شنبه, اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۴

ابزار تازه ادوبی برای حفاظت از آثار هنرمندان در برابر هوش مصنوعی_آفتاب شرق

مریم یزدانی
3 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

ادوبی می‌خواهد اعتبار آثار هنرمندان و هوش مصنوعی را افزایش دهد و بین محتوای اصیل و محتوایی که هوش مصنوعی تشکیل‌ کرده، تفاوت بگذارد؛ به‌ همین‌ منظور برنامه تحت‌وب رایگانی را راه‌اندازی کرده که کاربران به پشتیبانی آن می‌توانند اطلاعات سازنده تاثییر (همانند نام، وب‌سایت و لینک شبکه‌های اجتماعی) را به تصاویر، ویدیوها و محتوای صوتی‌شان اضافه کنند.

به‌ گزارش ورج، برنامه «Content Authenticity» به کاربران و محتواسازان اجازه می‌دهد درصورت همکاری شرکت گسترش‌دهنده، مانع منفعت گیری از آثارشان در مدل‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی شوند. در واقع این برنامه علتمی‌شود هنرمندان بهتر بتوانند از آثار خود محافظت کنند و حقوقشان را در برابر منفعت گیری‌های غیرمجاز نگه داری کنند.

نحوه کارکرد Content Authenticity ادوبی

برنامه تازه ادوبی جایی است که مشخص می کند آثار گوناگون را چه فردی ساخته، چه افرادی آن را در اختیار دارند و در این فرایند از ابزارهای هوش مصنوعی منفعت گیری شده یا خیر. این برنامه با مدل‌های هوش مصنوعی Adobe Firefly و دیگر برنامه‌های Creative Cloud همانند فتوشاپ و لایت‌روم کار می‌کند. مسئله این‌جاست که کاربران می‌توانند این مشخصات را روی هر عکس، ویدیو یا فایل صوتی اعمال کنند، نه‌فقط آن‌هایی که با نرم‌افزارهای ادوبی ساخته شده‌اند.

Content Authenticity شرایطی تشکیل کرده تا کاربران بتوانند برتری‌هایی را برای منفعت گیری از آثارشان در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی تعیین کنند. مدل‌های هوش مصنوعی ادوبی فقط با محتواهای دارای مجوز آموزش داده خواهد شد اما می‌توان این فرایند را برای مدل‌های دیگر شرکت‌ها نیز اعمال کرد. این شرکت تلاش می‌کند کمپانی‌های بیشتری همانند گوگل و OpenAI را به منفعت گیری از این فرایند حفاظتی تشویق کند.

فضای Content Authenticity

دورزدن این فرایند ساده نیست؛ چون می‌توان هر تاثییر را با تکنیک‌هایی همانند انگشت‌نگاری دیجیتال، واترمارک نامرئی و ابَرداده‌های رمزنگاری‌شده بازیابی کرد. این چنین Content Authenticity به‌منظور بازدید مجوز آثار، ابزاری دارد که اگر اعتبار محتوا و تاریخچه ویرایش آن وجود داشته باشد، آن را بازیابی کند و نمایش دهد. علاوه‌براین، ساخت افزونه این برنامه نیز در‌دست‌گسترش (نسخه بتا) است. به پشتیبانی آن مستقیم می‌توان مجوز آثار را بازدید کرد.

نسخه بتا عمومی Content Authenticity قرار است سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵ از راه برسد. کاربران اگر اکانت نداشته باشند، باید اول حساب ادوبی بسازند و نیازی هم به پرداخت هزینه اشتراک ندارند. یقیناً چالش مهم تعداد کاربران و شرکت‌هایی است که در این فرایند وجود دارند؛ بااینکه ۳۷۰۰ شرکت و سازمان از فرایند تازه ادوبی حمایتمی‌کنند، تداوم آن به افزایش تعداد شرکت‌های فعال در این حوزه وابسته است.

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

TAGGED:
Share This Article