سایپا دو مدل کوییک شامل کوییک GXR-L با رینگ آلمینیومی و ترمز ESC و کوییک GX-L با ترمز ESC را خارج از سامانه یکپارچه و در قالب مطرح فروش سریع اختصاصی دهه فجر اراعه میکند.
به نقل از کاماپرس، متقاضیان برای خرید این خودروها باید به سایت فروش اینترنتی سایپا به آدرس https://saipa.iranecar.com/public/home مراجعه کنند.
قیمت کوییک در مطرح فروش سریع سایپا
در این مطرح فروش کوییک GXR-L با رینگ آلمینیومی و ترمز ESC با قیمت ۳۷۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و کوییک GX-L با ترمز ESC با قیمت ۳۶۳ میلیون و ۲۶۶ هزار تومان به فروش میرسد. موعد تحویل هر دو ماشین ۹۰ روزه است.
به نقل از روزگار ماشین، در مطرح فروش سریع سایپا برای ماشین کوییک، محدودیتهای ۴۸ ماه گواهینامه، عدم پلاک فعال و سن ۱۸ سال به بالا اعمال میبشود
بازدید کوییک
سایپا کوییک چه به گفتن فیس لیفت تیبا و چه به گفتن نسخه هاچبک ساینا شناخته بشود در هر صورت یکی از هاچبککراسهای موفق بازار داخل لقب گرفته که علیرغم پلتفرم قدیمی و پیشرانه پا به سن گذاشته ۸ سوپاپ M15 (مشترک با تیبا) توانسته به فروش مناسبی دست یابد. برگ برنده مهم کوییک وجود در بازار بسته سرزمین آن هم در یک رده قیمتی مناسب است. به نوعی میتوان او گفت سایپا کوییک در این چنین شرایطی رقیب قدری پیش روی خود نمیبیند و با دقت به طراحی نسبتاً قابل قبول بدنه، آپشنهای مناسب ( یقیناً در نسخه فول) و هزینههای نگهداری پایین توانسته با وجود همه انتقادها، به فروش مناسبی دست یابد. هرچند باید او گفت کوییک به علت عدم پیشرفت محسوس در مشخصات فنی و کیفی و ایمنی، هم چنان یک گزینه ایدهآل و برازنده خودروسازان پرسابقه سرزمین محسوب نمیشود و امیدواریم در آینده نزدیک ناظر پیشرفت زیاد تر مشخصات باطنی این محصول نیز باشیم.
کوییک در همه مشخصات، از شتاب و شدت گرفته تا کیفیت سواری و هندلینگ در سطح کاملاً متوسطی قرار دارد و با ترمزهای معمولی و لذت رانندگی نه چندان بالا قادر نیست شما را شوق زده کند اما در عین حال نا امیدتان هم نخواهد کرد و به تعهدی به اندازهای پولی که پرداخت کردهاید شما را راضی نگاه خواهد داشت ( یقیناً منظور در قیاس با قیمت رقیب ها است و نه زحمتی که در این تورم و گرانی بابت پولتان کشیدهاید).
داخل کوییک
در داخل کابین پیشرفتها به اندازه تکه بیرونی پررنگ نبوده و در قیاس با تیبا، فقط اندکی برتر میباشد. یقیناً در اینجا هم طراحی تعداد بسیاری از قطعات همانند تودریها، کنسول میانی، نشانگرها و.. مورد بازنگری و اصلاحات قرار گرفتهاند اما در نهایت کابین کوییک به خوبی تکه بیرونی دگرگون نشده است. یکی از مشکلات مهم او گفت و گو کیفیت میباشد چراکه حتی قطعات قشنگ هم با متریال بی کیفیت، جذابیتشان را از دست میدهند.
هرچند در نسخه فول اتوماتیک اوضاع تا حدی بهتر میشود؛ در این مدل اضافه شدن آپشنهایی نظیر نمایشگر مرکزی، استارتر دکمهای، سردنده زیباتر و در برخی نسخهها نظیر کوییک R پلاس فرمان D کات و تودوزی چرمی دو رنگ، علتشده تا کابین مقداری مدرنتر به چشم آید و برتریهای کوییک در قیاس با پدرش تیبا، محسوستر بشود.
در خصوص فضاسازی هم با دقت به انتظاری که از یک ماشین هاچبک میرود، شرایط قابل قبول است و روی صندلیهای عقبی با مشکل فضای پا و سر نظیر آنچه در پژو ۲۰۶ ناظر بودیم، روبرو نمیشویم. یقیناً محفظه صندوق جای محدودی دارد ولی آن هم برای این کلاس بدنه کاملاً طبیعی و در سطح دیگر رقیب ها میباشد.
طراحی کوییک
در ابتدای اراعه کوییک، انتقادهایی به طراحی آن داخل شد و برخی بدلیل عدم هماهنگی فرم تخم مرغی بدنه با شکستگیهای خشن دماغه، چهره کوییک را مقداری ناهماهنگ میدانستند؛ اما گذر زمان ثابت کرد که طرفداران این طراحی زیاد تر از مخالفانش می باشند، بخصوص که در این رده قیمتی هیچ ماشین دلنشین و خوش قیافهای نداریم که یارای رقابت با ظاهر نسبتاً تازه محصول سایپا را داشته باشد. در واقع ارزان ترین ماشین دلنشین بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است که آن هم در ره قیمتی متغیری از تیپ پایه کوییک قرار میگیرد.
