به گزارش آفتاب شرق
یکی از مشکلات رایج رانندگان در روزهای گرم تابستان، جوش آوردن ماشین است که اگر بهموقع به آن رسیدگی نشود، امکان پذیر به موتور صدمه رساند. در این نوشته، چند علت جوشآوردن ماشین و راهحل آنها را بازدید می کنیم؛ به این علت اگر بهجستوجو علت جوشآوردن ماشین خود هستید یا میخواهید از این مشکل جلوگیری کنید، تا آخر این نوشته با ما همراه باشید.
دلایل جوش آوردن ماشین
۱. خرابی رادیاتور
از رایجترین دلایل جوشآوردن ماشین خرابی رادیاتور است. این مشکل شامل گرفتگی، شکستگی، ترکخوردن، کج شدن پرهها و همه عوامل تبدیل افت راندمان رادیاتور میشود. با پایین آمدن بازده رادیاتور، دمای موتور بهخوبی افت نمییابد و ماشین جوش خواهد آورد.
۲. خرابی ترموستات
ترموستات ماشین دمای آب رادیاتور را اندازهگیری کرده و درصورتیکه از حد خاصی زیاد تر باشد، شدت گردش آب رادیاتور را افزایش خواهد داد. هنگامی این قطعه دچار مشکل شود، مسیر آب را در دمای مناسبی باز نمیکند و علتجوشآوردن ماشین میشود.
۳. روغن موتور
روغن موتور علاوه بر روان و نرمکردن قطعات موتور، در خنکسازی آن هم تأثیر دارد. درصورتیکه روغن موتور ماشین خاصیتش را از دست بدهد یا کمتر از مقدار معین باشد، دمای موتور بالا میرود و امکان پذیر جوش بیاورد.
۴. خرابی پمپ آب
پمپ آب ماموریت آبرسانی به سیستم خنککننده موتور را برعهده دارد. اگر مقدار آب بهدلایلی همانند شکستگی پروانههای داخلی، شکستگی یاتاقان یا نشتی زیر پمپ کم شود، دمای موتور بالا میرود و موتور جوش میآورد.
۵. خرابی واشر سرسیلندر
مکانیک مشکل واشر سرسیلندر را تشخیص میدهد. اگر بهجای مخلوط آب مقطر و ضدیخ، آب معمولی یا ضدیخ خالی در رادیاتور بریزید، سرسیلندر و واشر آن صدمه دیده و ماشین جوش میآورد.
۶. پارگی تسمه دینام و تنظیم نبودن آن
اگر تسمه دینام صدمه دیده یا شل شده باشد، مایع خنککننده با شدت ملزوم در سیستم به گردش درنیامده و جهت جوشآوردن ماشین خواهد شد.
۷. گرفتگی شلنگها
شلنگها ماموریت گردش آب در سیستم خنککننده موتور را برعهده دارند. اگر در شلنگها گردوغبار یا ذرات ریز انباشته شود، آبرسانی در سیستم خنککننده ماشین دچار مشکل میشود.
عمل های اضطراری بعد از جوش آوردن ماشین چه می باشند؟
۱. رانندگی نکنید
رانندگی با خودرویی که جوش آورده حالت آن را بدتر میکندِ چون پیستون و سیلندر مجدداً درحال فعالیت و بالا بردن دمای موتور می باشند؛ به این علت بهتر است بعد از جوشآوردن ماشین، جایی امن توقف کنید تا سختی کمتری به موتور داخل شود.
۲. ماشین را در مسیر مستقیم قرار دهید
سپس از جوشآوردن ماشین، آن را در سربالایی و سرازیری قرار ندهید. باید ماشین را در مسیر مستقیم بگذارید و با ریختن مقداری آب روی رادیاتور آن را خنک کنید.
۳. ماشین را خاموش نکنید
بعد از جوشآوردن ماشین آن را خاموش نکنید، تا مایع خنککننده سریع تر موتور را خنک کند. اگر در این حالت ماشین را خاموش کنید، نهتنها موتور سریع خنک نمیشود، بلکه رینگ به دیواره سیلندر چسبیده و صدمه جدی به موتور داخل میشود.

۴. کاپوت را بالا بزنید
کاپوت ماشین را بالا بزنید تا بخار سریع تر از کاپوت خارج شده و موتور سریعتر خنک شود.
۵. هیچ زمان درپوش رادیاتور را باز نکنید
اگر درپوش رادیاتور را بعد از جوشآوردن ماشین باز کنید، آب رادیاتور و بخار آن بهعلت دمای زیاد بالا بهصورت انفجاری به بیرون پرتاب شده و سلامت شما را به خطر میاندازد. در عوض، درپوش را با یک دستمال مرطوب مقداری خلاف جهت عقربههای ساعت بچرخانید تا آب داغ و بخار با زاویه مناسب خارج شده و به شما آسیبی نرساند.
۶. روی موتور آب نریزید
بهعلت جنس بدنه چدنی حساس و شکننده موتور، درصورت ریختن آب سرد روی آن گمان ترکخوردگی وجود دارد. بهتر است مقداری آب با دمای محیط را روی دیواره رادیاتور بریزید تا خنک شدن آن را تسریع کنید.
راه حلهای جلوگیری از جوشآوردن ماشین را بشناسید
۱. کنترل سطح خنککننده
برای جلوگیری از جوشآوردن ماشین بهتر است ماهی یک بار سطح خنککننده را کنترل کنید. پایین بودن سطح خنککننده تبدیل گرم شدن بیشتر از حد موتور و جوشآوردن آن میشود.
۲. آب و روغن موتور
یکی از با اهمیت ترین قسمتهای سیستم خنککننده، آب و روغن موتور است. بیتوجهی به مقدار، کیفیت و ترکیبات این دو مایع، میتواند دمای موتور و درنهایت جوشآوردن ماشین را افزایش میدهد.
۳. فنهای خنککننده
فنهای خنککننده درصورت کارکرد غلط، علتجوشآوردن ماشین خواهد شد.
۴. شیب تند
حرکت ماشین در شیبهای تند به موتور سختی میآورد. تلاش کنید در مسیرهایی با شیب کمتر حرکت کنید تا از جوشآوردن ماشین جلوگیری شود.
۵. درجه آمپر آب
درجه آمپر آب حاضر در رادیاتور در روزهای گرم سال هیچ زمان نباید کمتر از مقدار استاندارد تعریفشده در دفترچه راهنمای ماشین باشد. این چنین باید از ضدیخ و ضدجوش به مقدار مناسب در رادیاتور ماشین منفعت گیری شود.

ضدجوش نقطه جوش آب حاضر در رادیاتور را بالا میبرد، در نتیجه حتی اگر دمای موتور به صد درجه برسد، ماشین جوش نمیآورد.
۶. اتصالات و لولههای آب
گرمای بیشتر از حد علتمیشود بستهای حاضر در مسیر لولهها و جریان آب ورودی و خروجی به موتور، در تاثییر انبساط سست شده، حتی از جای خود در همراه شوند. درنتیجه مقداری از آب حاضر در رادیاتور به بیرون نشت کرده و علتکاهش سطح آب رادیاتور میشود. برای جلوگیری از جوشآوردن ماشین، باید هر چند زمان یک بار از محکم بودن اتصالات آب رادیاتور یقین شوید.
۷. معاوضه روغن موتور
روغن موتور باید در روزهای گرم سال بهصورت مرتب و دورهای معاوضه گردد. منفعت گیری طویلزمان از روغن موتور جهت میشود تا خاصیت اولیه خود را از دست داده و گرانروی آن افت یابد.

این روغن خاصیت خنککنندگی ملزوم را ندارد؛ به این علت زمان برخورد با قطعات داغ موتور، ماموریت خود را بهخوبی انجام نمیدهد و موتور جوش میآورد.
جمعبندی
مهمترین علت جوش آوردن ماشین، ابراز مشکل در سیستم خنککننده موتور است. وجود هرگونه مشکل در سامانه خنکسازی پیشرانه، علتافزایش دمای موتور خواهد شد؛ به این علت باید پیش از مسافرتهای طویل، سیستم خنککننده اتومبیل خود را بازدید کنید تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.
سؤالات متداول
عمر سودمند ضدیخ یا مایع خنککننده اتومبیل به گفتن اکثر کارشناسان و تعمیرکاران نزدیک به یک سال است.
برای معاوضه مایع خنککننده ماشین ملزوم است ابتدا همه ضدیخ قبلی تخلیه شود و رادیاتور شست شود. سپس ضدیخ تازه را در رادیاتور بریزید و عملیات هواگیری را انجام دهید.
نسبت ایدهآل مایع خنککننده اتومبیل ترکیب ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد ضدیخ است. بااینحال در مناطق جغرافیایی گوناگون، این نسبت باید باتوجهبه نوع آبوهوا تحول کند.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی