شنبه, اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۴

خیز ۵ هزار میلیارد تومانی خانومی در بازار زیبایی ایران_آفتاب شرق

مریم یزدانی
9 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

فروشگاه اینترنتی «خانومی» به دهمین سال فعالیت خود رسید. این کسب‌وکار با شعار «به‌خاطر خودت» از مشتریانش می‌خواهد به زیبایی و مراقبت از خودشان اهمیت بدهند. «مسعود شاهمرادی» و همسرش «سارا میرسالاری»، بنیان‌گذاران خانومی، می‌گویند در سال جاری سرویس‌های متنوعی را از «داروخانه خانومی» تا سرویس «بیوتی‌ادز» گسترش خواهند داد. 

محصولات مراقبتی، پرفروش‌تر از محصولات آرایشی 

به گزارش دیجیاتو، بنیان‌گذاران خانومی، ادعاها درمورد مصرف زیاد لوازم آرایشی در ایران را زیر سوال می‌برند. شاهمرادی، مدیرعامل خانومی، در این باره می‌گوید: «همیشه اولین‌چیزی که درمورد صنعت زیبایی به ذهن می‌آید قسمت آرایشی است اما روندهای جهانی مشخص می کند که ۴۰ درصد صنعت زیبایی در قسمت مراقبت پوست فعال است و با افزودن مراقبت مو، بیشتر از ۵۰ درصد این صنعت در دست محصولات مراقبتی است.»

آمارهای فروشگاه خانومی درمورد ایران هم مشخص می کند با این که فقط ۲۶ درصد از محصولات اراعه‌شده در این فروشگاه اینترنتی مربوط به محصولات مراقبت پوستی می باشند پرفروش‌ترین محصولات این فروشگاه با سهم ۵۲ درصدی همین محصولات می باشند.

میرسالاری درمورد ایده خانومی می‌گوید: «بیشتر از ۸۰ درصد تصمیم‌گیری خرید را در خانوار خانم‌ها انجام خواهند داد؛ درحالی‌که به‌صورت سنتی تولیدکنندگان هیچ‌زمان به حرکت مخاطب خانم دقت نشان نداده‌اند. بااین‌حال باید در نظر داشته باشیم که خانم‌ها کالای آرایشی و بهداشتی را به‌خاطر خودشان مصرف می‌کنند. ما هم بر همین قضیه تمرکز کرده‌ایم.»

اگر به ایده اندوخته نرسانیم، خفه می‌شود

خیز ۵ هزار میلیارد تومانی خانومی در بازار زیبایی ایران آفتاب

شاهمرادی در او مباحثه با دیجیاتو درمورد مسیر ده‌ساله‌ای که این کسب‌وکار طی کرده است، می‌گوید: «من معتقدم اصولاً اگر می‌خواهیم تصمیمی بگیریم باید ۱۰ ساله تصمیم بگیریم و سریعتر از این زمان اصلا نمی‌توانیم به نتیجه برسیم. اولین نقطه عطف خانومی در این ۱۰ سال، تصمیم‌گیری برای اغاز می بود. بزرگ‌ترین تصمیم هم این می بود که داخل حوزه‌ای بشویم که بازار خوبی داشته باشد و این بازار به قدری بزرگ باشد که قیمت کوششکردن داشته باشد.»

او جذب اندوخته در سال ۱۳۹۸ را از دیگر نقاط عطف این کسب‌وکار می‌داند و معتقد است که «اگر نتوانیم به موقع به ایده‌ای که داریم، اندوخته برسانیم، ایده‌مان را خفه کرده‌ایم.»

سهم ۳۳ درصدی «خانومی» از بازار آنلاین صنعت زیبایی

شاهمرادی درمورد حالت صنعت زیبایی در ایران می‌گوید: «شبیه روندهای جهانی، در ایران هم فروش آنلاین محصولات زیبایی رشد کرده است و این، چیزی از سهم گالری‌ها کم نکرده است اما مردم کمتر و کمتر محصولات زیبایی را از فروشگاه‌های غیرتخصصی می‌خرند و این سهم دارد به بازار آنلاین منتقل می‌شود.»

بنابر آمار این کسب‌وکار، فروش محصولات زیبایی در ایران در سال ۱۴۰۲ نزدیک به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ این سهم به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برسد. در این بین، در سال ۱۴۰۲ سهم فروش آنلاین این محصولات در ایران ۴ درصد بوده است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ به نزدیک به ۶ درصد برسد.

سهم خانومی از کل بازار محصولات زیبایی در ایران یک درصد است و پیش‌بینی شده است که تا آخر ۱۴۰۳ به ۱.۹ درصد برسد. این سهم در بازار آنلاین ۳۳ درصد است.

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

رکورد ۴۰ میلیاردی فروش در «بلک‌بیوتی»

1718432638 926 خیز ۵ هزار میلیارد تومانی خانومی در بازار زیبایی ایران آفتاب

«خانومی» می‌گوید تا سال ۱۴۰۲ تعداد کل کاربرانش ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده‌اند و مشتریانش به بیشتر از یک میلیون و ۳۴۰ هزار نفر رسیده‌اند که نشان‌دهنده رشد ۵۶ درصدی مشتریان در قیاس با سال ۱۴۰۱ است. 

فروش خانمی در سال ۱۴۰۲ یک‌هزار میلیارد تومان بوده است و مقصد سال ۱۴۰۳ خود را ۵ هزار میلیارد تومان اظهار کرده است. تعداد سفارشات نیز در سال ۱۴۰۲ به ۹۰۰ هزار خواست رسیده است. 

پرفروش‌ترین روزهای خانومی، ۳۰ آبان تا ۶ آذر ۱۴۰۲ و در جریان کمپین «بلک‌بیوتی» بوده است. این کسب‌وکار سوم آذر سال قبل رکورد بیشتر از ۴۰ میلیارد تومان فروش را ثبت کرد.

۴۴.۰۵ درصد مشتریان «خانومی» ساکنان استان تهران می باشند و ۵۵.۹۵ درصد مشتریان در استان‌های دیگر ساکن می باشند. «خانومی» کمترین مشتریان را در استان‌هایی دارد که سهم قاچاق در آن‌ها زیاد تر است.

چالش نگهداری کسب‌وکار

شاهمرادی درمورد چالش‌های این شرکت می‌گوید: «در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به چالش‌های نگهداری کسب‌وکار رسیده بودیم. در این سال‌ها چالش‌های بسیاری داشتیم. در سال ۱۳۹۷ قانون منع واردات کالای خارجی نقل شد. در این شرایط تلاش کردیم این را یک زمان ببینیم. به این فکر کردیم که برندهای داخلی زیاد زیاد تر به رسانه و معارفه محصولاتشان نیاز دارند. ما تمرکز خود را بر تشکیل داخل گذاشتیم و مأموریت خود را نه فقط فروش که معارفه تولیدکنندگان هم می‌دیدیم. سال ۱۳۹۸ اندوخته‌گذار به ما اضافه شد و به سراغ از بین بردن چالش‌های واقعی رفتیم.»

در سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۸۵ درصد کالاهایی که در این فروشگاه اراعه می‌شد، واردات رسمی برندهای خارجی می بود. با متوقف‌شدن فعالیت واردکنندگان رسمی، این سهم تحول کرد و در انتهای سال ۱۴۰۲، کمتر از ۱۵ درصد محصولات اراعه‌شده در خانومی وارداتی بوده‌اند. به حرف های بنیان‌گذاران خانومی، درصورت تداوم شرایط جاری، امسال کالاهای خارجی به‌صورت کامل از این فروشگاه حذف خواهد شد.

مدیرعامل خانومی اضافه می‌کند: «ما علی‌رغم همه ناملایمات در سال ۱۴۰۱، به این فکر می‌کردیم که چطور می‌توانیم قیمت تشکیل کنیم. همه تلاش خود را کردیم تا ضعف‌های خود را ببینیم و رفع‌کردن آن‌ها علتشد این چنین خیزی در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برداریم.»

۵۵ درصد بازدیدکنندگان فروشگاه فیزیکی، از آن خرید می‌کردند

او درمورد حالت «خانومی» بعد از ناآرامی‌های شهریور ۱۴۰۱ می‌گوید: «در سال ۱۴۰۱ ما اولین وجود آفلاین خود را داشتیم اما در مهر ۱۴۰۱ همه حوزه‌های ما تعطیل شد. در مهر ۱۴۰۱ فروش ما ۸۸ درصد افت یافت و ناچار به تعدیل ۱۰ تا ۱۵ درصدی نیروهایمان شدیم. در این دوره همه تلاش ما این می بود که زنده بمانیم.»

شاهمرادی یادآوری کرد که در سال ۱۴۰۲ این کسب‌وکار مجدد به رشد رسید و مشتریانش نسبت به سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۵۶ درصد افزایش یافتند.

او درمورد حالت فروشگاه فیزیکی در زمان فعالیتش می‌گوید: «روز اول راه‌اندازی فروشگاه فیزیکی از هر ۱۰۰ نفر بازدیدکننده ۲۰ نفر مشتری محصولات ما بودند و سپس از شش ماه، به ۵۵ نفر از هر صد نفر رسیدیم.»

با فناوری، هزینه‌های عملیاتی را ۵۰ درصد افت داده‌ایم

1718432638 143 خیز ۵ هزار میلیارد تومانی خانومی در بازار زیبایی ایران آفتاب

مدیرعامل خانومی درمورد حالت فعالیت‌های این شرکت می‌گوید: «با اهمیت ترین کاری که در سال‌های قبل روی آن تمرکز کرده‌ایم، پردازش داده‌ها برای بالابردن شدت گردش کالا بوده است. علاوه‌براین، تا الان به شرکت‌های تولیدی داده‌های فصلی داده‌ایم و باید بتوانیم این داده‌ها را به‌صورت گزارش‌های زنده اراعه کنیم تا مؤثرتر و سریع تر از تغییرات بازار مطلع شوند.»

او اضافه می‌کند: «در حوزه فناوری تابه‌حال تمرکز ما بر این بوده است که آن را در خدمت افت هزینه‌ها دربیاوریم. امسال هم زیاد تر این کار را می‌کنیم. ما در دو سال قبل ۵۰ درصد هزینه‌های عملیاتی را از این طریق افت داده‌ایم.»

مدیرعامل خانومی چشم‌انداز این شرکت را این چنین ترسیم می‌کند: «ما در یک بازار منطقه‌ای قرار داریم و اگر سهمی از آن نداریم، مشکل ماست. خودباوری به ما این امکان را می‌دهد که به این بازار منطقه‌ای فکر کنیم. چشم‌انداز ما این است که بزرگ‌ترین شبکه تولیدی را که داریم به بهترین بازار منطقه‌ای وصل کنیم و از این طریق، حلقه فرد دیگر در این زنجیره قیمت اضافه کنیم.»

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

Share This Article