جمعه, اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۴

فروش اقساطی تیگارد اختصاصی ماه رمضان | با پرداخت ۲۹۵ میلیون سریع ماشین لاکچری بخرید

مریم یزدانی
16 Min Read


شرکت سانیار موتور، شرایط ثبت نام اقساطی تیگارد X35 به مناسبت فرا رسیدن ایام ماه رمضان را خبرداد.

در این مرحله از فروش اقساطی سانیار موتور، مشتریان می‌توانند ۲۹۵ میلیون تومان از مبلغ خرید ماشین را در زمان ثبت نام، ۱۹۵ میلیون تومان را در زمان زمان ۳۰ روز بعد از ثبت‌نام و مبلغ باقی مانده را با اقساط ۱۲ ماهه یا ۲۴ ماهه یا ۳۶ ماهه پرداخت کنند.

با دقت به بخشنامه فروش اقساطی تیگارد، سند ماشین تا آخر تسویه حساب نهایی، در رهن شرکت خواهد می بود و امکان صلح یا واگذاری ماشین به دیگران نیز وجود نخواهد داشت.

ششتیگارد X35 از لحاظ مشخصات فنی یک ماشین متوسط به حساب می اید؛ چون نه آنقدر ضعیف است که انسان را کلافه کند و نه آنقدر قوی که بتوان به گفتن یک کراس اسپرت از آن یاد کرد. زیر کاپوت این محصول یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با کد A151R2  قرار دارد که با پشتیبانی پرخوران توربو می‌تواند نزدیک به ۱۴۷ اسب‌بخار قوت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تشکیل ‌کند. به نظر می رسد این اعداد برای وزن ۱۳۴۰ کیلوگرمی ماشین کافی باشد و میتوانیم مطمعن داشته باشیم که (حداقل برای منفعت گیری‌های معمول) با کمبودی روبرو نمی‌شود.

گیربکس این ماشین از نوع CVT است که هرچند لذت رانندگی را افت داده اما در قیاس با جعبه‌دنده‌های ضریب مدام قدیمی با دقت بالاتری کار می‌کند. در خصوص مصرف سوخت هم کمپانی عدد ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر (برای شرایط رانندگی ترکیبی) را اظهار کرده که رقم بدی نیست./کاماپرس

بازدید مشخصات فنی تیگارد X35

شرکت سانیار موتور پارسیان، حاصل همکاری دو شرکت بایک (BAIC) چین و دیار ماشین در قالب یک جوینت ونچر است و محصول جدیدی از کلاس کراس اوورهای کوچک شهری رونمایی کرد که X35 نام دارد.

به نظر می‌رسد اعمال تغییرات در شیوه تجارت با خودروسازان چینی در سایه تحریم‌ها و یقیناً تمایل زیاد تر شرکت‌‌های داخلی به مونتاژ محصول در خاک ایران، اخیرا محصولات جدیدی روانه بازار سرزمین کرده است که در سایه آن‌ها، نام‌ خودروسازان جدیدی نیز به گوش می‌رسد. به حرف های مدیرعامل دیار ماشین در آذر ۱۴۰۱، این ماشین در بورس کالا با قیمت حدودی ۹۰۰ میلیون تومان اراعه خواهد شد.

مزایا و معایب

+طراحی قابل قبول و منحصر به فرد

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

+طراحی زیاد دلچسب نمای داخلی

+ظاهری نوین

-منفعت گیری از پیشرانه‌ ۱.۵ لیتری نسبتا متوسط

-منفعت گیری از گیربکس ضریب متغیر (CVT)

-تعلیق محور پیچشی یکپارچه در عقب

تیگارد، یک ترکیب اسمی نادرست

نام تیگارد بدون شک اولین مسئله دلنشین دقت در این محصول است. بر پایه حرف های‌های مسولان شرکت سانیار موتور پارسیان، تیگارد حاصل ترکیبی دو کلمه انگلیسی تایگر و لئوپارد است. اما اینجا مشکلی بزرگ در نامگذاری وجود دارد. اگر نیت ترکیب نام این دو گربه سان وحشی بوده است، بعد ابتدای نام برند باید با به طور “تا…” (تایگارد) اغاز می‌شد تا نماینده کلمه تایگر باشد. از نظر دیگر قسمت دوم این نام که “آرد” خوانده می‌شود نیز بر پایه تلفظ نادرست و ایرانیزه شده کلمه لئوپارد ساخته شده است که صحیح آن به طور لِپِرد است و در نتیجه این نام ترکیبی، باید به طور صحیح به شکل “تایگِرد” تلفظ می‌شد تا نماینده دو کلمه تایگر و لپرد باشد. در نتیجه این نام ترکیبی از دیدگاه تلفظی هم در قسمت اول و هم در قسمت دوم خود با عیب همراه است.

با این وجود بر پایه شکل‌گیری ساختار اسمی شرکت، این ماشین با نام تجاری ثبت شده تیگارد نگارش و خوانده خواهد شد.

مشخصات فنی

با وجود خودروهای جدیدی چون فونیکس تیگو ۸ پرو یا لاماری ایما، چینی‌ها ثابت کردند که می‌خواند بار دیگر خطاهای خود را جبران کرده و در مسیر اصلاح دست بردارند. از این رو، این دو ماشین با پیشرانه‌هایی روانه بازار سرزمین شدند که اکنون نزدیک به ۲۰۰ اسب بخار قوت به همراه دارند و با گیربکس‌هایی غیر از نوع ضریب متغیر (CVT) همراه می باشند.

اکنون X35 با پیشرانه‌ای ۱.۵ لیتری روانه بازار شده است که از دیدگاه توان فنی، خروجی شبیه به نسخه ۱.۵ لیتری نسبتا قدیمی شرکت مدیران ماشین (منفعت گیری شده در تیگو ۷ قدیمی و آریزو ۵ توربو) دارد. از آن قبل، گیربکس‌های ضریب متغیر (CVT) هیچ زمان نتوانستند در بازار ایران و در دل مشتریان جا باز کنند. با این حال تنها انتخاب در X35، همین نسخه اتوماتیک ضریب متغیر است. با این وجود صنعت مونتاژ خودروهای چینی در خاک ایران با آنچنان شدت و قدرتی پیشرفت نمی‌کند که نگرانی‌های تیگارد را در رقابت با دیگر کراس اوورهای اقتصادی به همراه داشته باشد. از این رو این ستاپ فنی هم چنان درخور کلاس و درخور بازه قیمت است.

اشتباه دلنشین فرد دیگر که در کاتالوگ رسمی ماشین به چشم می‌خورد، گفتن نام سیستم تعلیق چند نقطه‌ای (Multi-Link) در محور عقب است که در حقیقت از نوع محور پیچشی یکپارچه ساده است. این سیستم بدون تردید ساده‌ترین و ارزان قیمت‌ترین سیستم تعلیق مورد منفعت گیری در خودروهای کلاس اقتصادی است که یقیناً چینی‌هایی چون برخی مدل‌های MVM، زمان‌ها است که از آن منفعت گیری نمی‌کنند.

از آن دلنشین‌تر، عدم اراعه ابعاد و اندازه‌های دقیق خارجی محصول در کاتالوگ رسمی شرکت است که طبق معمول از ابتدایی‌ و ساده‌ترین اطلاعاتی است که باید در یک کاتالوگ ماشین به مشتری اراعه شود. به همین علت ابعاد خارجی ماشین از رسانه‌های خارجی تامین شده است.

مشخصات کلی


















نوع موتور

بنزینی انژکتوری

حجم موتور

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربو

قوت

۱۴۷ اسب بخار

گشتاور

۲۱۰ نیوتون.متر

گیربکس

ضریب متغیر اتوماتیک (CVT)

محور محرک

جلو

شتاب

نزدیک به ۱۱.۰ ثانیه

شدت

مصرف سوخت

نزدیک به ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

نوع بدنه

کراس اوور سایز کوچک شهری

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها












طول

۴۳۲۵ میلی‌متر

عرض

۱۸۳۰ میلی‌متر

ارتفاع

۱۶۴۰ میلی‌متر

فاصله محورها

۲۵۷۰ میلی‌متر

وزن خالص

۱۳۲۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

حجم مخزن سوخت

۴۶ لیتر

قطر رینگ

۱۷ اینچ

آپشن ها و امکانات










































کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل شدت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تحول لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی تیگارد X35

به طور کلی و عمومی، تیگارد X35 را باید در کلاس کراس اوورهای کوچک اقتصادی، یک گزینه قشنگ در بازار ایران دانست. المان‌های طراحی به کار رفته در این ماشین نظیر باریکی نسبی چراغ‌های جلو و اتصال آن‌ها به جلوپنجره ترکیبی کرومی/مشکی پیانویی و صد یقیناً چراغ‌های LED سیستم روشنایی در روز، المان‌های نسبتا نو و منحصر به فرد می باشند و جسارت ظاهری بسیاری برای خودرویی از این کلاس به همراه دارند.

