بهایی گزاف در طویل زمان؟_آفتاب شرق

مریم یزدانی
5 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

۱همه کارشناسان و تحلیلگران حوزه‌ی ویدئوگیم معتقد بودند که به دست آوردن مالکیت هفتاد و چند میلیارد دلاری اکتیویژن-بلیزارد کینگ، برای ردموندی‌ها بهایی بیشتر از پرداخت این پول را خواهد داشت. بهایی که یک تحول استراتژیک در همه تصمیم‌گیری‌ها را شامل می‌شد. اکنون دیگر تنها نام‌هایی چون اسپنسر، باند و بوتی نیستند که برای قدم بعدی ایکس باکس تصمیم می‌گیرند. به گمان زیاد اکنون هود، نادلا، اسمیت و دیگر اعضای هیئت مدیره هم علاقه‌مند می باشند تا با خرید جدیدشان دست و پنجه نرم کنند و برای سیاست‌های کلانش آستین بالا بزنند. یقیناً این تنها بهایی نیست که اضافه شدن این غول صنعت بازی به خانواده ایکس باکس برایشان در بر داشت و دارد.

۲- خروجی تفکر هیئت مدیره‌ی جاری و ساختار تصمیم‌گیری که برای ایکس باکس در نظر گرفته است، دو چیز می بود: تعدیل‌های زیاد تر در سراسر استودیوهای ایکس‌باکس (شامل بتزدا و اکتیویژن بلیزارد) و یقیناً افزایش قیمت برای سرویس گیم بعد. سرویسی که مایکروسافت تصمیم گرفته است تا تازه ترین نسخه فرنچایز چند میلیارد دلاری خود یعنی Call of Duty: Black Ops 6 را به لیست بازی‌های آن اضافه کند. هر دو تصمیم (تعدیل و افزایش قیمت) اجتناب‌ناپذیر می باشند؛ اما این مورد به آن معنی نیست که اشتباهات مدیریتی مایکروسافت در این زمان را نادیده بگیریم. چه در عرصه‌ی تعدیل و چه اخیرا در عرصه‌ی افزایش قیمت، ردموندی‌ها می‌توانستند بهتر عمل کنند.

۳روال تعدیل‌ها از آن جهت اجتناب‌ناپذیر است که اضافه شدن دو ابرکمپانی به یک‌دیگر و تجمیع فعالیت‌هایشان، قطعا با هم‌پوشانی‌هایی همراه خواهد می بود. مدیرانی که نقش‌هایشان روبه رو یک‌دیگر قرار می‌گیرد و امکان پذیر در این بین نیاز باشد تا برخی از تیم‌های خلاق، از روال پروژه و کاری که زمان‌ها مشغولش بودند، جدا شوند. این‌جاست که از یک ابرشرکت همانند مایکروسافت انتظار داریم تا همه چیز را نرم‌تر و با صدمه‌ی کمتری به نیروهای خلاق پیش ببرد. با این حال مایکروسافت تیم‌های درجه یک و محبوب هواداران را تعطیل می‌کند و به تیم‌های قدیمی زمان محدودی می‌دهد تا خودشان را بار دیگر اثبات کنند. نگاه نرم‌افزارگونه‌ی مدیران ارشد مایکروسافت به بازی‌های ویدئویی و گسترش‌دهندگانش، جایی است که به گمان زیاد بین آن‌ها و مدیران ارشد ایکس باکس اختلاف نظر بسیاری وجود داشته باشد. می‌دانیم که تعدیل‌ها باز هم ادامه دارند و یقیناً امیدواریم که مایکروسافت و ایکس باکس، دیگر سراغ از بین بردن برندهای آشنایی که پیدا کرده‌اند نروند و به صرف کم کردن نیروی کار راضی شوند.

۴و اما افزایش قیمتِ لعنتی! خبر بد برای هر گیمری که خود را مصرف‌کننده‌ی ایکس باکس می‌داند و یقیناً خبر بدتر برای گیمرهای ایرانی که به‌واسطه‌ی حالت اقتصادی جاری توانایی بازی‌ها باز هم برایشان دشوار می‌شود. مرور وجهه و تاثیرات منفی هر شکلی از افزایش قیمت، فقط تکرار مکررات خواهد می بود. با این حال بد نیست این بین یک نگاهی هم به سویه‌ی مثبت ماجرا داشته باشیم. اکنون که ایکس باکس گیم بعد آلتیمیت به مرز ۲۰ دلار رسیده است، نباید از هیچ انتظاری در برابر این سرویس مختصر آمد. این حق گیمرها و مصرف‌کننده‌های ایکس باکس است که لاین‌آپ بازی‌های اکتیویژن-بلیزارد را روی سرویس اشتراکی پلتفرم محبوبشان ببینند. حداقل اکنون که مالیات اضافه شدن این بازی‌ها و فرنچایز Call of Duty را هم با افزایش قیمت از گیمرها گرفته‌اند، دیگر هیچ بهانه‌ای وجود ندارد.

۵- همان گونه که گفتیم، افزایش قیمت تنها یکی از دو تصمیم سخت هیئت مدیره در این زمان بوده است. باید دید که تعدیل‌های نیمه دوم سال به چه شکل پیش می‌روال و در برابر خبر اراعه بازی‌های بزرگ ایکس باکس، حالت عمومی این برند و اقبال آن را در چه شرایطی قرار می‌دهد.

زیاد تر بخوانید:

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

Share This Article