یکشنبه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۴

مارک زاکربرگ به دادگاه رفت؛ تلاش متا برای نگه داری اینستاگرام و واتس‌اپ_آفتاب شرق

مریم یزدانی
5 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

محاکمه ضدانحصار کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) علیه متا اغاز شد. در اولین جلسه «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا، ساعت‌ها در دادگاه از شرکتش حمایتکرد تا بتواند اینستاگرام و واتس‌اپ را از خطر تجزیه نگه داری کند.

بر پایه گزارش واشینگتن پست، مارک زاکربرگ در دادگاه فدرال استدلال کرد که شرکت او با طیف گسترده‌ای از رقبای آنلاین روبه رو است و ادعای FTC مبنی‌بر این که این شرکت گروهی از شبکه‌های اجتماعی را به انحصار خود درآورده، رد کرد.

در واقع FTC درحال بازدید این نوشته است که متا انحصار غیرقانونی در «بازار شبکه‌های اجتماعی شخصی» برقرار کرده؛ یعنی در حوزه پلتفرم‌هایی که کاربر در آن با افرادی که می‌شناسد، همانند دوستان و خانواده‌اش، ربط برقرار می‌کند اما متا این استدلال را نادرست می‌داند و می‌گوید برنامه‌های آن فراتر از اینهاست و اکثر کاربران افراد و اینفلوئنسرهایی را جستوجو می‌کنند که نمی‌شناسند. متا می‌گوید در اکوسیستم گسترده درحال رقابت با یوتوب، تیک‌تاک و ایکس است و نمی‌توان او گفت در این عرصه رقیبی ندارد.

تلاش متا و مارک زاکربرگ برای نگه داری اینستاگرام و واتس‌اپ

«دانیل متسون»، وکیل FTC، در سخنرانی افتتاحیه خود در دادگاه درمورد متا او گفت: «آنها به این نتیجه رسیدند که رقابت زیاد سخت است و خرید رقبایشان به‌جای رقابت با آنها آسان‌تر است.» او در ابتدا سوال‌هایی از مارک زاکربرگ درمورد قبل متا سوال کرد تا عرصه تاریخی ماجرا را برای قاضی «جیمز بواسبرگ» که در دادگاه اعتراف کرد هیچ زمان از سرویس‌های متا منفعت گیری نکرده، فراهم کند.

دانیل متسون به‌جستوجو منفعت گیری از نظرات قبلی زاکربرگ و اسناد شرکت می بود تا نشان دهد برتری فیسبوک این بوده که کاربران با افرادی که می‌شناسند، ربط برقرار کنند؛ برای مثال، متسون به اسناد ثبت شرکت در کمیسیون بورس و اوراق بهادار استناد کرد که می‌گوید: «مردم از فیس‌بوک برای نگه داری ارتباطات خود منفعت گیری می‌کنند.»

وکیل FTC این چنین به پیامی داخلی از زاکربرگ اشاره کرد که در آن مدیرعامل متا حرف های می بود با خرید دیگر پلتفرم‌های فناوری آنها در واقع زمان می‌خرند تا پیش از ظهور و رشد یک رقیب تازه، بتوانند سرویس‌های آن را در پلتفرم خود پیاده‌ کنند.

از نظر دیگر، مارک زاکربرگ استدلال کرد که مقصد گسترده‌تر این شرکت این است که کاربران بتوانند درمورد جهان اطلاعات کسب کنند و محتوای اشخاص خارج از شبکه‌های شخصی خود را ببینند. زاکربرگ این چنین استدلال کرد که این شرکت زیاد تر سیگنال‌های متغیری درمورد آنچه کاربران از فیسبوک می‌خواهند دریافت می‌کند: کاربران گزارش خواهند داد که می‌خواهند محتوای بیشتری از افرادی که می‌شناسند ببینند اما این چنین زیاد تر با پست‌های اینفلوئنسرهایی که شخصاً نمی‌شناسند تعامل دارند.

مارک زاکربرگ

«مارک هانسن»، وکیل متا، نیز در جریان او گفت و گو‌ها استدلال کرد این شرکت با رقابت شدیدی روبه رو است و او گفت متا حتی ناچار شده محصول ویدیویی مختصر خود را به نام ریلز را در اینستاگرام معارفه کند تا تیک‌تاک را در رقابت ناکامی دهد. هانسن عکس‌هایی از این ۲ قابلیت در اینستاگرام و تیک‌تاک را نشان داد و او گفت: «نمی‌توانم تفاوت را تشخیص دهم.» و این قضیه را زیر سوال برد که اینستاگرام رقیب تیک‌تاک نیست.

بااین‌حال وکیل FTC استدلال کرد احتمالا سرویس‌های متا برای مقاصد فرد دیگر همانند سرگرمی منفعت گیری شوند اما قضیه‌ای که دادگاه باید در نظر بگیرد این است که متا جانشین‌های معقولی برای مقصد مهم خود (تسهیل اشتراک‌گذاری محتوا بین دوستان و خانواده) دارد یا خیر.

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

در قسمت فرد دیگر از این دادگاه نماینده متا خبرداد این شرکت فرصتی را دیده می بود تا با خرید اینستاگرام و واتس‌اپ به این ۲ پلتفرم در گسترش کاربران خود و دستیابی به بازارهای تازه پشتیبانی کند اما FTC باور دارد همان گونه که زاکربرگ در سال‌های ابتدایی حاضر به فروش شرکتش به MySpace نشد، اینستاگرام و واتس‌اپ نیز می‌توانستند به‌خوبی روی پای خود بایستند و با مشکلی روبه رو نشوند.

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

Share This Article