نخستین مرحله ثبتنام خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه، اسفند سال قبل برگزار شد. در جریان این ثبتنام نزدیک به ۳۳ هزار نفر مجاز به انتخاب ماشین شدند که از بین آنها، سه هزار نفر انصراف دادند و مابقی در نوبت تحویل ماشین قرار دارند یا اتومبیل خود را تحویل گرفتهاند. طی این زمان، ثبتنامی برای متقاضیان تازه انجام نشد تا این تقاضا بیجواب باقی بماند. اکنون رییس سازمان گسترش تجارت از اغاز ثبتنام برای متقاضیان تازه خبر میدهد. یقیناً این ثبتنام تنها با خودروهای وارداتی چینی مقدور خواهد می بود.
یقیناً حرف هایهای «مهدی ضیغمی»، رییس سازمان گسترش تجارت، قطعی گفتن نشدهاند. ضیغمی از گمان اغاز ثبتنام خودروهای وارداتی طی هفته آینده خبر داده است. این چنین این ثبتنام منحصر به خودروهای چینی خواهد می بود. به حرف های رییس سازمان گسترش تجارت، متقاضیان خودروهای وارداتی تمایلی به انتخاب خودروهای وارداتی چینی در سامانه یکپارچه ندارند. این چنین برخلاف ثبتنام خودروهای داخلی، خواستگذاری خودروهای وارداتی همانند قبل با بلوکهکردن پول همراه خواهد می بود. به حرف های ضیغمی، بانکها برای این نوشته اظهار آمادگی کردهاند و درحال فراهمکردن سیستمهایشان می باشند.
کدام خودروهای وارداتی چینی قابل انتخاب می باشند؟
اگر اظهارات رییس سازمان گسترش تجارت قطعیت اشکار کند و ناظر اجرای دور تازه ثبتنام در هفته آینده باشیم، مشتریان تازه تنها قادر به انتخاب خودروهای وارداتی چینی خواهند می بود.
اکنون تنوع قابلقبولی از خودروهای چینی واردشده در سامانه یکپارچه به چشم میخورد. سایپا با دو مدل چانگان CS35 پلاس و چانگان CS55 پلاس در ابتدای لیست قرار دارد. بعد از آن ناظر خودروهای جتا VS5 و جتا VS7 هستیم که توسط ماموت ماشین به بازار ایران اراعه شدهاند. سه محصول از برند GAC نیز در سامانه یکپارچه وجود دارند که شامل مدلهای امکو، امپو و GS3 خواهد شد. زوتی DL5 محصول وارداتی پارس ماشین است که قیمت مناسبی نیز دارد. خودروهای وارداتی چینی گروه بهمن نیز در سامانه قابل دسترسی می باشند که از جمله آنها میتوان به بستیون T77 و هونگچی H5 اشاره کرد.
منبع