جمعه, اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۴

آیا پروژه اراعه خودروهای برقی به بازار ایران ناکامی خورده است؟_آفتاب شرق

مریم یزدانی
3 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

وزارت صنعت، معدن و تجارت در بهار ۱۴۰۲ ناظر یک جابجایی می بود. فاطمی‌امین که طرفدار تشکیل داخل و اراعه ماشین از طریق سامانه یکپارچه می بود، از منصب وزارت عزل شد و جای او را عباس علی‌‌آبادی گرفت. عباس علی‌آبادی به علت مدیریت چندین ساله گروه مپنا، علاقه قابل توجهی به واردات خودروهای برقی داشت. او تلاش کرد از طریق واردات تاکسی‌های الکتریکی، مشتریان ایرانی را به خرید خودروهای برقی ترغیب کند. با این حال به نظر می‌رسد که پروژه اراعه خودروهای برقی در کمتر از یک‌سال به مرحله ناکامی رسیده است.

این چنین بخوانید: تحویل نخستین سری از آریزو ۵ برقی انجام شد + عکس

ناکامی چندجانبه خودروهای برقی در بازار ایران

طی هفته‌های قبل اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، ناظر اراعه خودروهای الکتریکی در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی بودیم. این خودروها توسط شرکت‌های گوناگون به سرزمین داخل شدند و قرار می بود تا به گفتن تاکسی مورد منفعت گیری قرار گیرند. عدم استقبال رانندگان تاکسی و شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر از این خودروها، علتشد تا واردکنندگان ناچار به فروش آن‌ها به مشتریان شخصی شوند. قیمت تاکسی‌های برقی چند برابر محصولات داخلی همچون سورن پلاس یا ساینا S است و یقیناً مشوق خاصی نیز برای خرید تاکسی‌های برقی وجود ندارد.

  یقیناً مشتریان نیز از این خودروها استقبال نکردند. منبع های گوناگون از فروش کمتر از ۱۰۰ دستگاه ماشین الکتریکی در قالب سامانه یکپارچه خبر خواهند داد؛ موضوعی که نشان از ناکامی اراعه خودروهای برقی در ایران دارد.

پیش از این و در ابتدای مطرح نوشته واردات خودروهای برقی به ایران، تعداد بسیاری از کارشناسان حوزه ماشین و انرژی نسبت به نبوده است زیرساخت ملزوم برای منفعت گیری از این خودروها هشدار داده بودند. نبوده است ایستگاه‌های شارژ و این چنین خدمات بعد از فروش برای خودروهای الکتریکی، هیچ علت منطقی را برای خرید آن‌ها باقی نمی‌گذارد. این چنین خودروهای برقی برای دلالان و اندوخته‌گذاران بازار ماشین دلنشین نیستند، چرا که به شدت گران‌ می باشند و جامعه خریداران آن‌ها محدود است.

در آخر باید به این مسئله اشاره کرد که شرایط خودروها در بازار ایران متفاوت از دیگر بازارها است. مالکان و خریداران ناچار می باشند تا خودروهای قدیمی را چندین دفعه تعمیر کرده و مورد منفعت گیری قرار دهند. این مساله تنها برای خودروهای اقتصادی رخ نمی‌دهد و حتی خودروهای لوکس نیز به این مشکل دچار می باشند. به این علت تا وقتی که مشتری از تعمیرپذیری خودروهای برقی مطمعن نداشته باشد، اراعه آن‌ها در قالب تاکسی یا ماشین شخصی با عدم تقاضا روبه رو خواهد شد.

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار



منبع

Share This Article