به گزارش آفتاب شرق
هرچند رضوان حکیمزاده، معاون آموزشوپرورش درمورد کودکان بازمانده از تحصیل آمار فرد دیگر میدهد: «در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ نزدیک به ۲۱۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی داشتیم که پیگیری و نزدیک به ۳۱ هزار نفر از این کودکان طی سال تحصیلی جذب شدهاند.» با این حال فرشاد ابراهیمپور، عضو کمیسیون آموزش مجلس اصرار میکند: «تعداد بسیاری از واجدان شرایط تحصیلی امکان رفتن به مدرسه ندارند و چهار استان در این عرصه بیشترین آمار را دارند که شامل سیستانوبلوچستان، ایلام، خراسان جنوبی و کرمان خواهد شد و باید برای از بین بردن این معضل عمل های اساسی انجام شود.»
تناقض در آمارها
آموزشوپرورش در ایران همچون تعداد بسیاری از کشورهای دنیا جزو حقوق اولیه شهروندان به حساب می اید. بر پایه اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزشوپرورش رایگان را برای همه ملت تا آخر دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی سرزمین بهطور رایگان گسترش دهد. با این وجود هم چنان ابتدای هر سال تحصیلی آمارها از کودکان و نوجوانانی خبر میدهد که از تحصیل بازماندهاند. گزارش مرکز پژوهشهای مجلس گویای آن است که «بازماندگی از تحصیل در نیمه دوم دهه نود به اختصاصی در سالهای کرونا ۱۷ درصد افزایش یافته و به بیشتر از ۹۰۰ هزار نفر رسیده است.» با این حال، علیرضا کاظمی، وزیر آموزشوپرورش در نخستین روزهای مهر به رسانهها میگوید: «این آمارها صحت ندارد. ثبتنام دانشآموزان با نسبت سال قبل از بیشترین درصد خود بوده است. در تاریخ آموزشوپرورش سابقه نداشته است که دانشآموزان در این حد ثبتنام کرده باشند. هر دانشآموزی از ثبتنام جا مانده به مناطق آموزشوپرورش شهر خود مراجعه کند.»
وزیر آموزشوپرورش این چنین اصرار میکند: «باید ابتدا اجازه دهیم تا ثبتنامها به پایان برسد تا مقدار جاماندگان از تحصیل به طور دقیق اشکار شود اما طبق معمول در دوره ابتدایی مقدار افرادی که در دوره ابتدایی از تحصیل جا ماندهاند نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر است که یقیناً متغیر است و در مقطع متوسطه هم این عدد نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر است.» رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش اما در ۱۲ مهر امسال گفت: «در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ نزدیک به ۲۱۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی داشتیم که پیگیری شدهاند و نزدیک به ۳۱ هزار نفر از این کودکان طی سال تحصیلی جذب شدهاند.»
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش اصرار میکند: « ۱۶۴ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که از این بین برخی بیماری صعبالعلاج دارند.» برخلاف آمار ۱۶۴ هزار کودک بازمانده از تحصیل، آمار ۲ میلیونی وجود دارد که فرشاد ابراهیمیپور، عضو کمسیون آموزشوپرورش اظهار کرده است.آماری که بار دیگر نگرانیها را درمورد حالت آموزشی در ایران افزایش میدهد و این سوال را قوت میبخشد که چرا بین آمارها اینقدر فاصله وجود دارد. این سوال را از نماینده مجلس پرسیدیم. آماری که این عضو کمیسیون آموزشوپرورش درمورد بازماندگان از تحصیل خبرداد، علتنگرانی تعداد بسیاری از فعالان حقوق کودکان شده است.
فرشاد ابراهیمیپور در جواب به این سوال «دنیای اقتصاد» که این آمار بر پایه چه منابعی تهیه شده است، میگوید: «آماری که ما اظهار کردیم بر پایه تجمیع آماری است که مسوولان آموزشوپرورش اظهار کردهاند یعنی نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر، بهعلاوه بازدیدهای میدانی که انجام دادیم و قیاس با آمارهای قبلی که همه با هم به ما عددی در نزدیک به ۲ میلیون بازمانده از تحصیل را داد.» او معتقد است که ما نیاز به آمار شفافی داریم که بتوانیم بر پایه آن برنامهریزی کرده و عمل های ملزوم را انجام دهیم. ابراهیمیپور این چنین میگوید: «دلایل بسیاری برای ثبتنام نکردن دانشآموزان وجود دارد، از دلایل اقتصادی تا اجتماعی. به هر حال شناخت دقیق دلایل ثبتنام نکردن یا ترک تحصیل دانشآموزان با اهمیت ترین قدم برای رفع کردن این معضل بزرگ است.»