در نمای جانبی، منفعت گیری کم اما مدام از دامن پلاستیکی در اطراف قسمت پایینی ماشین، آن را جایی بین یک شاسی بلند و یک کراس اوور شهری ساده نگه‌می دارد و برش تزئینی باریک شده ستون C، تنها نمود بصری این نما است. در قسمت انتهایی ماشین اما ناظر منفعت گیری از چراغ‌های کشیده و تیز افقی هستیم که گرافیک طراحی آن به طور سه بعدی و نوین است که در سبکی شبیه به نمای جلو، با یک قطعه کرومی در بین چراغ‌ها کامل می‌شود. به طور عمومی، نمای خارجی تیگارد X35 شباهت‌های محسوسی به کراس اوورهای تازه خانواده پژو (مخصوصا ۲۰۰۸) دارد که احتمالا تنها از نزدیک بتوان آن‌ها را حس کرد.

طراحی داخلی تیگارد X35

نمای داخلی از دیدگاه کیفیت متریال تعریف چندانی ندارد اما باید اعتراف کرد که برای خودرویی اقتصادی از این کلاس، سبک طراحی این نما و نوع چیدمان ادوات، به واقع منحصر به فرد و قشنگ است. داشبرد ماشین کاملا نامتقارن است که در وسط با تریم نقره‌ای مات پوشیده شده است. داشبرد در قسمت وسط در اتصال به کنسول میانی اندکی زاویه دارد و سبکی راننده محور گونه به نمایش می‌گذارد. فرمان سه شاخه ماشین هیچ تلاشی برای اراعه نمود اسپرت ندارد و نشانگرهای آنالوگ پشت فرمان نیز برای این کلاس در بازار امروزی، اندکی قدیمی نمود می‌کنند. نمایشگر ۸.۰ اینچی مولتی مدیا به سبکی سرگردان (شبیه به طراحی نمایشگرهای به کار رفته در محصولات پنح سال تازه بی ام و) در بالای مرکز داشبرد قرار گرفته و مجموعه ادوات کنترلی سیستم‌ تهویه مطبوع، در قالب سه مجموعه کلید مجزا، با طراحی زیاد منحصر به فرد و قشنگ درست در بالای اهرم دنده و در دسترس سرنشینان جلو قرار داد. این چنین ادغام کلید‌های سیستم مولتی مدیا در تریم مشکی پیانویی وسط داشبرد، ترکیب سادگی و کاربرد را در بیشترین حد ممکن نگه ‌داشته است.

نمای داخلی با ترکیب متنوعی از نقره‌ای مات، مشکی پیانویی براق و الگو‌های مطرح‌دار پوشیده شده است اما اگر این نمای داخلی در ساختاری دو رنگ به بازار اراعه می‌شد، بدون تردید نمود‌ای به مراتب گیراتر، لوکس‌تر و فراتر از کلاس را به نمایش می‌گذاشت.

سخن نهایی

تیگارد X35 در بازار ایران با رقبایی چون جک S3، مدیران ماشین تیگو ۵، MVM X33S AT سرشاخ می‌شود که یقیناً به علت داشتن سبک طراحی نوین‌تر، به خوبی در بازار جا باز می‌کند. این کراس اوور شهری تا این مدت به طور رسمی قیمت‌گذاری نشده است اما پیش‌بینی‌ها خبر از قیمت کم‌تر از یک میلیارد تومان و جایی بین ۷۵۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان می‌دهد که در سبد خودروهای هم رده خود در بازار می‌ایستد.

تیگارد X35 یک ماشین خوش رخ اقتصادی و مناسب در بازار کمتر از یک میلیارد تومان است اما شیوه دقیق قیمت‌گذاری و نوع اراعه آن به بازار، به شدت در پیروزی یا ناکامی این ماشین در این کلاس و بازه قیمتی، زیاد تاثییر گذار خواهد می بود.

 



مبع
Share This Article