بیست سال پیش جوانی بهنام «مارک زاکربرگ» پلتفرمی با نام «فیسبوک» (Facebook) را برای برقراری ربط با یکدیگر راهاندازی کرد که اکنون به یکی از شرکتهای بزرگ حوزه فناوری با نام متا تبدیل شده است. فیسبوک که هم چنان یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی جهان است، از زمان راهاندازی تا بحال چندین دفعه بازطراحی شده، اما مقصد ثابتی که برقراری ربط آنلاین کاربران با دیگران و یقیناً کسب درآمد تبلیغاتی است را جستوجو میکند.
به مناسبت ۲۰ سالگی این شبکه اجتماعی محبوب، در ادامه به چهار حوزهای اشاره می کنیم که فیسبوک علت تحول آنها در سراسر جهان شده است.
فیسبوک رقابت شبکههای اجتماعی را تحول داد
قبل از فیسبوک شبکههای اجتماعی فرد دیگر همانند مایاسپیس (MySpace) نیز وجود داشتند، اما سایت مارک زاکربرگ بلافاصله بعد از راهاندازی در سال ۲۰۰۴ با استقبال زیاد خوبی روبرو شد. در کمتر از یک سال تعداد کاربران آن به یک میلیون نفر رسید و در عرض چهار سال با نوآوریهایی همانند قابلیت تگکردن اشخاص در عکسها، توانست از MySpace پیشی بگیرد.
تا سال ۲۰۱۲، تعداد کاربران فیسبوک از یک میلیارد نفر نیز عبور کرد و این پلتفرم هم چنان به رشد خود ادامه داده است. اخیراً نیز این شرکت حرف های می بود که فیسبوک روزانه ۲.۱۱ میلیارد کاربر دارد.
مسلماً فیسبوک اکنون با وجود رقبای بسیاری که وجود دارد، نسبت به قبل حداقل در بین جوانان محبوبیت کمتری دارد، اما هم چنان محبوبترین شبکه اجتماعی جهان است و عصر جدیدی از فعالیتهای اجتماعی آنلاین را اغاز کرده است.
فیسبوک دادههای شخصی ما را باقیمتتر و یقیناً عمومیتر کرد

امروزه، متا یک غول تبلیغاتی است و همراه با شرکتهایی همانند گوگل، سهم بزرگی از درآمد تبلیغاتی جهان را به خود تعلق داده است. تقریباً همه ما میدانیم که شرکتهای حوزه تبلیغات از دادههای کاربران خود منفعت گیری میکنند و متا نیز تا بحال چندینبار به علت سوءمنفعت گیری از دادههای شخصی جریمه شده است.
در سال ۲۰۲۲، این شرکت با جریمه ۲۶۵ میلیون یورو (۲۲۸ میلیون پوند) اتحادیه اروپا به علت استخراج دادههای شخصی کاربران روبه رو شده می بود.
فیسبوک اینترنت را به یک فضای سیاسی تبدیل کرد

فیسبوک با اراعه تبلیغات موثر، به یک پلتفرم مهم برای تبلیغات انتخاباتی سراسر جهان تبدیل شده است. بهگفتن مثال، مطابق تحقیقات Statista، در پنج ماه منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ایالات متحده، تیم «دونالد ترامپ» بیشتر از ۴۰ میلیون دلار برای تبلیغات در فیسبوک هزینه کرده است.
این شبکه اجتماعی این چنین با اراعه امکان ساخت گروههای گوناگون و اجرای کمپینها، در تحول سیاستهای مردمی نیز نقش داشته است.
فیسبوک آغازکننده امپراتوری متا و مارک زاکربرگ می بود

با پیروزی بزرگ فیسبوک، مارک زاکربرگ یک شبکه اجتماعی و امپراتوری در صنعت فناوری ساخت که از نظر کاربران و توانایی کسب سود نسبت به بقیه رقیب ها برتری بیسابقهای دارد. این چنین در ادامه سرویسهای بیشتری از جمله واتساپ، اینستاگرام و Oculus توسط متا خریداری شدند تا قوت آن زیاد تر از پیش بشود.
منبع