بعد میتوان از کوییک به گفتن یک فیس لیفت موفق بر روی بدنه تیبا یاد کرد چراکه این محصول به پشتیبانی منفعت گیری از طراحی خشنتر و این چنین نصب اِلمانهای اختصاصی هاچبککراسها نظیر روفرکها و فلاپهای پلاستیکی پیرامونی توانسته تا نزدیک به مناسبی قدیمی بودن پلتفرم خود را نهان، و نظر جوانان و خانمها را به خود جلب نماید.
ضمناً نسخه فول اتومات کوییک بدلیل داشتن مواردی نظیر چراغهای روشنایی در روز و رینگهای آلومینیومی ظاهر شیکتری نسبت به نسخه پایه خود دارد.
مشخصات کوییک
زیر کاپوت کوییک همان موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبعی با کد M15 تیبا قرار گرفته است. این پیشرانه که در واقع با اصلاحات اساسی روی انجین پراید گسترش یافته، قادر است در بهترین حالت ۸۷ اسب بخار قوت و ۱۲۸ نیوتنمتر گشتاور تشکیل کند. از مزیتهای پیشرانه M15 میتوان به هزینه نگهداری پایین، دوام قابل قبول و مصرف سوخت متوسط اشاره کرد. یقیناً در این بین نکات منفی همانند کارکرد خشک همراه با صدا و لرزش زیاد در دورهای بالا نیز وجود دارند که گاه سرنشینان را آزار خواهند داد.
برای انتقال قوت نیز دو نوع جعبه دنده در نظر گرفته شده است. اولی همان گیربکس ۵ سرعته دستی قدیمی است که چندان نرم و وران عمل نمیکند اما در کل و به نسبت قیمت عکس العملهای معقولی دارد و دومی جعبه دنده اتوماتیک CVT که محصول شرکت بلژیکی پانچ میباشد و مدتی است روی کوییک و ساینا مورد منفعت گیری قرار میگیرد.
در خصوص گیربکسهای اتوماتیک ضریب مدام (CVT) باید او گفت علیرغم همه انتقاداتی که از نظر افتلذت رانندگی و کندی در ابتدای حرکت به آنها داخل میشود هم چنان در بین خودروسازان محبوب می باشند و به علت ویژگیهای اقتصادی و مصرف سوخت بهینه مورد منفعت گیری قرار میگیرند. این چنین شرکت سازنده جعبه دنده اتوماتیک محصولات سایپا نیز از اعتبار کافی برخوردار میباشد. اما مشکل از جایی اغاز میشود که بخواهیم این جعبه دنده اتوماتیک را با پیشرانه قدیمی و نه چندان قوی M15 کوییک کوپل کنیم؛ چراکه گیربکسهای اتوماتیک ارزان قیمت، ذاتاً پرت انرژی بیشتری نسبت به جعبه دندههای دستی دارند و گیربکسهای CVT نیز بدلیل مکانیسم خاصشان در اغاز حرکت مقداری تاخیر در شتابگیری نشان میدهند؛ خوب ترکیب این دو مورد با یک پیشرانه ۸ سوپاپ ۸۷ اسب بخاری به شتاب و کشش ضعیفتر نسخه اتوماتیک کوییک نسبت به نمونه دندهای منتهی شده است؛ هرچند با دقت به منفعت گیری عموماً شهری و نظر به ترافیک اعصاب خوردکن شهرهای شلوغ میتوان او گفت شتاب ضعیفتر و سر و صدای زیاد تر موتور به زمان شتابگیری در نسخه اتوماتیک در برابر راحتی که در ترافیک به شما هدیه داده میشود کمتر به چشم خواهد آمد. ضمناً برای جعبه دنده CVT کوییک ۴ حالت همانندساز معاوضه دنده هم در نظر گرفته شده که هرچند آنقدرها تفاوتی تشکیل نمیکند اما مقداری به حس لذت رانندگی افزوده است. یقیناً با همه این سخن بگویید ها اگر شتاب ماشین برایتان مهم است هم چنان نسخه دندهای کوییک، انتخاب بهتری برای شما خواهد می بود. یقیناً نه این که آن مدل از نظر شتاب، کارکرد خارق العادهای داشته باشد، اما همینکه کوییک دندهای با وجود قیمت زیاد ارزانتر، از نظر توانمندیهای حرکتی در برابر امثال پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کم نمیآورد راضی کننده است.
مصرف سوخت هم در صورت تنظیم بودن موتور و سالم بودن همه سنسورها (خرابی سنسورها در این نوع موتور مقداری شایع میباشد) تقریباً قابل قبول است. ضمناً مطابق ادعای کمپانی، نسخه اتوماتیک کوییک در هر صد کیلومتر نزدیک به ۰.۵ لیتر زیاد تر از نمونه دندهای میسوزاند که یقیناً در عمل این اختلاف مقداری زیاد تر خواهد شد
مبع