بیشتر از ۱۰۰ سال از غرق شدن کشتی تایتانیک زمان عبور از اقیانوس اطلس در اولین سفر خود می گذرد، اما تا این مدت این کشتی به گفتن یکی از مجلل ترین و بزرگترین کشتی های تاریخ در نظر گرفته می بشود. در آوریل ۱۹۱۲، تایتانیک در سفر اولیه خود از ساوتهمپتون به شهر نیویورک، حامل برخی از نخبگان جامعه آمریکا و انگلیس می بود. از جمله جان جیکوب آستور، ثروتمندترین مسافر تایتانیک. امروزه ثروتمندان با کشتی مسافربری سفر نمی کنند. بزرگترین کشتی های تفریحی امروزی جهان برخی امکانات لوکس دیده شده در تایتانیک را دارند، همانند استخر شنا یا سونا.
با طول ۲۶۹ متر، تایتانیک زیاد بزرگتر از هر کشتی تفریحی لاکچری امروزی می بود، اگرچه این کاخ های شناور مجلل تنها برای حمل تعداد مقداری مسافر و خدمه طراحی شدهاند. با قیمت ۷.۵ میلیون دلار، تایتانیک یکی از گرانقیمتترین کشتیهای آن زمان می بود که قیمت امروزی آن تقریباً ۲۰۰ میلیون دلار است. میلیاردرهای امروزی مبالغ زیاد بیشتری برای جابجایی خود و دوستان و خویشان نزدیکشان هزینه میکنند.

زمان دریانوردی، بزرگترین کشتی های تفریحی جهان، حداقل ۵۰۰ لیتر گازوئیل در ساعت مصرف میکنند. از ۱۰ کشتی تفریحی برتر جهان، ۸ فروند از سال ۲۰۰۲ به سپس ساخته شدهاند و طولشان حداقل ۱۴۶.۳ متر است.
بزرگترین کشتی های تفریحی جهان:

۱. آسام (Assam) -180.61 متر
آسام دارای سیستم دفاع موشکی است و متعلق به محمد بن زاید آل نهیان است. این کشتی ۶۰۰ میلیون دلاری توسط شرکت کشتی سازی لورسن (Lürssen) در آلمان ساخته شده است و میتواند ۳۶ میهمان و مجموعاً ۶۰ خدمه را حمل کند.

۲. اکلیپس (Eclipse) – ۱۶۲.۵ متر
این کشتی ۱۳,۵۶۴ تنی، متعلق به مالک اسبق باشگاه چلسی، رومن آبراموویچ است که ساخت آن ۷۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است. اکلیپس، تا پیش از به آب انداخته شدن آسام، بزرگترین کشتی شخصی دنیا می بود. اکلیپس دارای باند فرود هلیکوپتر و محلی برای نگهداری آن است. این چنین دارای استخری بزرگ بر روی کشتی است و میتواند ۳۶ میهمان و ۷۰ خدمه را حمل کند.

۳. دبی (Dubai) – ۱۶۲ متر
زمان به آب انداخته شدن در سال ۲۰۰۶، دبی، بزرگترین کشتی خصوصی دریاها می بود. این کشتی تفریحی متعلق به شیخ محمد است و تنها کشتی در این فهرست است که خارج از اروپا ساخته شده است. دبی، در امارات متحده عربی ساخته شد و ۸۸ خدمه دارد. این کشتی میتواند ۴۸ مهمان را حمل کند و دارای استخر شنای بزرگ است. مهمانان این شناور ۵۰۰ میلیون دلاری میتوانند از یک زیردریایی کوچک منفعت گیری کنند.

