به گزارش آفتاب شرق
یکی از مهمترین تمرکزهای گسترشدهندههای بازیهای جهان باز این است که یک دنیا واقعی و ایمرسیو بسازند تا در آن غرق شوید. بازیسازها دائما در حال گسترش مرزهای خود می باشند تا واقعگرایی را در بازیهای خود افزایش دهند. یکی از بهترین راه حلهایی که میتوانند از طریق آن این کار را انجام بدهند، این است که یک بازی عکس العملپذیر نسبت به عمل های بازیکن بسازند. برای همین اگر شما عکس العملپذیرترین بازیهای جهان باز را نگاه کنید، میتوانید چندین مورد از بهترین بازی جهان باز را هم در آنها ببینید.
بازیهای بسیاری می باشند که از وقایع و رویدادهای مختلفی منفعت گیری میکنند تا از طریق آن به کارهای شما عکس العمل نشان دهند. اما برخی از آنها می باشند که این کار را به زیباترین و خلاقانهترین روش ممکن انجام خواهند داد. با پیشرفت تکنولوژی و بهبود تجهیزات گیمینگ، دست گسترشدهندهها برای ساخت این چنین بازیهایی بازتر از همیشه است. بعد در ادامه با ویجیاتو همراه باشید تا با هم بازیهای جهان باز که نسبت به اعمال بازیکن عکس العمل نشان خواهند داد را معارفه کنیم.
Dying Light 2
اولین بازی از این مجموعه، یعنی Dying Light، قرار می بود که یک دنیای عکس العملپذیر نسبت به اعمال بازیکن داشته باشد. ولی سپس از انتشارش فهمید شدیم که اصلا اینگونه نبوده است. اعتراض طرفداران بازی علتشد که در نسخه دوم این بازی ناظر وجود یک دنیا به شدت عکس العملپذیر باشیم که در آن تک تک کارهای بازیکن، اثری بزرگ روی دنیا میگذارد.
شما در طول داستان بازی تصمیمات بسیاری میگیرید و در دنیای بازی دشمنان و دوستان خود را انتخاب میکنید. مطابق این تصمیمات است که داستان بازی پیش میرود و شما از بین گروههای مختلفی که در بازی وجود دارد، متحدان خود را انتخاب میکنید. ماموریتها، داستان، سلاحها و ویژگیها و تعداد بسیاری از موارد دیگر با این انتخاب شما تعیین خواهند شد.
Middle-earth: Shadow Of War

سیستم Nemesis در این بازی یک نوآوری عالی می بود که منتقدان و طرفداران بسیاری اشکار کرد. این سیستم یکی از مکانیکهای مهم کل بازی و گیمپلی هستهای آن را تعریف میکرد. جدا از این که شما از این مکانیک خوشتان بیاید یا نه، نمیتوانید تکذیب کنید که این سیستم یکی از عکس العملپذیرترین بازیهای جهان باز را خلق کرد. شما از طریق مبارزه با مقامداران اورکها در این بازی میتوانستید جایگاه قوت و توانایی این اورکها را تحول دهید. اکنون علاوه بر این، هر اورکی هم ویژگیهای شخصیتی خودش را داشت و ممکن می بود به سود یا به زیان شما باشد که به مقام بالاتری برسد.
همه اورکهای این بازی اسم دارند و رویارویی با شما را به یاد خواهند سپرد. برای همین ناکامی یا پیروزی در روبه رو آنها میتواند عواقب گوناگون و متغیری داشته باشد. قوت، ظاهر و حتی نفوذ این اورکها از طرق مبارزه با شما عوض خواهد شد و امکان پذیر که یک اورک از یک کاپیتان ساده به یک ژنرال ارتقا اشکار کند، تنها از طریق مبارزه با شما. استودیو Monolith Productions با این نوآوری مکانیکهای گیمپلی را منقلب کرد و قرار است از این سیستم در بازی بعدی خود هم منفعت گیری کنند.
inFamous 2

استودیو ساکرپانچ با ساخت مجموعه inFamous معروف شد. مرحله های ساخت این بازیها بیشتر از یک دهه قبل از اغاز ساخت گوست آو سوشیما اغاز شد و تعداد بسیاری از طرفداران عاشق داستان این بازیها شدند. این بازیها جزو معدود بازیهایی می باشند که به بهترین شکل ممکن روی سیستم کارما و اخلاقی گیمپلی اصرار میکنند و سخن بگوییدهای شما در این بازیها تاثییر بسیاری روی خروجی آن خواهند داشت.
حرکت NPCها با شما تحول خواهد کرد و جوری که با شما سخن بگویید میکنند کاملا متفاوت خواهد می بود. جدا از آن، ساختمانهای شهر هم دستخوش تحول خواهد شد. اگر شما تصمیم بگیرید که شرورانه بازی کنید، کم کم شهر متروکه و ساختمانهای آن خالی خواهند شد. اگر هم بخواهید به گفتن یک قهرمان خوب بازی کنید، میبینید که ساختمانهای ناتمام کم کم ساخته خواهد شد و شهر زیباتر میشود. در نهایت هم شما پایانی را خواهید دید که لیاقتش را دارید. با دقت به نحوه بازی کردن خود، به یک پایانی میرسید که احتمالا انتظارش را نداشته باشید.
Fallout: New Vegas

در بازی نیو وگاس هم، همانند دیگر بازیهای این مجموعه، باید تصمیماتی بگیرید که در روال کلی بازی تاثییر خواهند گذاشت. این بازی عکس العملپذیری بسیاری دارد و رویدادهای درون بازی کاملا وابسته به عمل های شما در آن می باشند. یکی از بهترین مثالهای این چنین سیستمی این است که شما اگر به یک گروه از بازی بپیوندید، کم کم با آنها میتوانید شهرهای بقیه را فتح و سرنوشت دنیا را عوض کنید.
حتی این که شما با چه سرعتی ماموریتها را انجام میدهید هم مهم است. در این بازی شدت انجام ماموریتهای میتواند فرق بین رونق، خرابی و یا نابودی کامل یک شهرک باشد. همانند دیگر بازیهای نقش آفرینی بتسدا، در این بازی همراهان شما امکان پذیر کشته شوند و یا برای همیشه شما را ترک کنند.
Disco Elysium

احتمالا از نظر فنی این بازی یک گفتن جهان باز نباشد، ولی این بازی یک نقشه زیاد بزرگ دارد که در آن میتوانید آزادانه بگردید و هر کاری که میخواهید را انجام دهید. یقیناً باید اول یک سری ماموریت انجام دهید، ولی سپس از آن میتوانید. شما در این بازی در نقش یک کارآگاه بازی میکنید و باید یک سری معما و پرونده گوناگون را حل کنید. همه دنیا اطراف شما هم با دقت به روال حل این معماها تحول میکند و قسمتهای گوناگون شهر امکان پذیر به دست گروههای مختلفی بیفتد، خراب شود و یا بازسازی شود.
یقیناً جدا از این موارد، جان NPCها هم به طور کامل در دست شما است. این که شما تصمیم بگیرید که از چه سیستم سیاسیای حمایتمیکنید هم میتواند در جان این افراد دخیل باشد. در کل اگر خواستید این بازی را امتحان کنید، حتما حواستان به تک تک تصمیمهایی که میگیرید باشد. این تصمیمات میتوانند سرنوشت همه افراد درون بازی را عوض کنند.
The Witcher 3: Wild Hunt

بازی The Witcher 3 یکی از بزرگترین و زیباترین دنیاهای آزاد را دارد و در آن میتوانید به راحتی هزاران ماموریت و ماجرا گوناگون اشکار کنید و در آنها شرکت کنید. این بازی سرشار از تصمیمات مختلفی است که در سرنوشت شما و دوستانتان دخیل است. در طول داستان بازی، شما با سوالهای مختلفی روبه رو میشوید که جواب آنها یا اصلا اهمیتی ندارد، یا سرنوشت همه افراد داخل بازی را تحول میدهد. طبیعتا این بازی آخرهای مختلفی هم دارد و این تصمیمات شما در طول بازی تعیین خواهند کرد که شما به کدام یک از این آخرها خواهید رسید.
Red Dead Redemption 2

یکی از نوآورانهترین و بزرگترین و عکس العملپذیرترین بازیهای جهان باز که میتوانید اشکار کنید، بازی Red Dead Redemption 2 است. در طول این بازی، محیط و NPCها با کارهای شما تحول خواهند کرد. مهمترین قسمت این عکس العملپذیری هم مکانیک شرافت یا Honor بازی است. این سیستم تغییرات زیاد بزرگی را درون ماموریتها و داستان مهم بازی تشکیل میکند، با این حال تاثییر آن را روی کارهای عادی در بازی هم میتوانید ببینید. شما باید در طول بازی به خودتان، اسبتان و کمپی که درونش زندگی میکنید رسیدگی کنید. اگر این کار را نکنید، به آهستگی خرابی و کثیفی تک تک این موارد را خواهید دید. در کل این بازی احتمالا یکی از بهترین گزینههای مدرن این سبک باشد و قطعا قیمت تواناییاش را دارد.
Baldur’s Gate 3

یکی از بهترین مثالهای ممکن برای عکس العملپذیرترین بازیهای جهان باز Baldur’s Gate 3 است. در این بازی شما به معنی واقعی کلمه آزادی کامل دارید. تفکرات شما، ظاهر شما و یا حتی نحوه بازی کردنتان میتواند روی تک تک جزئیات کوچک و بزرگ بازی تاثییر بگذارد. برای مثال اگر شما به یک کودک در مرحله های اولیه بازی پشتیبانی کنید، امکان پذیر از طرف دوستانشان یک انگشتر زیاد خوب دریافت کنید. این نوشته احتمالا کوچک به نظر برسد، ولی در اواخر بازی همین کار کوچک به کارتان خواهد آمد.
متاسفانه این بازی به قدری بزرگ است و همه تکههای آن به هم متصلند که نمیتوان بخشی از آن را مثال زد و توانایی بازی را برای شما خراب نکرد. تنها این نوشته را بدانید که اگر میخواهید Baldur’s Gate 3 را بازی کنید، حواستان باید به حتی نحوه راه رفتن خودتان هم باشد چون امکان پذیر که یک اتفاق زنجیره وار را رقم بزند و سرنوشت همه جهان را عوض کند. به هر حال الکی نیست که این بازی بیشتر از ۱۷ هزار آخر گوناگون دارد.
Skyrim

احتمالا دیدن نام اسکایریم در این لیست مقداری شگفت باشد، ولی این بازی قطعا یک جایگاهی در این لیست دارد. اسکایریم یکی از قدیمیترین بازیهای نقشآفرینیای است که تا این مدت هم هزاران بازیکن و طرفدار دارد. شما در این بازی به گفتن یک جنگجو بازی میکنید که تصمیم دارد یک پیشگویی را به حقیقت تبدیل کند و دنیا را از شر چندین اژدها ترسناک نجات دهد.
بازی به این که شما به چه روشی ماموریتها را انجام میدهید کاری ندارد و صدها راه جلو شما میگذارد. شما میتوانید مخفیانه بازی کنید، میتوانید با جادو پیش بروید و میتوانید با زرهای سنگین و رو در رو با دشمنان خود مبارزه کنید. در طول بازی شما با گروههای مختلفی آشنا میشوید و با دقت به تصمیماتی که میگیرید میتوانید سرنوشت سرزمین اسکایریم را تحول دهید. شما میتوانید همه شهرهای این قاره را به آتش بکشید و در بین درگیریها با اژدهایان، یک جنگ داخلی هم راه بیندازید. میتوانید هم مسیر دیپلماسی را پیش بگیرید و اختلافات بین نژادهای این بازی را از بین بردن کنید. این که از کدام مسیر میخواهید پیش بروید با خود شما است.
The Outer Worlds

بازی The Outer Worlds یک نقشآفرینی شاهکار است که به بازیکنان این اجازه را میدهد تا به هر شکلی که دلشان میخواهد بازی را توانایی کنند. این بازی که توسط استودیو معروف ابسیدیان ساخته شده است، یک دنیا آینده را به عکس میکشد که در آن شرکتها بر همه جهان حکومت میکنند. دنیا عکس العملپذیر این بازی علتمیشود که کارهای شما هم بر داستان و هم بر دنیا بازی اثری مستقیم بگذارند. یکی از بهترین مثالهای این مورد این است که شما میتوانید وجود ارتش و نظامیان را با دقت به کارهای خود تحت تاثییر قرار دهید.
شما میتوانید بین چندین گروه گوناگون در بازی یکی را انتخاب کنید و به آن وفادار باشید. این کار علتمیشود که دوستیها و روابطی که شکل میدهید اثری مستقیم بر روی داستان و توانایی شخصی شما داشته باشد. حتی ماموریتهای جانبی بازی هم از این طریق تحول میکنند و این نوشته علتمیشود که هر فردی یک توانایی متفاوت از این بازی داشته باشد.
زیاد تر بخوانید:
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی