شنبه, اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۴

سیاست زدگی در آموزش و پرورش ممنوع/ اصرار بر بازگشایی امن و موفق مدارس_آفتاب شرق

مریم یزدانی
11 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

بنابر اظهار مرکز خبر رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها که صبح امروز در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر برگزار شد، با تسلیت ایام اربعین حسینی و آرزوی سلامتی‌ زوّار امام حسین علیه السلام، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که قرآن کریم به آن پرداخته و ملزوم است ما معلمان که الگوهای آموزش و پرورش هستیم به آن دقت اختصاصی کنیم، این نوشته است که ریشه همه گرفتاری ها در غفلت گفتن شده  است.

وی با اشاره به برخی از آیات، افزود: از مصادیق این نوشته ،غفلت ازخودشناسی ،غفلت از فلسفه نظام هستی و غفلت از مسئولیت و امانتی است که امروز در دست ما است.

کاظمی تصریح کرد :ریشه این غفلت ها در هوای نفس ، خودخواهی و دنیا پرستی و تسلط آن بر وجود انسان است لذا بریدن از علقه های دنیوی اولین شرط خدمت مسیر سعادت است.

 وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این مسئولیت هم نعمت است و هم نقمت، هم زمان است و هم تهدید، اگر به عمق این قضیه نگاه کنیم لحظه ای از تلاش و تلاش دست بر نمی داریم و از پای نمی ایستیم.

وی تعقل و تفکر و ذکر را دو راهبرد کلان قرآن کریم برای رهایی از غفلت یاد کرد و افزود ‌: تعقل و تفکر برای اندیشیدن، تصمیم گرفتن و حرکت کردن و ذکر و یاد خدا چاره رهایی بشر از غفلت است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به الزام داشتن انسجام فکری ، راهبردهای کلان آموزش و پرورش را در این دوره،فرمود و افزود: اولین راهبرد کلان؛ حاکمیت گفتمان پرورش و دغدغه پرورش در همه ارکان و فضای آموزش و پرورش سرزمین است؛بدانیم اگر دغدغه ای جز این داریم در فضای آموزش و پرورش حرکت نمی‌کنیم و در مقدمات متوقف مانده ایم.

وی تصریح کرد : مهم ترین ماموریت ما انتقال قیمت ها، باورها، باورها، آداب، رسوم، سننن، توانایی ها و سبک زندگی به جامعه مخاطب و تشکیل بسترهای ملزوم برای شکوفایی استعدادها و انتقال علوم و دانش ملزوم جامعه است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد :راهبرد دوم  که زیاد مهم است، کیفیت بخشی به نظام آموزش و پرورش است.

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

 کاظمی راهبرد سوم را؛ گسترش عدل آموزشی  گفت و افزود:مهم ترین ماموریت حاکمیت و نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی  تشکیل عرصه برخورداری از عدل تربیتی در همه ابعاد و مؤلفه های آن برای همه فرزندان‌ گرامی این مرز و بوم است.

وی با اشاره به راهبرد بعدی، او گفت:ترقی رضایت‌مندی ذی نفعان مهم نظام آموزش و پرورش یعنی معلمان، مدیران، دانش آموزان و اولیا راهبرد مهمی است چرا که اگر تصمیمی گرفته می شود باید ذی نفعان اقناع شوند و رضایت آنها را داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با اصرار بر این که معلم اساسی ترین و بیشترین رکن نظام آموزش و پرورش و محور تحول است، او گفت: ما  خدمتگزار معلمان هستیم، آنان که با شرایط سخت در حال راهبری نظام آموزش و پرورش می باشند و در میدان و خط مقدم ،راهبری آموزشی می کنند.

کاظمی خاطر نشان کرد :ترقی کیفیت، عدل آموزشی و تشکیل و تحکیم هویت اسلامی ایرانی، مجموعه ماموریت های مهم و برتری دار نظام آموزش و پرورش می باشند.

وی با گفتن این که نصیب برابر آموزشی و عدل آموزشی در ابعاد مقداری و کیفی باید بطور اختصاصی مورد نظر باشند، او گفت: ترقی کیفیت آموزشی با بهبود استاندارها، برنامه درسی، روشهای تدریس و  توانمندسازی دانش آموزان و… شکل می‌گیرد.

مهم ترین ماموریت حاکمیت و نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی  تشکیل عرصه برخورداری از عدل تربیتی در همه ابعاد و مؤلفه های آن برای همه فرزندان‌ گرامی این مرز و بوم است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که مخاطب مهم ما دانش آموزان می باشند که در کانون دقت اند،اظهار کرد: توانمند سازی و رشد و شکوفایی توانایی های دانش آموزان زیاد مهم است و امروز یکی از برتری های نظام آموزش و پرورش که باید به آن دقت اختصاصی شود شناساسی درست توانایی های دانش آموزان و شکوفایی آنها در حوزه های گوناگون علمی فرهنگی، اجتماعی و… است.

کاظمی با اصرار بر پاسخگویی به تنوع نیازها، فرمود: باید به تفاوت های فردی دانش آموزان دقت شود و نیازهای آنان رفع گردد. شنیدن صدای دانش آموزان زیاد مهم است‌ و باید آنان را در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری شراکت دهیم تا نقش پذیری و کنشگری آنان  نهادینه شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دقت به مدیران و معلمان به گفتن ارکان مهم، او گفت : این عزیزان بار مهم نظام آموزش و پرورش را به دوش می‌کشند و هرچه زیاد تر به این دوقشر دقت شود، پیروزی بیشتری خواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: کرامت، تفویض اختیار،حمایتو گسترش حرفه ای از اقداماتی است که ما باید برای آنان داشته باشیم.

کاظمی تصریح کرد : چهار حلقه مدیریتی داریم که حلقه اول حلقه ستادی سیاست گذار است، حلقه بعدی مدیران کل و معاونان در سطح ادارت کل می باشند که ناظر وانتقال دهنده سیاست ها می باشند و حلقه سوم روسا و معاونان اداراتند که قسمت مهمی از اجرا بر مسئولیت آنان است و حلقه مهم چهارم مدیران مدارس می باشند.

وزیر آموزش و پرورش با اصرار بر این که باید حلقه های سیاست گذار و مدیران مدارس در  ربط باشند،او گفت:نگاه سیاسی و سیاست زدگی در آموزش و پرورش ممنوع است و باید مدیریت در این سطوح از یک نظام با لیاقت‌سالار مبتنی بر توانمندی های حرفه‌ای و ارامش در مدیریت برخوردار باشد. باید کاری کنیم  که  تحول یک مدیر مدرسه از تحول یک وزیر سخت تر شود. چرا که مدیر راهبر آموزشی است، مشکل تربیتی مدرسه را می شناسد با والدین در ربط است، به این علت مدیر مدرسه زیاد مهم است

کاظمی با اشاره به شراکت خانواده ها در اداره مدارس، اظهار کرد:مدیری موفق است که شراکت را به طور همه جانبه در نظام آموزش و پرورش ساری و جاری کند و یقیناً نه تنها شراکت در اخذ پول بلکه در تصمیم گیری ها و امور آموزشی و تربیتی مدرسه.

وی با گفتن این که بدون شراکت ذی نفعان مهم نظام هیچ زمان موفق نخواهیم شد، او گفت:پشتیبانی ،همکاری و نقش پذیری خانواده ها در مدرسه زیاد مهم است و باید قبل از اقناع دانش آموزان به اقناع خانواده ها بپردازیم. چرا که خانواده ها شریک مهم ما می باشند و باید مدیریت تعارض ها بین مدرسه و خانواده را به طور جدی و موثر مورد دقت قرار دهیم و در نظر داشته باشیم. به این علت ربط و شراکت انجمن های اولیا و مربیان در مدرسه یکی از عوامل مهم پیروزی ما در نظام آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش اصرار کرد: دانش آموزان را باید برای فردا آماده کنیم برای آینده ای که تفاوت های بسیاری با حال دارد. باید به ذائقه دانش آموزان دقت شود چرا که امروز آموزش ها ومهارت هایی که ملزوم دارند و نیازهای آموزشی و پرورشی آنان تحول کرده است.

وی با اشاره به خلاقیت و نوآوری دانش آموزان ،اظهار کرد: نیاز به یک برنامه درسی خلاق پرور داریم چرا که این برنامه درسی است که میتواند عرصه خلاقیت در دانش آموزان را فراهم  کند.

کاظمی با اصرار بر بازگشایی امن و موفق مدارس در مهرماه، خاطرنشان کرد : امروزنگاه به بازگشایی مدارس فقط سخت افزاری است اما ما باید از جنبه  نرم افزاری نیز به بازگشایی بپردازیم.

وی با اشاره به این که سیاست بازگشایی امن و کم دغدغه را برای نظام آموزش و پرورش اجرا میکنیم، تصریح کرد : در این بازگشایی بهبود همه جانبه محیط مدرسه در همه ابعاد علمی، فرهنگی، عاطفی وفیزیکی و تشکیل جو مثبت برای دانش آموزان و معلمان مورد نظر است.

وزیر آموزش و پرورش مهم ترین قضیه برای بازگشایی امن و موفق مدارس را  تشکیل امنیت روانی برای همکاران دانست.

او همین طور گفت :اکنون برای تامین نیروی انسانی هیچ مشکلی وجود ندارد و برای بازگشایی موفق با همت مدیران مدارس و انجمن اولیا و مربیان و مدیران ادارات کمترین دغدغه وجود داشته خواهد داشت.

کاظمی با گفتن این که ایمان، وحدت، انسجام، جهاد و تلاش ما را موفق می‌کند، اصرار کرد: توانمندی معلمان و مدیران را کوچک نشماریم و الزام دارد تلاش کنیم تا حلال مسائل باشیم.

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

Share This Article