۴. بلو (Blue) – ۱۶۰.۶ متر
وزن این کشتی ۶۰۰ میلیون دلاری نزدیک به ۱۴،۷۸۵ تن است و در سال ۲۰۲۲ به آب انداخته شد. این کشتی هم توسط شرکت کشتی سازی لورسن آلمان ساخته شده است. این شناور که هزینه سالانه آن نزدیک به ۶۰ میلیون دلار تخمین زده میبشود، متعلق به شیخ منصور بن زاید آل نهیان است و میتواند ۴۸ مهمان را با ۸۸ خدمه حمل کند.

۵. دلبر (Dilbar) – ۱۵۶ متر
این کشتی تفریحی بزرگ ۱۵،۸۱۷ تنی، سال ۲۰۱۶ توسط شرکت کشتی سازی لورسن آلمان ساخته شده و متعلق به علیشیر عثمانف است و بعد از دعوا روسیه به اوکراین، به گفتن بخشی از تحریم ها علیه الیگارشهای مرتبط با کرملین ضبط شد. دلبر که نام مادر عثمانف را دارد، بالگرد شخصی و استخر داخلی دارد.
حرف های میبشود ۱۰۰۰ بالش و تشک گردون با طراحی اختصاصی دارد و میتواند ۳۶ مهمان و ۸۴ خدمه داشته باشد. یکی از گرانقیمتترین کشتی های خصوصی همه دوران با قیمت تخمینی ۸۰۰ میلیون دلار است.

۶. آل سعید (Al Said) – ۱۵۵ متر
زمان عبور از دریا، این کشتی توسط نیروی دریایی عمان همراهی میبشود. موتورهای آن ۲۲،۰۰۰ اسب بخار تشکیل میکنند و میتواند با شدت ۱۴ گره دریانوردی کند. این کشتی میتواند ۷۰ مهمان را با خدمات ۱۷۴ خدمه جا بدهد.

۷. المحروسه (El Mahrousa) – ۱۵۰.۵۷ متر
المحروسه قدیمیترین کشتی خصوصی این فهرست است که در سال ۱۸۶۵ توسط شرکت برادران سامودا در انگلیس ساخته شده است. عرض آن ۱۲.۹۸ متر و وزن آن تنها ۴,۵۶۰ تن است. این کشتی در ابتدا به خواست فرماندار مصر، ساخته شد. المحروسه طی سالیان، چندین بار تعمیر و بازسازی شده است و آخرین بازسازی آن به سال ۱۹۹۲ بر می گردد.

۸. ای پلاس (A+) – ۱۴۷.۲۴ متر
ای پلاس در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت کشتی سازی لورسن در برمن ساخته شده و دارای برد ۵,۰۰۰ مایل دریایی است که یک سینمای مدرن و استخر شنا دارد. برد این شناور برای مخازن ۹۰۰،۰۰۰ لیتری سوخت دیزل آن مقدور شده است. این کشتی این چنین ۱۰۰،۰۰۰ لیتر آب شیرین حمل میکند.

۹. شاهزاده عبدالعزیز (Prince Abdulaziz) – ۱۴۷.۰۱ متر
بعد از ساخت این کشتی در سال ۱۹۸۴، شاهزاده عبدالعزیز در سال ۲۰۲۳ مجدداً تعمیر شده است. این کشتی توسط دو موتور دیزلی ۱۲ سیلندر ۸۰۰۰ اسب بخار به حرکت درمیآید و توانایی دریانوردی با شدت ۱۸ گره و برد حداکثر تقریباً ۵,۰۰۰ مایل دریایی را دارد.

۱۰. اپرا (Opera) – ۱۴۶.۳۵ متر
اپرا در سال ۲۰۲۳ به آب انداخته شد و متعلق به عبدالله بن زاید آل نهیان است. هزینه ساخت آن نزدیک به ۵۶۴ میلیون دلار تخمین زده میبشود و توسط شرکت کشتی سازی لورسن در آلمان ساخته شده است. اپرا بعد از آتشسوزی کشتیسازی در سال ۲۰۱۸ که نسخه قبلی این شناور را از بین برد، ساخته شد.
منبع