رقم درحالحاضر به ۱۱۳.۴ ماه رسیده که معادل تقریبی ۹.۵ سال است. به عبارتی، اگر ماشین اولیها همه حقوق خود را برای خرید ماشین کنار بگذارند و قیمت ماشین بهاندازه حداقل حقوق قانون کار رشد کند، ده سال طول میکشد تا بتوانند یک ماشین خریداری کنند! بدیهی است که در دنیای واقعی این چنین رویهای مراعات نمیبشود و مقدار افزایش قیمت ماشین در طویل مدت مدام زیاد تر از افزایش حداقل دستمزد قانون کار است.
دیگر معضلات خرید ماشین برای ماشین اولیها
علاوه بر افزایش سالانه قیمتها، معضل فرد دیگر نیز ماشین اولیها را به دردسر میاندازد. اکنون هیچگونه شرایط لیزینگ و تسهیلات خاصی برای خودروهای سواری وجود ندارد؛ به این علت برای خرید یک کوییک R مدل ۱۴۰۰ با کارکرد زیاد اندک و قیمت ۳۶۰ میلیون تومان، فرد باید ۴۵ ماه حقوق خود را بعدانداز کند.
این چنین بخوانید: قیمتگذاری ماشین به وزارت صمت سپرده شد؛ اغاز تدریجی آزادسازی نرخها
بر پایه آمار اراعهشده از سوی آمار پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، نیمی از خانوارهای ایرانی فاقد خودروی شخصی می باشند. تعداد خودروهای حاضر در سرزمین نیز نزدیک به ۲۴ میلیون دستگاه است؛ به این علت ۱۳.۵ میلیون خانوار از مجموع ۲۷ میلیون خانوار حاضر در سرزمین مالک ماشین می باشند. این آمار مشخص می کند که ماشین دومین کالای گران سرزمین بعد از مسکن است و با یک نابرابری گسترده در توزیع ماشین روبه رو هستیم. راهکارهای برونرفت از این حالت نیز اشکار است و چندین دفعه در مطالب گوناگون به آن اشاره کردهایم. قیمت ماشین باید آزاد بشود و همزمان واردات ماشین با تعرفههای حداقلی سازمان استاندارد جهانی بدون محدودیت انجام پذیرد.
منبع