او بیشتر از مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی و اجتماعی را مهم میداند چرا که تا امروز تعداد مراجعهکنندگان برای ثبتنام وجود نداشته است: «به این علت ما باید روی این مسائل تامل کنیم و از آموزشوپرورش هم میخواهیم که عمل های ملزوم را در این عرصه انجام دهد.» ابراهیمیپور این چنین بیشترین استانهایی را که بازمانده از تحصیل دارند نام میبرد: «سیستانوبلوچستان، ایلام، خراسان جنوبی و کرمان دارای بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل می باشند.» با این وجود او اصرار میکند: «تا این مدت تفکیک و آمار دقیقی از استانهای ایران به دست ما نرسیده است و ما از مسوولان آموزشوپرورش خواستیم که این آمار را در اختیار ما قرار دهند.»
خطر ترک تحصیل در دوره متوسطه
افزایش بازماندگان از تحصیل با افزایش سن، در سالهای متوسطه در دادههای سرشماری ۱۳۹۵ و ۱۳۹۰ مشخص می کند بازماندگی از تحصیل بیشتر از آنکه مساله کودکان در مقطع ابتدایی باشد، مساله نوجوانان در مقطع متوسطه است. مریم عالی از کارشناسان آموزشوپرورش به «دنیای اقتصاد» میگوید: «این آمار در مقطع متوسطه دوم دلواپسکنندهتر است، بهطوری که ۲۴درصد کودکان ۱۵تا ۱۷سال از مدارس ترک تحصیل کردهاند که بدون شک این اتفاق در طویل مدت علاوه بر ابراز صدمههای اجتماعی نهادینه شده، میتواند منشأ تعداد بسیاری از چالشهای اجتماعی و مانع ها گسترش پایدار و درونزا باشد.» او با اهمیت ترین دلایل ابراز این چنین گسستی را فقر اقتصادی، فقر اجتماعی و فرهنگی و این چنین نبوده است تامین نیروی انسانی با کیفیت در آموزشوپرورش، نبوده است امکانات و تجهیزات مناسب، کیفیت محتوای دروس یا برخی جهتگیریها میداند.
سیستانوبلوچستان در صدر بازماندگان از تحصیل
سیستانوبلوچستان از جمله استانهای ایران است که بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل را دارد. مدیر یک مدرسه در این استان میگوید: « آمار نهان ترک تحصیل کودکان سیستان و بلوچستان ۱۰تا ۲۰ درصدِ دانشآموزان است.» برخی آمارها از وجود ۶۰تا ۷۰هزار بازمانده از تحصیل در این استان حکایت دارد؛ کودکانی که در سن ۶تا ۱۵سال از تحصیل باز میهمانند یا ترک تحصیل میکنند؛ یقیناً آمارهای رسمی منهای آمار فاقدین شناسنامه است. آمار فرد دیگر وجود دارد از بازماندگی و ترک تحصیل که مشخص می کند این شاخص با مقدار گسترشیافتگی و نقشه فقر سرزمین هماهنگی دارد.
استانهایی که از نظر اقتصادی گسترش کمتری را توانایی کردهاند، در صدر استانهای دچار بازماندگی و ترک تحصیل می باشند. گزارش مرکز پژوهشهای مجلس میگوید: «پنج استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی دارای بیشترین بسیاری مطلق بازماندگان از تحصیل می باشند. این چنین استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان غربی و کرمان به ترتیب دارای بیشترین آمار تارکان از تحصیل در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ می باشند.» حال باید دید که در سال تحصیلی تازه تغییری در این آمار دیده میشود؛ چرا که با اهمیت ترین مساله این است که ما بتوانیم به آمار شفافی برسیم تا دیگر کودکی نباشد که به علت فقر اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی از تحصیل باز بماند.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی