پروژه خودروی اپل که به «Titan» نیز معروف می بود، انگارً بعد از ۱۰ سال و صرف میلیاردها دلار هزینه لغو شد. اپل برنامههای بلندپروازانهای برای خودروی الکتریکی خود داشت؛ همانند داشتن یک سیستم رانندگی کاملاً خودکار. گزارشی تازه میگوید که برای تحقق این کار، کوپرتینوییها تراشهای معادل چهار M2 Ultra را گسترش داده بودند.
به گزارش 9to5Mac، «مارک گرمن»، خبرنگار بلومبرگ، در یک سوال و جواب او گفت که تیم اپل سیلیکون تا قبل از لغو این پروژه، «بهشدت» مشغول کار روی آن می بود. به حرف های این روزنامهنگار، کوپرتینوییها تلاش بسیاری برای گسترش «مغز هوش مصنوعی» این ماشین انجام داده بودند. برای این منظور، مهندسان اپل یک تراشه سیلیکونی را سفارشیسازی کرده بودند.
تراشه خودروی اپل معادل چهار تراشه M2 اولترا می بود
این تراشه تازه قدرتی معادل چهار تراشه M2 Ultra (قدرتمندترین تراشه اپل تا به امروز) در کنار هم داشت. یک تراشه M2 Ultra متشکل از ۱۳۴ میلیارد ترانزیستور است و پردازنده ۲۴ هستهای، یک GPU با حداکثر ۷۶ هسته و یک موتور عصبی ۳۲ هستهای دارد. M2 Ultra در نسل جاری مک استودیو و مک پرو وجود دارد؛ به این علت تراشه خودروی اپل بهلحاظ تئوری میتوانست دارای ۵۳۶ میلیارد ترانزیستور باشد.
مسئله دلنشین این است که گرمن میگوید گسترش این تراشه تازه، قبل از توقف پروژه «اپل کار»، تقریباً به آخر رسیده می بود؛ یقیناً این کمپانی میتواند مجدداً از این تراشه تازه برای پروژههای آینده منفعت گیری کند.
اپل از سال ۲۰۱۴ به سرپرستی «تیم کوک»، روی پروژه Apple Car فعالیت میکرد. در طول ۱۰ سال قبل، این شرکت ایدهها و مثالهای اولیه مختلفی را آزمایش کرده می بود. گزارشها نشان خواهند داد که کوپرتینوییها حتی با مرسدس بنز، فورد، فولکس واگن، مک لارن و تسلا برای ساخت ماشین اختصاصی مذاکره کرده بودند.
بااینحال، با دقت به چالشهای گوناگون، اپل در این پروژه تجدیدنظر کرد و انگارً به ساخت خودروی اختصاصی خود آخر داد. این پروژه سالانه نزدیک به ۱ میلیارد دلار برای این شرکت هزینه داشت.
منبع