جمعه, اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۴

هشدار فقر یادگیری در دانش آموزان ایرانی_آفتاب شرق

مریم یزدانی
3 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

حکیم‌زاده با پافشاری بر اهمیت دوره ابتدایی او گفت: این دوره زیربنای پیروزی‌های تحصیلی در سال‌های سپس است. اگر دانش‌آموزان در ۳ سال نخست این دوره توانایی‌های مهم سواد را به‌خوبی یاد بگیرند، کارکرد تحصیلی بهتری خواهند داشت. اما گروهی از دانش‌آموزان به دلایل گوناگون دچار ضعف در این توانایی‌ها خواهد شد و عملا از یادگیری بازمی‌همانند.

افت شانس پیروزی تحصیلی و شغلی با افتاستعداد‌های پایه‌ای سواد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با پافشاری بر اهمیت توانایی‌های سواد پایه به‌ گفتن بنیان یادگیری او گفت: هر کودکی باید در توانایی‌های سواد پایه به سطح مساعد از توانایی دست اشکار کند چراکه این توانایی‌ها زیربنای یادگیری توانایی‌های گسترش یافتهتر می باشند.

وی با اشاره به چالش فقر یادگیری به‌گفتن یکی از مسائل جدی آموزش ابتدایی او گفت: فقط وجود دانش‌آموز در مدرسه به معنی یادگیری مطلوب نیست. تعداد بسیاری از دانش‌آموزان، به‌اختصاصی در مناطق کمتر برخوردار و دوزبانه، توانایی‌های سواد پایه را به‌طور کامل فرا نمی‌گیرند. این ضعف یادگیری، شانس پیروزی تحصیلی و شغلی آن‌ها را به‌طور چشمگیری افت داده و با اصول عدل آموزشی و توزیع برابر زمان‌های یادگیری در تضاد است.

ربط فقر یادگیری و نرخ تکرار پایه

حکیم‌زاده این چنین بر تأثیر افت فقر یادگیری در بهبود شاخص‌های آموزشی پافشاری کرد و او گفت: از بین بردن این قضیه تأثیر مستقیمی بر افت نرخ تکرار پایه دارد. هرچه فقر یادگیری کمتر شود، نرخ تکرار پایه نیز افت می‌یابد و در نتیجه کیفیت آموزش ابتدایی بهبود اشکار می‌کند.

برنامه‌های جبرانی برای افت فقر یادگیری

این مسئول اصرار کرد: ۴۰ درصد دانش‌آموزان فقر یادگیری دارند و در برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش، این دسته از دانش‌آموزان به‌گفتن گروه‌های ملزوم‌التوجه در حوزه آموزش تعریف شده‌اند. برای شناسایی آنها، معلمان کلاس‌های درس نقش مهم را ایفا می‌کنند. بعد از شناسایی، باید برنامه‌های جبرانی با محوریت مدرسه و تحت راهبری مدیر مدرسه طراحی و اجرا شود.

وی با اشاره به تفویض اختیار به استان‌ها فرمود: مدیریت و برنامه‌ریزی برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از یادگیری به استان‌ها سپرده شده است. هر استان موظف است برنامه‌های اختصاصی‌ای برای این گروه طراحی کند تا توانایی‌های پایه آنها تحکیم شده و فقر یادگیری افت یابد.

اهمیت سال‌های ابتدایی در افت مشکلات آموزشی

معاون آموزش ابتدایی در آخر یادآور شد: ۳ سال نخست دوره ابتدایی نقش تعیین‌کننده‌ای در یادگیری دانش‌آموزان دارد. دقت به این دوره می‌تواند مشکلات یادگیری در سال‌های سپس را افت دهد. فقر یادگیری، علاوه بر ضعف تحصیلی، علتافت کارکرد دانش‌آموزان در دیگر مقاطع نیز می‌شود. به این علت، همزمان با تلاش برای جذب بازماندگان از تحصیل، باید ترقی توانایی‌های پایه سواد در برتری قرار گیرد.

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

Share This Article