شرکتهای بزرگ فناوری در چند زمان قبل داخل رقابت در عرصه هوش مصنوعی شدهاند و در حال خرید استارتاپهای این حوزه می باشند. اخیراً در گزارشی حرف هایشده می بود که اپل با خرید ۲۱ استارتاپ، بیشترین شرکتهای حوزه هوشمصنوعی را نسبت به رقیب ها خود خریده است. اکنون کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) اظهار کرده که در حال بازدید اندوختهگذاری شرکتهای بزرگ روی استارتاپهای هوش مصنوعی است.
FTC زیاد تر روی سه مورد از اندوختهگذاریهای چند میلیارد دلاری روی استارتاپهای هوش مصنوعی متمرکز است: اندوختهگذاریهای مایکروسافت روی OpenAI و آمازون و گوگل روی هوش مصنوعی Anthropic. در حالی که اندوختهگذاریهای عمده فرد دیگر نیز امکان پذیر در این حوزه وجود داشته باشد، اما این موارد بزرگترین مثالها می باشند.
بهطور خاص، FTC در تحقیقات خود تلاش دارد تا در رابطه کارکرد داخلی این شرکتها با یکدیگر و نحوه تأثیر آنها بر پیشرفت هوش مصنوعی اطلاعات کسب کند. تحقیقات مربوط به این شرکتها، به قانونگذاران پشتیبانی میکند تا قوانین معقولانهای در رابطه گسترش فناوری هوش مصنوعی تدوین کنند.
«لینا ام. خان»، رئیس FTC میگوید:
«مطالعه ما اشکار خواهد کرد که آیا اندوختهگذاریها و شراکتهایی که توسط شرکتهای مسلط انجام میبشود، خطر تحریف نوآوری و تضعیف رقابت منصفانه را بههمراه دارند یا خیر.»

مایکروسافت، آمازون و گوگل با تحقیقات ضدرقابتی چندان غریبه نیستند و اکنون بهنظر میرسد که با چالش تازه فرد دیگر نیز روبه رو شدهاند. شرکتها طبق معمولً برای کسب سود زیاد تر دست به خرید استارتاپهای کوچک میزنند، به این علت، این گمان وجود دارد که یکی از این شرکتها برای جلوتر ماندن از رقبای خود، راه حلهای فریبنده یا ظالمانهای را جستوجو کند. از سویی دیگر، این تحقیق میتواند تبدیل قوانین محکمی در رابطه شرکتهای بزرگ بشود که روی استارتاپهای هوش مصنوعی اندوختهگذاری میکنند.
شرکتها از زمان دریافت دستور وابسته از سوی FTC، چهل و پنج روز زمان خواهند داشت تا نسبت به آن جواب دهند.
منبع