در راستای خرید سهام تپسی توسط گروه صنعتی گلرنگ و ورود جدیتر این گروه سنتی به اکوسیستم استارتاپی سرزمین و نیز اندوختهگذاری در استارتاپهای حوزههای متعدد، علاوه بر رشد این تاکسی اینترنتی، میتوان به این نتیجه رسید که یک سوپراپلیکیشن تازه برای کاربران در راه است.
با خرید سهام تپسی توسط گلرنگ، به گمان زیادً رشد روزافزونی برای این استارتاپ فعال در حوزه تاکسی اینترنت پیشبینی میبشود و نزدیکترشدن به رقیبش، یعنی اسنپ، دور از فکر نیست. این چنین با دقت به استارتاپهایی که گروه صنعتی گلرنگ در آنها اندوختهگذاری کرده است، بهنظر میرسد که اکوسیستم استارتاپی سرزمین بهزودی ناظر یک سوپراپ شامل خدمات خواست آنلاین غذا، گردشگری، فینتک، فروشگاه اینترنتی و حملونقل آنلاین و… خواهد می بود.
تپسی بهگفتن دومین تاکسی اینترنتی در سرزمین، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ اغاز کرد و با اراعه سرویسهای متعدد در تهران و دیگر شهرهای سرزمین، توانست راه خود را بهگفتن بازیگر دوم حوزه تاکسی آنلاین در سرزمین ادامه دهد.
در همه سالهای فعالیت این تاکسی اینترنتی، این سازمان مدام در تلاش بوده است تا با اراعه سرویسهای متفاوت و ویژگیهای متمایزکننده از رقیب، سهم بیشتری از بازار را از آن خود کند؛ هرچند که در تعداد بسیاری از این پروژهها موفق نشد به پیروزی کامل برسد. ازجمله پروژهها و سرویسهای ناکام مانده این سازمان میتوان به سرویس مدارس و سرویس همیار و… اشاره کرد.
این چنین تپسی اولین استارتاپ در سرزمین می بود که توانست به بازار اندوخته و بورس ورود اشکار کند. یکی از دلایل این اتفاق، عدم وجود اندوختهگذاری خارجی در این کسبوکار می بود که در تسهیل ورود این شرکت نقش مهمی ایفا کرد. به حرف های «میلاد منشیپور»، همبنیانگذار و مدیرعامل تپسی، این شرکت متحمل راه سخت و چالشهای تعداد بسیاری در وهله اول فعالیت خود می بود، اما شرایط جاری برای شرکتهای استارتاپی در قیاس با قبل زیاد هموارتر است. این چنین گسترش جغرافیایی دوبرابری و تحت پوشش قرارگرفتن ۳۲ شهر و قدمهای مؤثر در تبدیل تپسی به سوپراپ ازجمله مواردی است که از سال قبل درحال انجام بوده است. درواقع تپسی پیشازاین از میل تبدیلشدن به یک سوپراپ سخن بگویید کرده می بود اما نتوانسته می بود به این رؤیا نزدیک بشود و اکنون دور از انتظار نیست که این اتفاق بیفتد.
در نیمه اول سال جاری، گروه صنعتی گلرنگ با ورود جدیتر به اکوسیستم استارتاپی و اندوختهگذاری در تعداد بسیاری از استارتاپها ازجمله «شب»، «اُفود» و «الوپیک»، نشان داد که دقت اختصاصیای به اقتصاد دیجیتال دارد. این ورود از این نظر که اقتصاد سنتی سرزمین با نوآوری و فناوری آمیخته میبشود و این چنین این که اکوسیستم استارتاپی بازیگران تازه با پشتوانه قوی خواهد داشت، زیاد شایان دقت است.
مدیرعامل شرکت تپسی در سال قبل، جهت تشکیل وجه اختلاف رقابتی، درنظر داشت که تعداد بسیاری از سفیران تپسی، جزئی از سهامداران این سازمان باشند، بااینحال بهنظر میرسد که سهامهای این شرکت اکنون در دست گروه فرد دیگر است که برنامههای جدیدی برای تپسی دارد.
از شهریورماه، پچ پچهای تعداد بسیاری درخصوص خرید همه سهام تپسی توسط گروه گلرنگ در فضای اکوسیستم شنیده میشد. در این راستا، مدیرعامل این شرکت خبرداد که تپسی در کدال بورس سهام خود را اراعه کرده است و به حرف های او، گلرنگ بهگفتن یکی از علاقهمندان برای خرید این سهام، عکس العمل نشان داده و خواستار خرید سهام است.
درنهایت سهام این شرکت طی سازوکار بورس، توسط گروه صنعتی گلرنگ خریداری شد. با این اتفاق، با پشتوانه مالی که این شرکت اشکار کرده است، باید دید که آینده تپسی چه خواهد می بود؟
همان گونه که حرف های شد، منشیپور در تعداد بسیاری از مصاحبههای خود اظهار کرده که تبدیلشدن به یک سوپراپلیکیشن، یکی از با اهمیت ترین چشماندازهای تپسی است. بهنظر میرسد با اندوختهای که توسط گلرنگ به تپسی تزریق شده است، میتوان تبدیلشدن تپسی به یک سوپراپ و این چنین اخذ سهم بیشتری از بازار حاضر توسط آن را پیشبینی کرد؛ سوپراپلیکیشنی که کاربر میتواند در آن به خواست غذا، انجام خدمات فینتکی و مالی، خواست کالاهای گوناگون، منفعت گیری از تاکسی اینترنتی و ارسال مرسوله بپردازد؛ چیزی که اسنپ هماکنون طلایهدار آن است.
گلرنگ با اندوختهگذاریهایی که در تعداد بسیاری از استارتاپها داشته، علاوه بر ورود جنجالی خود به اکوسیستم استارتاپی و پیشوابودن در گرهزدن صنعت و نوآوری، تغیرات عظیمی را در این اکوسیستم بهوجود آورده است؛ اما باید دید که در وهله اجرایی چطور عمل میکند و چه اثرگذاریهایی خواهد داشت. «دارتیل» پلتفرم تجارت الکترونیک گروه صنعتی گلرنگ است که علیرغم اندوختهگذاری این هلدینگ در این پلتفرم، اخبار تازه و تکاندهندهای که نشان از فعالیت موفقآمیز این استارتاپ باشد، به گوش نمیرسد. اما درخصوص الوپیک که به شیراز ورود کرده و سرویس تازه الونومیک را راهاندازی کرده واین موارد مشخص می کند که احتمالا این اندوختهگذاریهای تازه در مرحله اجرایی هم مثمر ثمر باشند. هرچند درمورد افود نیز تا این مدت نمیتوان اظهارنظر دقیقی را خبرداد و کارکرد آن در مشهد تا این مدت بهآن صورتی نبوده که بتوان آن را سنجید.
همان گونه که حرف های شد، بیشک با خرید سهام تپسی توسط گلرنگ، رشد نسبی تپسی در شرایط بازار جاری دور از ذهن نیست و آنطور که بهنظر میرسد، اتفاقات جدیدی در اکوسیستم استارتاپی سرزمین رقم خواهد خورد. بهنظر میرسد میتوانیم در جواب به تیتر این یادداشت یک جمله دیگر میتوانیم اضافه کنیم و بگوییم: آینده تپسی؛ سوپراپ یا نزدیکشدن به رقیب؟ یا احتمالا هم هردو؟
منبع