به گزارش آفتاب شرق
مطابق با گزارش تازه تکراسا اینسایت درمورد فناوریهای بازاریابی در ایران، حجم بازار مارتک (فناوری بازاریابی) در سال ۱۴۰۲ به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این رقم نشاندهنده رشد ۱۰۹ درصدی بازار نسبت به سال قبل است.
بر پایه گزارش تازه تکراسا اینسایت که دیروز با گفتن «تکنولوژیهای بازاریابی ایران ۱۴۰۳» در رویدادی با همین نام رونمایی شد، سال ۲۰۲۴ بیشتر از ۱۴ هزار ابزار مارتک در سطح جهان شناسایی شده است. تکراسا در ایران هم بیشتر از ۴۰۰ شرکت بازیگر در حوزه فناوری بازاریابی را شناسایی کرده است.
افزایش قیمت ناشی از تورم در اندازه بازار ایران تأثیر بسزایی داشته است. تفاوت بیشتر از ۷۰ درصد نرخ رشد اندازه بازار ایران با جهان علاوهبر افزایش حجم تقاضا، ناشی از افزایش قیمت است. نرخ تورم بیشتر از ۴۰ درصد و افزایش نرخ ارز جهت افزایش هزینه بازیگران و درنتیجه افزایش قیمتها شده است.
این چنین با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت پیامک در سال ۱۴۰۲، اندازه بازار اراعهکنندگان پنل پیامکی ۱۴۵ درصد رشد کرد است. بادقتبه سهم ۵۰ درصدی پنل پیامک از اندازه بازار مارتک، این نوشته تأثیر چشمگیری در رشد اندازه بازار مارتک داشته است.
بیشتر از ۸۰ درصد هزینهکرد کسبوکارهای آنلاین برای ابزارهای مارتک صرف پنل پیامکی و اتوماسیون بازاریابی میشود. بادقتبه استراتژیهای بازاریابی و ماهیت حوزه فعالیت کسبوکارها، رتبه هزینهکرد پنل پیامک و اتوماسیون بازاریابی در تعدادی از کسبوکارها بین رتبه اول و دوم متغیر است.
این گزارش این چنین حاکی از آن است که کسبوکارهای آنلاین بزرگ ایرانی، متوسط ۴ تا ۶ درصد از فروش خود را به فعالیتهای بازاریابی تعلق خواهند داد. برای قیاس باید او گفت سال قبل میلادی، سهم بودجه بازاریابی از فروش کسبوکارها در جهان ۹ تا ۱۱ درصد بوده است. در ایران ۱۶ درصد این بودجه و در جهان ۳۰ درصد آن خرج ابزار مارتک شده است.

در جهان و ایران، هوش مصنوعی با اهمیت ترین روال حوزه مارتک شناخته میشود و سیستمهای مدیریت داده مشتری (CDP) نیز نیاز مهم مدیران بازاریابی نقل شدهاند. از نظر دیگر، ابزارهایی همانند اتوماسیون بازاریابی، سئو، پنل پیامک، رصد رسانهها و سامانههای نظرسنجی آنلاین بیشترین کاربرد را بین کسبوکارهای بزرگ ایرانی دارند.
گزارش کامل تکراسا را میتوانید از اینجا دانلود کنید.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی