جمعه, اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۴

گیم‌بازان ایرانی و «ندای ماموریت» آمریکایی؛ پرورش سربازان نوجوان!/ بنیاد ملی بازی‌ها در خواب خرگوشی_آفتاب شرق

مریم یزدانی
9 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

به گزارش خبر سریع، از سال ۲۰۰۳ یعنی نزدیک به دو دهه قبل بازی کامپیوتری روانه بازار شد که توسط یک کمپانی امریکایی به جستوجو تصاحب ذهن، زمان و روان بازی کننده‌ها از سراسر دنیا می بود. امروز مقدار گرایش به ‌این بازی به حدی است که زیاد تر از نام مدرسه و محل زندگی، داشتن گوشی مناسب برای حمایتبازی و مرحله پیشرفت به گفتن گزینه‌های پز دادن نوجوانان به یکدیگر در بین آن‌ها رد و بدل می‌شود.

کال آف دیوتی یا ندای ماموریت (Call of Duty) مجموعه‌ای از بازی‌های ویدئویی در گونهٔ تیراندازی اول شخص است که توسط کمپانی اکتیویژن انتشار شده است. این کمپانی ابتدا در سال ۲۰۰۳ بر روی بازی‌هایی که داستانشان در جنگ جهانی دوم جریان داشتند متمرکز می بود. با گذشت زمان، بازی‌هایی را در رویدادهای اواسط جنگ سرد، دنیاهای آینده و فضای خارج از سرزمین ترسیم شده‌ را تشکیل کرد.

این مجموعه تا آوریل ۲۰۲۱ بیشتر از ۴۰۰ میلیون نسخه فروش داشته است. این چنین فروش همه بازی‌های ندای ماموریت بیشتر از ۱۵ میلیارد دلار بوده است. از دیگر محصولات‌این فرنچایز می‌توان به مجموعه‌ای از شخصیت‌های اکشن فیگور طراحی شده توسط پلن بی تویز، یک بازی ورق‌تشکیل شده توسط شرکت آپر دک کمپانی، مجموعه‌های مگا بلوک توسط مگا برندز و مینی‌سریال کتاب‌های مصور منتشرشده توسط وایلداستورم اشاره کرد.

پنتاگون و سربازان امریکایی در سراسر دنیا

اما ‌این بازی توسط چه فردی و با چه اهدافی ساخته شده و به ‌این درجه از فروش رسیده است؟

اکتیویژن شرکت آمریکایی ناشر بازی‌های ویدئویی است که زیر مجموعه شرکت آمریکایی اکتیویژن بلیزارد کار می‌کند و در ۱۹۷۹ تأسیس گردید. شرکت اکتیویژن، نخستین شرکت جدا گانه، در عرصه پخش و تشکیل کنسول‌های بازی و بازی‌های ویدئویی است و نخستین محصول آن، بازی ویدئویی می بود، که در سال ۱۹۸۰ در‌ایالات متحده برای کنسول‌های بازی آتاری ۲۶۰۰ اراعه گردید.

به حرف های کیت استوارت از گاردین، سری ندای ماموریت به علت «جهان‌بینی غرب‌محور، کلیشه‌های ناشیانه و بت‌آوری قوت نظامی» نوشته انتقاد قرار گرفته است.

این چنین آلن مک‌لئود، نویسنده‌ای در عرصه تبلیغات، حرف های است که ندای ماموریت: جنگاوری نوین ۲۰۲۲، یک عملیات روانی برای‌ایالات متحده است و  وابستگی بین کارکنان ندای ماموریت و دولت‌ایالات متحده به ‌این کار پشتیبانی کرده است. در عین حال دیو آنتونی، نویسنده ندای ماموریت: بلک آپس ۲ در مصاحبه با گاردین او گفت که چطور یک مقام اسبق پنتاگون با او تماس گرفت تا به یک پنل تخصصی برای او گفت و گو در رابطه آینده جنگ بپیوندد.

این اظهارات در حالی است که در‌ ایران با وجود تحریم‌ها دسترسی به‌ این بازی به سادگی با صرف هزینه‌های گزاف از سوی اشخاص و سوءاستفاده سایت‌های واسطه انجام می‌شود. در واقع بازار دلالی بازی به راه بوده و بازیکنان بعضی اوقات میلیون‌ها تومان برای انجام آن هزینه می‌کنند.

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

هر چند ‌این بازی از مبنا رایگان است اما باید سوال کرد ‌این هزینه‌ها برای چیست و مردم درمورد آن چه فکری دارند.

پول در آوردن شرکت‌های گوشی ساز از قبل بازی

یکی از فروشندگان گوشی به خبر سریع او گفت: همه‌ بازی‌ها را می‌توان به طور رایگان در تلفنها نصب کرد. اما قضیه‌ این است که بازی به علت ‌ این که مرحله های گوناگون داشته و عطش آن علتمی‌شود فرد ساعت‌ها گوشی به دست بگیرد، علتاستهلاک گوشی می‌شود.

بازی

او گفت: خریداران تعداد بسیاری به خصوص جوان تر‌ها و نوجوانان موقع خرید گوشی می‌پرسند که تا چه حد برند خاصی می‌تواند یک بازی را حمایتکند.

این فروشنده معتقد است اگر در قبل کیفیت تماس و دوربین گوشی و آنتن دهی مهم می بود الان زیاد تر در خصوص کیفیت حمایتبازی‌ها سوال می‌شود.

یکی از شهروندان نیز به خبر سریع تصریح کرد: هر چند می‌توان با ‌ایکس باکس و پلی استیشن بازی کرد اما بازی با گوشی راحت تر است و هزینه‌های کمتری دارد به همین علت بچه‌ها به آن تمایل بیشتری دارند.

این اظهارات در حالی است که تا قبل از کرونا منفعت گیری از گوشی همراه در بین دانش‌آموزان با محدودیت‌های سفت و سخت همراه می بود اما به علت الزام دانش آموز به منفعت گیری از گوشی و تبلت در آموزش مجازی همه چیز تحول کرد و امروز حتی در مدارس، دانش آموزان گوشی به همراه داشته و در رابطه بازی‌ها کلکل می‌کنند.

برای سرگرمی‌ بازی می‌کنم حتی اگه خشن باشد

کمپانی امریکایی و شرکت‌های سازنده گوشی جیب خود را در وضعیتی انباشته می‌کنند که با ترفند رایگان بودن نصب بازی، در میانه راه جیب بازیکنان خالی می‌شود. برای بهتر بودن در بازی، بازیکنان می‌توانند  با خرید cp سطح کاراکترهای بازی را افزایش دهند. در‌این بین سایت‌هایی ترویج یافته که با فروش cp‌ها جیب خود را انباشته و در نهایت ذهن نوجوان امروزی را با زرق و برق‌های بازی انباشته می‌کنند.

بازی

یکی از والدین در‌ این خصوص او گفت: پسرم دور از چشمم میلیون‌ها  تومان برای خرید بازی صرف کرده است. هنگامی ممانعت کردم او گفت پول توجیبی خودم است و حق دارم برای هر چه دوست دارم هزینه کنم.

این شهروند می‌گوید زیاد تر پدر و مادرها با نوشته گرایش و حتی اعتیاد فرزندان به بازی‌های رایانه‌ای دچار مشکل شده‌اند.

وی در جواب به ‌این سوال که آیا بازی جایگزینی هست که فرزندشان دوست داشته باشد، او گفت: نه اکثر بچه‌ها بازی‌های call of duty و god of war  و GTA  و need for speed را دوست دارند.

دلخوری والدین در وضعیتی است که نهادهایی همانند بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درهای خود را به روی حقیقت جامعه بسته و ماموریت های خود را در جزیره برنامه‌های خود محدود کرده‌اند. عملاً در خصوص موج سهمگین گرایش نوجوانان به بازی خشن امریکایی هیچ راهبردی عملی نشده است. و این نوشته به حدی دلواپس کننده است که به نظر می‌رسد سربازان امریکایی در بازارگرمی بازی ها در حال پرورش شدن می باشند..گویی نوجوانان در یک دنیای خاصی زندگی می‌کنند و نهادهایی از‌این دست در دنیایی دیگر.

اما تاثییر ‌این بازی‌ها چیست؟ یکی از گیمرها به خبر سریع او گفت: من با وجود‌ این که دخترم اما بازی ترسناک و خشن را دوست دارم. زیاد لذت قسمت است، هر چند بعضی اوقات علتناراحتی و پرخاشگری می‌شود.

آیلار در روز ۵ ساعت از زمان خود را برای بازی می‌گذارد و با وجود اصرار خانواده برای بازی‌های آرامتر ترجیح می‌دهد در ژانر خشن بازی کند. او می‌گوید: طبق معمولً یکم سپس از بازی ذهنم درگیرش است چون خودم را جای کاراکتر می‌گذارم تا راحت درکش کنم.

نتیجه فهمیدن کردن سربازان جنگی، بی حوصلگی نوجوان امروزی و واگذار کردن زندگی، درس و مشق و رشد فردی او به بازی‌ها شده است. کمپانی‌ها با ترفند بازی رایگان است که او را به سمت خود کشانده و در ادامه برای جذابیت بازی وادارش می‌کنند که هزینه‌های گزافی پرداخت کند.

بازی ندای ماموریت و دیگر بازی‌هایی که فرهنگ امریکایی را در سراسر دنیا ترویج می‌دهد نزدیک دو دهه است که به موازات تلاش برای مبارزه با اهداف سیاسی و نظامی ‌این سرزمین، با وجود تحریم‌ها توسط نوجوانان ‌ایرانی مصرف شده و امروز به یکی از الزامات زندگی روزانه آن‌ها تبدیل شده است. زیاد تر ‌این بازی‌ها محدوده سنی دارد که در بین بازیکنان ‌ایرانی به هیچ گفتن مراعات نمی‌شود و بعضی اوقات یک کودک ۱۰ ساله در بازی gta می‌تواند موارد غیر اخلاقی را نیز مشاهده کند. برای حفاظت از نوجوانی که‌ آینده‌ این سرزمین در دست او خواهد می بود، چه کردیم؟

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

Share This Article