به گزارش آفتاب شرق
بر پایه گزارش «دیوار»، ۶۲ درصد از آگهیهایی که در دستهبندیهای «کالایی» در سال ۱۴۰۲ انتشار شدهاند، مربوط به کالاهای دستدوم بودهاند. دستهبندیهای کالایی شامل چهار دسته مهم «کالای دیجیتال»، «خانه و آشپزخانه»، «سرگرمی و فراغت» و «وسایل شخصی» میشود. در دستهبندیهای دیگر، یا تفکیک نو و دستدوم کاملاً بیمعنی بوده است یا کالاهایی اندوختهای همانند املاک و ماشین می باشند که خریدوفروششان در محدوده اقتصاد چرخشی قرار نمیگیرد.
مفهوم «اقتصاد چرخشی» در سالهای تازه بهگفتن راهحلی تحولآفرین برای رشد پایدار موردتوجه قرار گرفته است. اقتصاد چرخشی بر منفعت گیری هرچه زیاد تر از محصولات، مواد و منبع های پافشاری کرده و سیستمی را تشکیل میکند که در آن ضایعات به حداقل میرسد و منبع های بهطور مداوم منفعت گیری مجدد یا بازیافت خواهد شد.
کالاهای دیجیتال بیشترین سهم را از اقلام دستهدوم آگهیشده در دیوار داشتهاند و ۷۳ درصد کل آگهیهای این دسته مربوط به کالاهای دستدوم بوده است. ۹۲ درصد تلویزیونها و ۸۷ درصد لپتاپهایی که در سال قبل در دیوار آگهی شدهاند، اقلام دستدوم بودهاند. خریدوفروش این دستگاهها معادل جلوگیری از انتشار کردن ۹۳ میلیون کیلوگرم دیاکسید کربن در طبیعت است. یقیناً باید این مسئله را درنظر داشت که همه این آگهیها تبدیل خرید وفروش نمیشود.

۷۳ درصد موبایلهای آگهیشده را هم دستگاههای دستدوم راه اندازی خواهند داد. خریدوفروش تلفنهای همراه در سال قبل از طریق آگهیهای دیوار علتصرفهجویی در ۱۱۱ میلیون لیتر آب شده است. این چنین جلوی انتشار کردن بیشتر از ۶ میلیون کیلوگرم دیاکسید کربن گرفته شده است.
علاوهبراین، ۶۶ درصد کنسولهای بازی آگهیشده در سال قبل اقلام دستدوم بودهاند که قسمت قابلتوجهی از آنها از طریق دیوار خرید وفروش شده است. تشکیل این تعداد کنسول معادل انتشار کردن بیشتر از ۲۸ میلیون کیلوگرم دیاکسید کربن و منفعت گیری از بیشتر از ۵۶ تن پلاستیک است.
دیوار میگوید با ۵۳ میلیون کاربر توانسته این سهم را در رونق اقتصاد چرخشی ایفا کند.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی
منبع