به گزارش آفتاب شرق
به گزارش ایرنا، وی با گفتن این که مبنا آموزش، تکریم و احترام استادان و فراهم آوری عرصه رشد دانشجویان، دستیاران، فلوشیبها و … است، افزود: این احترام باید در همه ابعاد مادی و معنوی سرلوحه کار باشد.
وزیر بهداشت تصریح کرد: در آموزش دانشجویان باید آنها را همانند فرزندان خود بدانیم و این نه تنها در حوزه آموزش پزشکی بلکه در حوزه اخلاق پزشکی و حوزه فرهنگ هم صدق میکند؛ به طوری که دانشجویان به انسانهای خوب تبدیل شوند یعنی مقصد از آموزش آنها این مسئله باشد که با علم خود به مردم خدمت کنند.
عضو کابینه دولت چهاردهم اضافه کرد: باید افرادی را پرورش کنیم که دلسوز بیمار باشند و مریض را همانند بچه یا پدر و مادر خود بدانند. برای همین باید عرصهای را فراهم کنیم که ارتباطمان با دانشجوها و دستیاران رودررو و چهره به چهره باشد.
ظفرقندی با گفتن این که یکی از صدمات افزایش بیرویه ظرفیتها، دور شدن استاد از دانشجویان است، اظهار داشت: شکایاتی داشتهایم که کلاسهایی که باید ۶۰ نفر ظرفیت داشته باشند، ۱۲۰ دانشجو دارد که این کار هم به کیفیت علم و هم به آموزش اخلاق پزشکی ضربه میزند.
وی بر بازنگری در افزایش صورت گرفته در ظرفیت پزشکی اصرار کرد و او گفت: باید یک بازنگری در قسمت افزایش ظرفیت صورت گیرد و زیرساختها نیز باید فراهم شود؛ در آنژیوگرافی دستیاری داشتیم که ۲۰ آنژیوگرافی انجام داده می بود و دستیاری هم داشتیم که حتی یک آنژیوگرافی نیز انجام نداده می بود.
وزیر بهداشت تصریح کرد: برخی فارغ التحصیلان رشته مامایی یک دانشگاه نزد من آمدند و انها گفتند که ما از این رشته فارغالتحصیل شدهایم ولی حتی یک زایمان انجام ندادهایم در حالی که فارغ التحصیلان باید توانایی عملی ملزوم را در رشته خود داشته باشند.
باید جلوی مهاجرت کادر درمان را بگیریم
او گفت: باید استادان و دانشجوهان را در سرزمین نگه داریم و نگذاریم زحماتی که برای آموزش آنها کشیده شدهاست، ضایع شود و آنها از سرزمین مهاجرت کنند.
ظفرقندی به گفتن خاطرهای از سفر خود به آمریکا در سالهای قبل پرداخت و او گفت: در آن سفر با جانشین رئیس قسمت پیوند کبد آمریکا سخن بگویید میکردم، همه متخصصان دور میز دانشمندان پزشکی از سرزمینهای دیگر بودند طوری که اگر آنها آمریکا را ترک میکردند، این سرزمین چیزی نداشت.
وزیر بهداشت در ادامه گفت: ما نیز باید در وهله اول جلوی مهاجرت کادر درمان را بگیریم و در مرحله سپس نخبگان دیگر سرزمینها را جذب کنیم.
وی یکی از برتریهای این وزارتخانه را در دولت چهاردهم چاره جویی برای نگه داری نخبگان دانست و او گفت: در جلساتی که تا بحال در وزارتخانه در این خصوص داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که باید قدر نخبگان را بدانیم و آنها را در جای مناسب و به موقع جذب کنیم.
ظفرقندی او گفت: در پذیرفتن رشته پزشکی هم مشکلاتی داریم؛ هنگامی رتبه ۸۰ کنکور در رشته پزشکی قبول نمیشود به این نتیجه میرسد که در آینده جایی در این مملکت ندارد و دست به مهاجرت میزند.
وی با گفتن این که باید درس خواندن در حوزه پزشکی را مقداری آسان کنیم، افزود: درس خواندن در این رشته زیاد سخت است و جهت دلزدگی میشود. شخص باید ۷ سال درس بخواند و سپس ۴ سال مطرح را در یک نقطه دور افتاده بگذراند. سپس از دستیاری هم مجدد باید در یک جای دور دست چند سال مطرح بگذارند. سپس از تخصص هم همین طور که باید با تدبیر این مشکلات را کم کرد.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی