به گزارش آفتاب شرق
به گزارش خبرفوری، دههها است که اعتراض رانندگان به سختی کار، مشکلات بیمه و درآمد حداقلی آنها روی زمین مانده است. امروز این بیتوجهی ورمی در عرصه حمل و نقل عمومی درون شهری و جادهای است که چرک آن سرباز زده و به نظر میرسد میتواند به یک بحران تبدیل شود.
تامین نیروی انسانی برای شغل رانندگی با چند قضیه جدی روبه رو است. خروج نیروهای باتجربه از این شغل، سرباززدن نیروهای تازه نفس برای ورود به این شغل و در این بین پذیرفتن اجباری آن از سوی اقشار صدمه پذیر به اختصاصی بانوان.
دیگر خبری از رانندههای پیشکسوت نیست
نه تنها در حمل و نقل درون شهری بلکه در حمل و نقل جادهای نیز افتوسیله یکی از دغدغههای جدی است. اثبات ساده آن، ناتوان ماندن مسافران در اشکار کردن یک بلیت در روزهای تعطیل سال است.
این مهم گویای افتنیروی انسانی است که با هر شرایط غیرعادی عیان میشود. اما چرا راننده و وسیله نقلیه کم است؟
سال قبل حسین زاده دبیر کانون انجمنهای صنفی رانندگان سواری کرایه برون شهری سرزمین، پیامی را خطاب به وزیر راه شهرسازی نقل کرد که قسمت نیروی انسانی را اینجا مرور میکنیم.
وی در این مطلب او گفت: باید در نظر داشته باشیم: انسان، راه و ماشین، سه ضلع مهم حمل و نقل مسافر و سفر است، هر گونه مشکل در هر یک از این اضلاع، به ضلعهای دیگر قسمت صدمه میرساند. متاسفانه امروزه هر سه ضلع این مثلث یا معیوب و یا دچار مشکلات عدیده میباشند.
حسین زاده با اصرار به مشکلات رانندگان تصریح کرد: سپس انسانی این مثلث که همانا راننده و مالک ناوگان باشد برای عدم تناسب اندوخته و درآمد و عدم حمایتدولتی و حذف یارانه بیمه تامین اجتماعی، حذف یارانه سوخت، مبلغ بالای حق بیمه آزاد بدون بازنشستگی مناسب و حتی در حد بخور نمیر، محروم از بیمه تکمیلی مناسب، عدم امنیت شغلی ورود و جولان غیر قانونی خودروهای اینترنتی و مسافربرهای شخصی و واسطهها به حریم جادهها و … جهت ریزش شدید و ترک و تحول شغل رانندگان و عدم اندوخته گذاری مالکان ناوگان شده است.
نسل زد پذیرفتن کار سخت را منطقی نمیداند
شرایط شغلی که وی توصیف میکند جهت شده تا امروز تامین نیروی انسانی حتی در حمل و نقل درون شهری با مشکل روبه رو شود. نگاهی به رانندههای تاکسی و اتوبوس بیندازید تا ببینید که خبری از وجود جوانان در بین آنها نیست.
سوال این است که قرار است این معضل با بازنشسته شدن یا ترک کار رانندگان جاری چطور مرتفع شود و آیا مطلبهای گوناگون بحران نیروی انسانی در شغل رانندگی در پوشههای وزارت راه فقطً بایگانی میشود؟
نسل زد پذیرفتن این چنین مشاغلی که با کمترین درآمد، سختی قابل توجهی دارد را نمیپذیرد. کارفرمایان میگویند نمی توانند با آنها به همانند نسلهای قبل برخورد کرده و آنها را مطیع شرایط کار کنند.
راننده از فروشنده زیاد تر درآمد دارد
این چنین بحرانی در شغل رانندگی پیامد فرد دیگر نیز داشته و آن هم پذیرفتن این شغل از سوی گروههای صدمه پذیرتر است.
به اختصاصی زنان خودسرپرست در سالهای تازه زیاد تر به سمت شغل رانندگی رفتهاند.
به گفتن مثال در بازدید از تعداد رانندگان زن در اسنپ مطابق آخرین آمارهای اظهار شده اشکار شده است که اسنپ در سال ۱۴۰۲ بیشتر از ۶ میلیون راننده داشته است که بیشتر از ۲۳۳ هزار نفر از جمعیت این رانندگان را زنان راه اندازی دادهاند
آماری که از فعالیت زنان راننده در اسنپ مربوط به سال ۱۴۰۱ انتشار شده مشخص می کند که این تعداد بیشتر از ۵۰ هزار راننده بوده است. اما مطابق آخرین آمار تعداد کاربران فعال زن در اسنپ به رقم ۲۳۳ هزار و ۲۱۴ نفر رسیده است.
استقبال زنان راننده از اسنپ جهت شد تا این مجموعه از زمان راهاندازی در سال ۱۳۹۳ زمان کاری برابری برای زنان و مردان تشکیل کند اما در سال ۹۶ با راهاندازی «اسنپ رز» این امکان برای رانندگان زن فراهم شد تا بتوانند در محیط امنتر به فعالیت خود ادامه دهند. این سرویس تا زمانها میانه خواست ماشین وجود داشت اما اکنون زمانها است که خبری از آن نیست و حتی نبوده است این سرویس تبدیل افت رانندگان نشده است.
دلنشین آنکه زنان به گفتن پیک موتوری، وانت بار و مسافرکشی در شهرها نیز فعالیت دارند.
این شغل برای زنان مشکلات بسیاری دارد از سختیهایی که ذکر آن رفت گرفته تا آزار و اذیت زنان و بیتوجهی جامعه به این مقوله. اما به تعبیر یکی از رانندههای زن به علت این که از برخی شغلها همانند فروشندگی درآمد بهتری دارد، پذیرفته میشود.
حتی سینما نیز به مطرح مثالهای زنان راننده اتوبوس و تاکسی در جامعه روی آورده است که نمونه آن در فیلم «قشنگ صدایم کن» نقل شد.
آنچه اشکار است، وزارت راه و شهرسازی فعلاً برای حل و فصل بحران نیروی انسانی در شغل رانندگی برنامه خاصی اراعه نکرده است.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی