منفعت گیری از هدستهای حقیقت مجازی (VR) علیرغم قابلیتهای دلنشین، میتواند تهدیدی برای سلامت سیستم عصبی ما باشد. وقتی که کاربران در محیط ساختگی این دستگاهها قرار میگیرند، فاصله اجسام از خودشان را متفاوت از حقیقت میبینند که نشأتگرفته از تأثیر عوامل خارجی محیط سهبعدی و مجازی هدست بر فهمیدن انسان است. این چنین منفعت گیری از این هدستها در اسکیتسواری یا رانندگی میتواند سناریوهای غیرمنتظرهای را رقم بزند و شما را در حالتی دیگر همانند رانندگی با ماشین دلخواهتان قرار دهد.
علاوهبراین، از دید هدستهای VR، اجسام امکان پذیر دچار تغییراتی در ابعاد، رنگها و نوع حرکتشان شوند و همینطور رندرهای ویدیویی آنها، نمی توانند با شدت پردازش مغز و چشمانمان تطابق اشکار کنند. بعد نتیجه میگیریم که با وجود قابلیتهای شوقانگیز، فهمیدن محدودیتهای این هدستها و صدمههای آنها برای داشتن یک توانایی لذتقسمت الزامی است. در این مقاله به بازدید این نوشته میپردازیم و حوالی تأثیر هدستهای VR در توانایی کاربران از حقیقت سخن بگویید میگوییم. تا انتها همراه دیجیاتو باشید.
اختلال در امور روزمره
مهم نیست چه زمان وقتی را با هدستهای VR میگذرانید؛ چون با هر بار منفعت گیری از دستگاه، میتوانید صدمههای احتمالی و مشکلات آن را حس کنید. تیم تحقیقاتی بیلنسون (Bailenson) برای بازدید این نوشته، چند روزی به منفعت گیری از متا کوئست ۳ و اپل ویژن پرو، دو هدست حقیقت مجازی محبوب بازار، مشغول شدند و تلاش کردند تا فعالیتهای روزمره خود را همزمان با وجود این دستگاهها روی چشمانشان انجام بدهند. یقیناً که در کنار آنها یک راهنما نیز وجود داشت تا از برخورد کاربر با دیوار یا دیگر اجسام سخت جلوگیری کند.
در طی منفعت گیری از هر دو هدست، کاربران به بیماری همانندساز (نوعی بیماری رایج در تاثییر منفعت گیری از بازیهای ویدیویی در زمان طویل)، سردرد، سرگیجه و حالت تهوع دچار شدند. آنها این چنین فهمیدن نادرستی از فواصل اشکار کرده بودند، دکمههای آسانسور را دورتر از دستانشان میدیدند و نمیتوانستند بهسادگی اسبق غذا بخورند. ولی بهمرور، مغز و ماهیچه افراد به این تغییرات عادت کرد و کار با دستگاه برای آنها راحتتر شد.
اگرچه سازگاری با تغییرات ادراکی، خود راهحل احتمالی این مشکل است، ولی میتواند اثرات غیرمنتظره و بدی را بههمراه بیاورد. وقتی که به این تغییرات عادت میکنید، دیدتان نسبت به دنیای واقعی وارونه بهنظر میرسد و در ادامه بعد از درآوردن هدست از سرتان، فهمید عدم تسلطتان بر محیط اطراف میشوید. از طرفی دیگر، زمان سخن بگویید با دیگر افراد از طریق هدست، حس غیرواقعیبودن را نسبت به آنها اشکار میکنید و اشخاص را همانند آواتارها میبینید. درنتیجه منفعت گیری طویلزمان از این چنین هدستهایی میتواند دید شما نسبت به دیگر شخصیتها را به یک کاراکتر یا آواتار غیرواقعی تقلیل دهد.
توانایی مجازی متفاوت با دنیای واقعی
هر یک از ما در حباب ادراکی خود زندگی می کنیم که توسط اغازهای حسی بی همتا، توانایی های ژنتیکی و تغییرات عصبی شکل گرفته است. با وجود این تفاوتها، ما انسانها نقاط مشترک فرد دیگر هم با یکدیگر داریم که صمیمیت و نزدیکی ما را شکل خواهند داد.
هدستهای VR نقش بهسزایی در تشدید انزوای ادراکی ما دارند و از آنجایی که میلیونها نفر برای زمان طویل مشغول منفعت گیری از این دستگاهها می باشند، حقیقت فیزیکی مشترک ما به حاشیه میرود. هدستهای نامبرده عناصر بصری را نمایش خواهند داد که فقط برای کاربر وجود دارد و مرز بین شواهد عینی و ذهنی را محو میکند. به این علت در دنیایی مجازی که اشیا فاقد عینیت می باشند، پُرکردن شکافهای ادراکی ما چالشبرانگیزتر میبشود.

«جرمی بیلنسون» میگوید که هدستهای حقیقت مجازی قادر به خلق فضای جدیدی برای شما می باشند و نمودها را بنابر انتخابتان برای شما تحول خواهند داد. برای مثال زمان منفعت گیری از متا کوئست ۳، میتوانید با حذف دیوارهای واقعی اطرافتان، صحنههای مجازی گوناگون را جانشین کنید؛ بیلبوردهای تبلیغاتی متعدد خیابانها را محو کنید و مناظر اسایشقسمت و قشنگ را جانشین آنها کنید. اما همه اینها توهمات توافقی می باشند و حتی با حذف افراد بیخانمان از دیدتان هم نمیتوانید حقیقتها را دگرگون ببینید. در ادامه، وی اضافه میکند که مردم با منفعت گیری از هدستهای نامبرده حتی در یک مکان فیزیکی، نسخههای بصری متغیری از جهان را توانایی میکنند و همین نوشته، نقاط مشترک جامعه با یکدیگر را از بین میبرد.
ما ناموافق هدستهای مجازی نیستم و میدانیم که با گذشت زمان، صفحهنمایشها وضوح بهتر و رندر سریعتری خواهند داشت. از طرفی، الگوریتمهای تازه میتوانند اختلاف جاری بین دنیای هدستها و حقیقت را بهحداقل برسانند. اما نگرانی حالحاضر، مقدار منفعت گیری ما از این دستگاهها است. بیلنسون میگوید: «این هدستها شگفتانگیزند؛ اما من باور دارم که ما نیازی به منفعت گیری از آنها برای ساعات طویل طی روز نداریم.»

قابلیتهای علمی-خیالی و احتمالی این هدستها در آینده، دقت کاربران را زیاد تر به خود جلب خواهد کرد. ترجمه درلحظه متون، نمایش اسامی دیگر کاربران، خیابانها و فضای اطراف، راهنمایی در مسیرهای پیادهروی و اراعه لیست خرید شما در سوپرمارکت، جزو مواردی است که انتظار داریم بهزودی در هدستهای حقیقت مجازی ببینیم. حتی امکان پذیر این پیشرفتها بهجایی برسد که بتوانید اشعههای نوری و میدانهای الکتریکی را نیز مشاهده کنید.
اکنون هدستهای کاربردی و جذابی روانه بازار شدهاند که میتوانند رقابت نزدیکی را در این قسمت شکل دهند. ویژن پرو اپل توانسته اهداف اپل در طراحی و کارکرد را تحقق ببخشید و ویدیوها و صدا را باکیفیت اراعه دهد. یقیناً که برچسب قیمتی ۳۵۰۰ دلاریاش، شکوتردیدهایی را در کاربران برای خرید دستگاه به وجود اورده است. متا کوئست ۳ بهنوعی رقیب اپل است که توانسته بخشی از این بازار را به خود تعلق دهد.

اپل و متا امید دارند که دنیای مجازیشان آنقدر دلنشین باشد که شما تعداد بسیاری از اوقات خود را در آنجا سپری کنید، ولی بهتر است زمان کوتاهی را به این نوشته تعلق دهید و به سلامت و اسایش خود فکر کنید تا زندگی باکیفیتتری را در دنیای واقعی داشته باشید.
منبع